قطعات تقلبی

طی روزهای گذشته، شرکت خدمات پس‌ازفروش ایران‌خودرو (ایساکو) در پی کشف فروش قطعات تقلبی و مجعول در یکی از معروف‌ترین سامانه‌های خرید آنلاین کشور، هشدار داد؛ درحال‌حاضر تنها مراکز معتبر فروش قطعات و لوازم یدکی محصولات ایران‌خودرو، فروشگاه‌ها و نمایندگی‌های مجاز این شرکت هستند.

به گزارش «اخبار خودرو»،طی روزهای گذشته، شرکت خدمات پس‌ازفروش ایران‌خودرو (ایساکو) در پی کشف فروش قطعات تقلبی و مجعول در یکی از معروف‌ترین سامانه‌های خرید آنلاین کشور، هشدار داد؛ درحال‌حاضر تنها مراکز معتبر فروش قطعات و لوازم یدکی محصولات ایران‌خودرو، فروشگاه‌ها و نمایندگی‌های مجاز این شرکت هستند. این شرکت به‌منظور بررسی نیازمندی‌های مشتریان و کشف قطعات تقلبی، بازار لوازم یدکی را به‌صورت مستمر و مدون مورد رصد قرار می‌دهد.

عرضه قطعات تقلبی با لیبل هولوگرام ایساکو
بنا بر بررسی‌های اخیر ایساکو، به‌تازگی یکی از بزرگ‌ترین سایت‌های فروش اینترنتی (د.ک) اقدام به عرضه قطعات تقلبی در بسته‌بندی‌های مجعول به همراه برچسب مخصوص ایساکو (لیبل هولوگرام) کرده بود که پس از کسب اطلاعات تکمیلی، اعلام موضوع به اداره آگاهی و اخذ دستور قضایی به همراه مقامات، محل دپوی این لوازم در خیابان هفده‌شهریور تهران شناسایی شد. در پی این شناسایی حجم قابل توجهی از قطعات تقلبی، تجهیزات و ادوات بسته‌بندی جعلی شامل نایلون منقوش به علائم، انواع و اقسام لیبل و هولوگرام جعلی، نوار چسب، قطعات تقلبی بسته‌بندی شده و... مربوط به شرکت ایساکو و سایر شرکت‌های خودروسازی کشف و ضبط شد. در ادامه کشف این انبار، شناسایی تمامی عوامل دخیل در این امر، شامل تولیدکنندگان قطعات، چاپخانه، بازاریاب، بسته‌بندی و غیره در حال پیگیری است.

کشف کارگاه‌های زیرزمینی تولید و فروش قطعات تقلبی
طی چند سال اخیر، با شدت گرفتن فروش قطعات تقلبی و غیراستاندارد در بازار لوازم یدکی، شرکت ایساکو با مدنظر قرار دادن مسئولیت اجتماعی و به‌منظور حفظ اعتبار برند و نشان خود، تعداد زیادی از کارگاه‌های زیرزمینی تولید و فروش این قطعات را کشف کرده و با کمک نهادهای نظارتی نسبت به معرفی، پلمپ و ضبط اموال این مراکز و کوتاه‌کردن دست سودجویانی که با جان و مال مردم بازی می‌کنند، اقدام کرده است. شرکت ایساکو در این گزارش با توجه به مخاطرات استفاده از قطعات غیراستاندارد و تقلبی، مجددا به دارندگان محصولات ایران‌خودرو توصیه کرده است برای خرید قطعات و لوازم یدکی اصلی و استاندارد فقط به فروشگاه‌های مجاز این مجموعه مراجعه کنند. همچنین مصرف‌گنندگان می‌توانند شماره بارکد موجود بر روی بسته‌بندی آن را به شماره ۳۰۰۰۳۱ پیامک کنند و از اصلی یا تقلبی بودن آن آگاه شوند.

فروش لنت ترمز تقلبی بازی با جان مردم است
یکی دیگر از روش‌های شناسایی قطعات اصلی، استفاده از گزینه اصالت قطعات در اپلیکیشن ایساکو است که مشتریان با نصب این اپ بر روی گوشی‌های هوشمند، می‌توانند ضمن آگاهی از اصل بودن قطعه، از سایر امکانات متنوع آن نیز بهره‌مند شوند. ایساکو به سامانه‌های فروش الکترونیکی و آنلاین که به علت عدم آشنایی با ملاحظات اصالت کالا در حوزه خودرو، با مراکز غیرمعتبر همکاری می‌کنند، درخصوص تبعات جانی و مالی قطعات تقلبی هشدار داد. برخی از این سایت‌ها با درج عناوینی همچون «غیراصلی» و «این کالا توسط تولیدکننده اصلی تولید نشده است»، مسئولیت ناشی از فروش قطعات حساسی همچون «لنت ترمز» را از عهده خود ساقط می‌کنند، درحالی‌که این نوع اقلام به لحاظ قانونی باید با درج علامت و شماره پروانه استاندارد به فروش برسد و در غیر این صورت، غیراستاندارد تلقی می‌شود.

معرفی تهدیدکنندگان سلامت مردم به قانون
در دی‌ماه سال گذشته نیز ایساکو با کشف و معرفی یکی دیگر از کارگاه‌های‌ بزرگ تولید قطعات مجعول در تهران به مراجع قضایی و همکاری با ایشان، گامی دیگر در جهت تضمین سلامت مشتریان ایران‌خودرو برداشت. در آن عملیات نیز با پیگیری کارشناسان حراست ایساکو و همکاری پلیس آگاهی تهران و سازمان تعزیرات حکومتی، یک کارگاه متخلف سه‌طبقه در منطقه یاغچی‌آباد تهران شناسایی شد. این کارگاه، قطعات مستعمل و معیوب خودرو را - که به‌طور مستقیم با جان سرنشینان در ارتباط هستند - در بسته‌بندی شرکت‌های صاحب‌نام، نوسازی و روانه بازار قطعات یدکی می‌کرد. متخلفان در کارگاه مذکور، قطعات دست دوم و ضایعاتی همچون لنت ترمز و صفحه کلاچ را خریداری و نوسازی می‌کردند و سپس در بسته‌بندی شرکت‌های معتبری همچون ایساکو، همراه با هولوگرام به‌عنوان قطعات نو به قیمتی کمتر از عرف در بازار به فروش می‌رساندند.

قیمت پایین قطعات بی‌دلیل نیست!
اقلامی همچون لنت ترمز، رینگ، ضدیخ، روغن موتور، لاستیک و... مشمول مقررات سازمان استاندارد هستند و عدم رعایت استانداردهای لازم در آن‌ها، سلامت مصرف‌کنندگان را تهدید کرده و آن‌ها را با خطرات جانی مواجه خواهد کرد. قیمت پایین لوازم یدکی که مردم را ترغیب به خرید آن می‌کند، اغلب نشان‌دهنده کیفیت پایین و گاهی اوقات از رده خارج بودن آن‌هاست. اما تا زمانی که فرهنگ‌سازی کاملی در این زمینه صورت نگیرد و این اقلام خریدار داشته باشد، تولیدکننده آن نیز به هر طریقی راه خود را در بازار پیدا می‌کند. از این رو، ایساکو از دارندگان محصولات ایران‌خودرو خواسته است؛ برای حفاظت از جان و مال خود و اطمینان از تهیه قطعات اصلی، از فروشگاه‌های مجاز این مجموعه خرید کنند. همچنین به منظور بررسی اصالت کالا، بارکد قطعات مورد نظر را به سرشماره ۳۰۰۰۳۱ پیامک کرده یا از طریق اپلیکیشن ایساکو QR مربوطه را اسکن کنند و پس از دریافت تایید، با خاطری آسوده از آن استفاده کنند. ایساکو همچنین تصویر قطعات اصلی را از طریق سامانه اصالت کالا در لینکی که برای مشتریان پیامک می‌شود، ارسال کرده و از این طریق به هموطنان کمک می‌کند تا با مقایسه تصویر دریافتی و محصول داخل جعبه، گرفتار خرید قطعات غیراصلی نشوند. گفتنی است؛ هر شخصی فارغ از این‌که دارنده محصول ایران‌خودرو باشد یا نه، می‌تواند در صورت مشاهده تخلف در این حوزه مراتب را به تلفن‌ مرکز پاسخگویی ایران‌خودرو (۰۹۶۴۴۰) اطلاع دهد. خوش‌بختانه روند کشف و شناسایی کارگاه‌های زیرزمینی توسط شرکت ایساکو در چند سال اخیر، بیش از پیش قوت گرفته است و از ابتدای سال گذشته تاکنون با همکاری و پیگیری نهادهای نظارتی مبارزه با پدیده قاچاق، چندین مجموعه تولید قطعات تقلبی، کشف و پلمب شده است و عوامل آن به دست مراجع قضایی سپرده شده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =