در موتورسیکلت‌های انژکتوری این مشکل تنها به‌معیوب شدن یکی از سنسورها مربوط می‌شود. ا

موتورسیکلت بنلی 250 سی‌سی تک‌سیلندر مدل 97 دارم و بیش از پنج روز است صبح‌ها موقع استارت زدن، موتور با تاخیر و به‌سختی روشن می‌شود. این درحالی است که اگر موتور چنددقیقه‌ای کار کند و گرم شود، این مشکل را ندارد. همچنین پیش از این‌که موتور روشن شود، چراغ‌چک روی کیلومتر هفت بار روشن و خاموش می‌شود و از سوی دیگر هنگام ترمزگیری، صدای عجیبی همچون ساییده شدن دو قطعه فلزی روی هم از موتور به‌گوش می‌رسد. علت چیست؟

به گزارش «اخبار خودرو»،در موتورسیکلت‌های انژکتوری این مشکل تنها به‌معیوب شدن یکی از سنسورها مربوط می‌شود. اما موارد ذکرشده تنها به‌دلیل خرابی یا عدم‌درست کار کردن سنسور نیست؛ بلکه باید بخش‌های دیگر موتور را نیز مورد بررسی قرار داد. درحالت کلی، به‌سختی روشن شدن پیشرانه انژکتوری تک‌سیلندر در هوای سرد چهار علت عمده دارد. 1- اگر از روغن‌موتور نامناسب استفاده شده باشد، چنین اشکالی به‌وجود می‌آید. به‌عبارت دیگر اگر ویسکوزیته روغن زیاد باشد، این امر منجر به‌دیر روشن شدن موتور می‌شود. بنابراین همواره از روغن‌موتور مناسب پیشرانه موتورسیکلت‌تان استفاده کنید. همچنین از روغن‌موتوری استفاده کنید که مورد تایید کمپانی سازنده موتورسیکلت است. درصورت استفاده از هر نوع روغن‌موتوری با ویسکوزیته کم یا زیاد، خرابی‌های فراوانی برای موتورسیکلت شما ایجاد می‌شود. 2- باتوجه به‌این‌که موتورسیکلت شما دارای سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری است، یکی از سنسورهای مهم در زمان استارت در هوای سرد، سنسور دماست و بنابراین اگر این سنسور بنا به‌هردلیلی معیوب شده باشد یا به‌درستی‌ وظیفه خود را انجام ندهد، در روشن شدن موتور تاثیرگذار خواهد بود. در این صورت باید ابتدا دیاگ به ECU موتورسیکلت شما متصل و پس از آن مراحل عیب‌یابی دنبال شود. در این حالت ممکن است سنسور دمای پیشرانه موتورسیکلت معیوب شده باشد و برای رفع چنین اشکالی، باید این قطعه تعویض شود. 3- باتوجه به‌این‌که شما بیان کردید موتورسیکلت به‌سختی روشن می‌شود، بنابراین برای روشن کردن آن، به‌ناچار چند مرتبه از استارت استفاده می‌کنید و در این حالت شمع موتور به‌اصطلاح خیس شده و لازم است این قطعه باز و تمیز شود. برای انجام این کار، با هندل زدن، بنزین داخل سیلندر را خارج کرده و سپس شمع را در جای خود قرار دهید. این موضوع در تسریع روشن شدن پیشرانه موتورسیکلت تاثیرگذار است. البته فراموش نکنید که برای جلوگیری از ایجاد مشکلات احتمالی دیگر، حتما از شخص مکانیک کمک بگیرید. 4- گاهی نیز ممکن است حد فاصل میان پیکاپ و فلایویل موتور زیاد شده باشد. این امر نیز روشن شدن پیشرانه را به‌تعویق می‌اندازد. بنابراین لازم است فاصله بین پیکاپ و فلایویل تنظیم شود. از طرفی متناوب روشن شدن چراغ‌چک، آن هم به‌صورت هفت مرتبه تنها نشانه معیوب بودن سنسور دماست و در این شرایط سوکت آن را بررسی و درصورت سالم بودن، سنسور را تعویض کنید. درپاسخ به‌قسمت آخر سوال شما نیز باید گفت با توجه به‌طراحی سیستم ترمز موتورسیکلت‌ها که باید فاقد پوشش یا محفظه باشند، احتمال دارد که آب سطح خیابان با سطح شفاف دیسک در تماس بوده و با در نظر گرفتن ماهیت دیسک و دورانی بودن آن، منجر به‌تاب برداشتن دیسک شده باشد. این موضوع سبب می‌شود در زمان ترمزگیری و برخورد لنت با سطح دیسک، صدایی مشابه سایش دو قطعه فلزی به‌گوش برسد که برای رفع مشکل باید دیسک ترمز را نیز تعویض کنید.
اما این نکته را نیز در نظر داشته باشید که درصورت سالم بودن دیسک ترمز، این مشکل تنها می‌تواند به‌نامرغوب بودن سطح لنت مربوط باشد که در زمان ترمزگیری و ایجاد اصطکاک، صدا تولید می‌کند و برای برطرف کردن این مشکل، لازم است لنت‌ترمز نیز تعویض شود.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    0 0
    چرا موتوربنلی وارد کردید اطلاعات درست حسابی درموردش نمیفرستید من خودم بنلی ۲۵۰ دارم ولی به هیچ کس پیشنهاد خریدش رونمیدم نه نمایندگی درست وحسابی نه .....🤬🤬🤬
  • حمید IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    0 0
    سلام من یه بنلی ۲۵۰ دارم کیلومترش عدد صفر و نشون میده و فن رو هم دستی کردن ینی یه دکمه هست اونو میزنی فن روشن میشه میخواستم ببینم چطود حل کنم؟؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =