خودروهای برقی

چند سال پیش تصور می‌شد خودروهای الکتریکی صرفا یکی از گزینه‌های موجود برای آینده صنعت حمل و نقل هستند و تا سلطه  این فناوری بر بازار خودرو چند دهه باقی مانده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،چند سال پیش تصور می‌شد خودروهای الکتریکی صرفا یکی از گزینه‌های موجود برای آینده صنعت حمل و نقل هستند و تا سلطه این فناوری بر بازار خودرو چند دهه باقی مانده است. بسیاری هم معتقد بودند الکتریکی‌سازی اصلا چاره کار نیست و در نهایت شکل‌های اصطلاح‌شده یا ترکیبی موتورهای درون‌سوز در چرخه صنعت خودرو باقی خواهند ماند.
اتفاقاتی که طی سه چهار سال گذشته و به‌خصوص بعد از بروز بحران پاندمی کرونا رخ داد، مسیر دیگری را رقم زد و نشان داد خودروهای الکتریکی زودتر از آن‌چه که تصور می‌شد، بازار خودرو را در دستان خود خواهند گرفت. یکی از محدودیت‌های اصلی که برای توسعه خودروهای برقی مطرح می‌شد، مساله آماده نبودن زیرساخت‌های لازم بود.
مخالفان خودروهای برقی می‌گفتند از آن‌جا مسیر قابل‌پیمایش این خودروها محدود است و شارژ آن‌هامدت زمان زیادی طول می‌کشد، مشتریان جرات نخواهند کرد سراغ آن‌ها بروند. اما پیشرفت فناوری باتری‌ها و همچنین ایستگاه‌های شارژ در چند سال گذشته نشان داد این خودروها خواهند توانست در مسیرهای برون‌شهری و در سفرهای طولانی نیز عملکرد بسیار خوبی از خود نشان دهند و درنتیجه ترس‌های اولیه بسیاری از مشتریان درباره این خودروها به کنار رفت.
در حال حاضر شاید بتوان قیمت نسبتا بالای خودروهای الکتریکی را دلیل اصلی کند بودن روند استقبال مشتریان از این خودروها دانست. به همین دلیل است که خودروسازان بزرگ جهانی یکی از اهداف اصلی خود را پایین آوردن قیمت تمام‌شده و تولید خودروهای برقی با قیمتی قابل‌مقایسه با خودروهای درون‌سوز قرار داده‌اند.
از سوی دیگر خودروسازان با آگاهی از اهمیت آماده شدن زیرساخت‌های لازم برای شارژ خودروهای برقی در تلاشند شبکه گسترده و قابل‌اعتمادی از ایستگاه‌های شارژ را در سراسر جهان تامین کنند. متاسفانه در کشور ما به‌رغم شدت مشکلات محیط‌زیستی توجه چندانی (تقریبا هیچ توجهی) به توسعه فناوری برقی نمی‌شود و همین موضوع شکاف بزرگ‌تری را میان خودروسازی ما و صنعت جهانی خودرو می‌اندازد. تازه در صورتی که خودروسازان داخلی و شرکای خارجی‌شان تصمیمی مبنی بر عرضه خودروهای برقی بگیرند، مشکل اصلی در کشور نبود زیرساخت‌های لازم برای استفاده از خودروهای پاک برقی خواهد بود. بد نیست تصمیم‌گیرندگان صنایع حمل و نقل و خودروسازی با توجه به این‌که جریان پیشرفت‌های صنعتی به هر صورت ما را به سوی خود خواهد کشید، پس تا دیرتر نشده برنامه‌ریزی‌های لازم را برای تامین زیرساخت‌های لازم برای استفاده از خودروهای برقی انجام دهند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =