کد خبر: 234017
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۵
تایر و روغن

آنچه تجربه ثابت نشان می‌دند ‌افزایش بی‌چون و چرای قیمت‌ها حداقل برای یک دوره یک‌ساله است و هرچه زودتر این تصمیم برای صنایع مختلف ازجمله صنایع مرتبط با خودرومانند روانکارها اتخاذ شود، ‌موانع اصلی تولید از سر راه شرکت‌های بزرگ و کوچک تولیدکننده برداشته خواهد شد.

به گزارش « اخبار خودرو » ، علیرضا کافی در سرمقاله امروز (یکشنبه ۲۲ فروردین ماه ۱۴۰۰ ) روزنامه دنیای خودرو، به موضوع « تصمیم ‌گیری برای افزایش قمیت را به تاخیر نیندازید » پرداخت.

عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

افزایش قیمت سالانه کالاهای تولید داخل ازجمله محصولات مرتبط با بازار و صنعت خودرو، ‌اگرچه ازسوی مردم و مسئولان پذیرفته‌شده و معمول است اما تعلل دستگاه‌های مسئول در این بخش برای قیمت‌گذاری کالاها در ماه‌های ابتدایی سال باعث شده  است چرخ صنعت برای ادامه حرکت با مشکل روبه‌رو باشد. سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان همان‌گونه که از نامش پیداست؛ مسئولیت حمایت از هر دو گروه را برعهده دارد که نرخ‌گذاری کالاها ازجمله وظایف این دستگاه است. 

بخشی از کالاها مشمول قیمت‌گذاری تثبیتی می‌شوند و دولت با بررسی هزینه‌های تولید و در نظر گرفتن سود متعارف برای تولیدکننده، قیمت برخی کالاهای مشمول نرخ‌گذاری تثبیتی مانند روغن‌ موتور را تعیین می‌کند. دیگر کالاها هم توسط تولیدکننده قیمت‌گذاری و با اعلام به این سازمان برای فروش در بازار عرضه می‌شوند. آنچه هر ساله باعث سردرگمی مردم، صاحبان کسب‌وکار و شرکت‌های تولیدکننده می‌شود،‌ تعلل دستگاه‌ها در نرخ‌گذاری‌ها بر اساس هزینه‌های تولید در سال جدید است. 

تاآنجاکه کارخانه‌ها با وجود افزایش بهای تمام‌شده برای کالایشان تا ماه‌ها اجازه بالا بردن قیمت را ندارند و مجبور به تولید زیان‌ده کالاهای خود هستند. نمونه این اتفاق در چند سال گذشته برای صنعت روانکارهای خودرویی رخ داده است. صنعتی که مخاطبان بسیاری دارد و تقریبا خانوارهایی که خودرو در اختیار دارند، به نوعی با آن درارتباط هستند.

عدم برنامه‌ریزی درست برای نرخ‌گذاری روغن موتور در  چند سال گذشته باعث شد میزان افزایش قیمت این کالا پس از گذشتِ چند ماه از سال مشخص شود و شرکت‌های تولیدی در این مدت زیان‌های سنگینی را تحمل کنند.

آنچه تجربه ثابت نشان می‌دند ‌افزایش بی‌چون و چرای قیمت‌ها حداقل برای یک دوره یک‌ساله است و هرچه زودتر این تصمیم برای صنایع مختلف ازجمله صنایع مرتبط با خودرومانند روانکارها اتخاذ شود، ‌موانع اصلی تولید از سر راه شرکت‌های بزرگ و کوچک تولیدکننده برداشته خواهد شد.

حال در شرایط فعلی که غیرواقعی بودن قیمت روغن‌های موتوری باعث زیان‌ده شدن کارخانه‌ها شده است، ‌جا دارد دستگاه‌های مسئول بدون فوت وقت اقدام به بررسی و نرخ‌ گذاری کنند تا تولیدکنندگان بزرگ مجبور به عرضه سهم بازار خود - که سال‌ها برای به دست آوردن آن تلاش کرده‌اند- به برندهای بی‌هویت و فاقد کیفیت نشوند. زیرا چنین اتفاقی نه تنها به نفع این صنعت و خودروسازی  نیست بلکه زیان و هزینه‌های بسیاری را به خودروهای درحال‌تردد در کشور نیز تحمیل می‌کند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کاربر IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    0 0
    جناب کافی و دنیای خودرو مطمئن هستید رسانه مستقلی دارید؟ یا وابسته به صنایع و حامی منافعشون هستید، لابد تو ایران زندگی نمیکنید و افزایش چندین برابری کالا ها رو حس نمیکنید که دارید بر طبل افزایش قیمت تو سال جدید میزنید!!!! مردمی باشید خواهشا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =