ایلان ماسک

تسلا جزو ۱۵ درصد از خودروسازان بزرگ جهانی است که میزان کلی آلایندگی گازهای گلخانه‌ای خود را منتشر نمی‌کند که شامل میزان آلاینده‌ بودن محصولات و میزان آلایندگی حاصله برای تولید می‌شود

به گزارش «اخبار خودرو»، چهار روز پیش ایلان ماسک اعلام کرد از این پس تسلا بیت‌کوین را برای فروش محصولاتش به‌خاطر مصرف بالای انرژی این رمزارز نمی‌پذیرد و پس از آن، افت شدید قیمت بیت‌ کوین در سطح جهان سبب هیاهوی بسیار شد و این سوال را در ذهن بسیاری مطرح کرد که خود تسلا در واقعیت تا چه‌اندازه پاک و به‌اصطلاح سبز است؟ کسانی‌که نگران سرنوشت زمین هستند مدت‌هاست که تسلا را به‌خاطر تلاش‌هایش برای شتاب ‌بخشیدن به‌گذار جهانی به‌سمت انرژی‌های دوام‌پذیر می‌ستایند و تسلا خود می‌گوید که جهان با سرعت هرچه‌تمام‌تر اتکای خود را به‌سوخت‌های فسیلی کاهش می‌دهد و به‌سمت آینده‌ای پاک و بدون آلاینده حرکت می‌کند.

تاختن به رمزارزها

در حالی‌که در ابتدای سال ۲۰۲۱ روی خوش نشان دادن ایلان ماسک، بنیانگذار و مدیرعامل تسلا به‌رمزارزها سبب شد طرفداران محیط‌زیست هشدار بدهند که آلودگی کربنی سالانه ناشی از استخراج رمزارزها معادل آلودگی یک کشور کوچک است، اظهارات او در سیزدهم می (چهار روز پیش) اوضاع را کاملا به‌ضرر رمزارزها تغییر داد و ماسک درپاسخ به‌توئیتی از مرکز مالی کمبریج مصرف انرژی بیت‌کوین را دیوانه‌ وار توصیف کرد و نوشت که تسلا به‌خاطر اتکای شدید بیت‌کوین به‌سوخت‌های فسیلی و هزینه‌ بالای آن برای محیط‌زیست، دیگر از این رمزارز استفاده نمی‌کند.

جای تردید نیست که تسلا با تولید انحصاری خودروهای برقی بازار خودرو را مختل کرده است. زمانی که مدل ۳ در سال ۲۰۱۷ رونمایی شد هم ثروتمندان رده‌بالا و هم طرفداران محیط‌زیست نام خود را در فهرست انتظار خرید این خودرو ثبت کردند. تسلا درحالی موفق شد در بازار خودروهای برقی به‌موفقیت برسد که شرکت‌هایی همچون فورد و جنرال‌موتورز شکست خورده بودند.

عدم شفافیت

اما داستان سبز بودن تسلا آن‌طورها هم که به‌نظر می‌رسد و توسط ایلان ماسک ادعا می‌شود، قطعی نیست. یک تحقیق جدید که توسط موسسه عربسک صورت گرفته، حاکی از آن است که تسلا جزو ۱۵ درصد از خودروسازان بزرگ جهانی است که میزان کلی آلایندگی گازهای گلخانه‌ای خود را منتشر نمی‌کند که شامل میزان آلاینده‌های محصولات و میزان آلایندگی حاصله برای تولید می‌شود.

این درحالی است که کمپانی‌هایی همچون فورد و جنرال‌موتورز هم میزان آلایندگی محصولات‌شان و هم آلایندگی تولید خود را منتشر کرده و با شفافیت بیش‌تری در تلاش برای کاهش آن هستند. سوال اینجاست که اگر واقعا تسلا به‌یک آینده درخشان مطابق با قوانین حفظ محیط‌زیست می‌اندیشد، چرا هیچ‌گاه میزان آلایندگی کربنی خود را منتشر نمی‌کند؟

فاکتورهای عربسک

عربسک یک شرکت تجاری است که برای تخصیص منابع از شاخص‌های ESG (عوامل محیط‌زیستی، اجتماعی و حکومتی) و دوام‌پذیری بهره می‌گیرد.

به‌گفته این شرکت سیاست‌های ESG نشان‌دهنده قوت استراتژی شرکت، اهداف سازمانی و کیفیت مدیریتی آن است.

در رابطه با آلایندگی کربنی، عربسک دو دسته اطلاعات را از شرکت‌ها می‌گیرد:

۱) میزان آلایندگی مستقیم و غیرمستقیم آن‌ها

۲)‌ اهداف مشخص شرکت‌ها برای کاهش میزان آلایندگی.

به‌باور عربسک انتشار این داده‌ها و اهداف می‌تواند پاسخگویی مدیران را در برابر سهامداران و فعالان حوزه محیط‌زیست و همچنین دغدغه‌های کارکنان شرکت‌ها افزایش دهد.

درعین حال تسلا یکی از شرکت‌هایی است که هرگز میزان آلایندگی کربنی و اهدافش برای کاهش آلودگی‌هایش را دراختیار عربسک قرار نداده است.

دیگر خودروسازان آمریکایی

عربسک در رده‌بندی خود تسلا را بعد از فورد و جنرال‌موتورز قرار داده است؛ دو خودروسازی که اساس موفقیت خود را در صنعت‌خودرو روی تولید محصولات با موتورهای درون‌سوز قرار داده‌اند.

تسلا همواره میزان آلایندگی کربنی خود را درقالب نمودارهایی منتشر می‌کند و این به‌معنی آن است که این شرکت از ارائه‌ ارقام دقیق خودداری می‌کند. همچنین آن‌ها مشخص نمی‌کنند که چه‌میزان از آلایندگی‌ها مستقیم و چه‌میزان از آن‌ها غیرمستقیم است.

به‌علاوه آمارهای این شرکت قدیمی است و آخرین ارقام موجود درگزارش سال ۲۰۱۹ آن مربوط به‌سال ۲۰۱۷ هستند.

به‌باور کارشناسان این کمپانی همچنین در متعهد ماندن به‌اهداف کربنی خود با شکست مواجه شده و درنتیجه تصمیم خود را برای عدم‌فروش محصولاتش با پرداخت بیت‌کوین همچون یک نظارت قابل درک توسط دیگران جلوه می‌دهد. این درحالی است که جنرال‌موتورز و فورد در عمل خود را مشتاق به‌پاک کردن روند تولید و محصولات خود نشان داده‌اند و علاوه‌بر انتشار کامل جزئیات آلایندگی خود، از برنامه‌های دقیق‌شان برای رسیدن به‌تولید بدون‌آلایندگی کربنی رونمایی کرده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =