بازار خودرو

قیمت خودرو همچنان چالش‌برانگیزترین بخش در صنعت خودرو است؛ مجوزهای افزایش قیمتی که از سمت شورای رقابت تعیین می‌شود، هیچگاه مورد رضایت نبوده است؛ مجلس از این‌که قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند، ناراضی است.

به گزارش «اخبار خودرو»،قیمت خودرو همچنان چالش‌برانگیزترین بخش در صنعت خودرو است؛ مجوزهای افزایش قیمتی که از سمت شورای رقابت تعیین می‌شود، هیچگاه مورد رضایت نبوده است؛ مجلس از این‌که قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند، ناراضی است. خودروسازان و در شرایط فعلی دولت هم از این‌که قیمت‌ها متناسب با نرخ کلی تورم و رشد قیمت مواد اولیه افزایش پیدا نکرده است، ناراضی هستند.
گرچه طبق مصوبه جدید شورای رقابت، قیمت خودرو برای دو خودروساز کمی بیش از ۸ درصد افزایش داشته است، اما آن‌طور که دبیر انجمن خودروسازان کشور به روزنامه «دنیای خودرو» می‌گوید: «قیمت برخی از مواد اولیه طی یک سال اخیر تا ۲هزار درصد رشد داشته است، اما میزان رشد قیمتی خودرو یک‌سوم این رقم بوده است.»
نتیجه این روند قیمت‌گذاری از نظر احمد نعمت‌بخش؛ متوسط زیان ۳۶میلیون تومانی روی هر خودرو تولیدی است.

عقب‌نشینی 17 درصدی شورای رقابت
افزایش ۸ درصدی قیمت خودرو در حالی از سوی شورای رقابت اعمال شده است که این شورا طی نخستین روزهای کاری فروردین‌ماه از اعمال تورم پاییز و زمستان بر قیمت خودرو در سال جاری خبر داده بود. اما با فشار نهادهای مختلف از درصد بیشتری که گفته می‌شد حدود ۲۴ تا ۲۵ درصد بوده عقب‌نشینی کرده و به ۸ درصد سال ۱۴۰۰ رضایت داده است؛ موردی که صدای وزیر صمت را هم در آورده و این رقم را حداقل افزایش قیمت دانسته است.
حالا آن‌طور که گفته‌ می‌شود، خودروسازان در پی آزادسازی قیمت خودرو هستند و به ۸ درصد رضایت ندارند. در همین زمینه، بسیاری از مدیران صنعت خودرو و قطعه‌سازی معتقدند با این وضعیت، تولید خودرو در سال جاری باز هم افت خواهد کرد و رقم یک‌میلیون و ۲۰۰هزار دستگاه خودرویی باز هم مانند سال ۹۹ محقق نخواهد شد.
ادامه تولید همراه با زیان خودرو سبب خواهد شد تا خودروسازان تیراژ برخی از خودروهای زیان‌ده خود را کاهش دهند. این روند علاوه بر این‌که تیراژ خودرو را در پایان سال منفی خواهد کرد، باعث می‌شود تا بخش بزرگی از جامعه که خواهان خودروهای ارزان‌تر خودروسازان هستند از این خودروها دورتر شوند. در این شرایط، خودروسازان مجبورند تمرکز تولید خود را روی خودروهایی ببرند که بدون زیان
تولید می‌شوند.

افزایش 12.5 برابری قیمت قطعات الکترونیکی
سهیل معمارباشی، مدیرکل صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت با تایید این مطلب اظهار می‌کند: «به‌جز خودروهایی مثل کوییک که با قیمت بازار متعادل شده‌اند، در اغلب خودروها شرکت‌ها در حال زیان دادن هستند.
امروز ایران‌خودرو مجبور به کاهش تیراژ تولید پژوپارس شده است. زیرا روی هر خودرو پژوپارس حدود ۳۰میلیون تومان ضرر می‌دهد و این زیان باعث می‌شود سبد محصولات تولیدی خود را به سمت محصولات با زیان کمتر سوق دهد و شاید این خودروها در توان خرید همه مردم نباشد.»
وی با انتقاد از میزان افزایش قیمت‌ خودرو تصریح می‌کند: «این‌گونه افزایش قیمت واقعا چاره کار خودروسازان نیست. اصلا فرمول قیمت‌گذاری شورای رقابت و شیوه محاسبه قیمت جوابگوی مشکلات خودروسازها نیست.
قیمت قطعات الکترونیکی که جزو قطعات خودرو است و همه خودروسازان دنیا آن را از طریق واردات تامین می‌کنند، از ۲ یورو به حدود ۲۵ یورو رسیده است. مس و ورق فولاد هم افزایش قیمت چشم‌گیری داشته است.»
از سوی دیگر، مجلسی‌ها با افزایش قیمت خودرو در سال جاری به‌طور کامل مخالف هستند و قصد دارند تا با ورود به این بحث مصوبه شورای رقابت را تغییر دهند. نکته جالب در این خصوص این است که گفته می‌شود هیچ‌کدام از طرفداران و مخالفان افزایش قیمت، فرمول شورای رقابت را صحیح نمی‌دانند.
مجتبی رضاخواه، عضو ناظر مجلس در شورای رقابت در این خصوص اظهار می‌کند: «سناریوهای مطرح در شورا برای افزایش قیمت خودرو غیرعلمی بود و این شورا تخصص لازم را برای قیمت‌گذاری خودرو ندارد.»
وی تاکید می‌کند: «شورای رقابت قیمت خودروها را بر مبنای تورم بخشی خودروها در شش‌ماهه دوم سال قبل تعیین کرده، درحالی‌که در آن زمان نرخ ارز بالا بود، اما حالا پایین آمده است و معنایی ندارد که قیمت خودروها را به دلیل گرانی سال قبل، افزایش دهیم.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =