حسن جلینی ، مدیرعامل شرکت تولید خودروهای سفارشی ایران‌خودرو (آپکو)

با در اختیار قراردادن فضای ۷۰۰ متری، امکان ارائه خدمات پولیش و صفرشویی، نانوسرامیک، ریمپ و مرکز تست و آموزش فراهم شده است. تعداد نمایندگی‌های آپکو نیز قرار است از ۵۶ مرکز حال حاضر تا پایان سال جاری با تعامل با ایساکو به ۸۰۰ نمایندگی برسد

نمایشگاه بین‌المللی تقویت، تزیین و خدمات خودرو «TUNEX 2021» فرصت مناسبی بود برای حضور محصولات جدید بخش تجهیزات جانبی ایران‌خودرو «آپکو» تا عموم مردم برای اولین‌بار با تارای تقویت‌شده دیدار داشته باشند. در جریان این رویداد، گفت‌وگویی با مدیرعامل شرکت تولید خودروهای سفارشی ایران‌خودرو «APCO» درباره این محصولات و دیدگاه تازه آپکو برای حضور در بازار تقویت خودرو انجام دادیم که مشروح آن در ادامه از نظرتان خواهد گذشت.

بازگشتن آپکو به میدان رقابت آپشن

یکی از نگرانی‌های مشتریان ایران‌خودرو طی سال‌های اخیر، عدم امکان نصب تجهیزات جانبی بدون رد نشدن سرویس‌های ضمانت خودرو بوده که البته در این میان، محدودیت تجهیزات ارائه‌شده توسط شرکت تولید خودروهای سفارشی ایران‌خودرو نیز در این میان بی‌تاثیر نبوده است. اما حسن جلینی در شش ماهی که به‌عنوان مدیرعامل جدید این مجموعه انتخاب شده، برنامه‌های متنوعی‌ را به مرحله اجرا رسانده و از استراتژی سه‌گانه کوتاه، میان و بلندمدت برای تحول در تیونر رسمی ایران‌خودرو سخن می‌گوید.

جلینی با بیان این‌که پیش از این، فروش و تامین آپشن‌ها در آپکو با حجم ماهانه ۷۰میلیون دستگاه انجام می‌شده که برای مجموعه‌ای با ۵۶ نمایندگی در سراسر کشور، موفقیتی به حساب نمی‌آید، اظهار کرد: « فروش و تامین قطعات آپشن توسط تامین‌کنندگان و تولیدکنندگان داخلی و از تامین‌کنندگان خارجی به‌واسطه بازیابی تیم بازریابی و تهیه تیم جدید فروش، با این هدف انجام شد که آپشن در آپکو نباید به رینگ و لاستیک، مولتی‌مدیا و دوربین عقب محدود شود؛ ما باید فضای تامین، مهندسی و فروش شرکت را بازتر ترسیم کنیم. به‌واسطه کمیسیون فروش با ۵ میلیارد خرید انبارها پر شده و حالا تیم جدید فروش در فروردین ۱۴۰۰ موفق به فروش ۳میلیاردی شده‌اند. اما در مراسم افتتاح پروژه‌ها خدمت رئیس ایدرو و مدیرعامل گروه اعلام شد هدف‌گذاری برای ماهی ۳۰میلیارد تومان است. براساس فضای ۷هکتاری آپکو، می‌توان سرمایه‌گذاری کرد و طرح‌های توسعه‌ای همچون شهر آپشن آپکو را اجرایی کرد.»

آموزش تیونینگ خودرو با استانداردهای آپکو

جلینی توضیح داد: «با در اختیار قراردادن فضای ۷۰۰ متری، امکان ارائه خدمات پولیش و صفرشویی، نانوسرامیک، ریمپ و مرکز تست و آموزش فراهم شده است. در محل مرکز آموزش نیز فضایی برای تدریس مطالب فنی خودرو و اخذ تایید برای جوانان درنظر گرفته شده است و افراد فعال می‌توانند با اخذ این گواهی‌ها فعالیت خود را به‌صورت حرفه‌ای‌تر و با تاییدیه آپکو ادامه دهند. تعداد نمایندگی‌های آپکو نیز قرار است از ۵۶ مرکز کنونی تا پایان سال جاری با تعامل با ایساکو به ۸۰۰ نمایندگی برسد.»

لوازم جانبی در آپکو از جنس AMG

مدیرعامل آپکو اعلام کرد: «تمام محصولات و طرح‌های اخیر که شامل دو دستگاه تارا، دو دستگاه دنا، ۲ پژو پارس و یک دستگاه ۲۰۶ رویال می‌شود، براساس تاییدیه معاونت کیفیت و تحقیقات ایران‌خودرو طراحی شده و نظرات مردم در فضای حقیقی، جو نمایشگاه و فضای مجازی نشان‌رهنده استقبال از این طرح‌هاست.»

وی افزود: «در مورد دنا، طرح دنای جوانان براساس دناپلاس با پیشرانه ۲۰۰ اسب‌بخاری مطرح شده که شامل صندلی‌ها، طرح سپر جلو و عقب و رینگ است و ایران‌خودرو قصد دارد تمرکز بر استقبال از طرح دنا جوانان شود. همچنین در زمینه آپشن، در حال کار روی فروشگاه‌های هایپرمارکت هستیم تا فروش آپشن، اقلام تبلیغی، برندسازی انجام شود. به‌عنوان مثال طرح ساعت مچی آپکو مطرح شده است یا حتی البسه، چیزی شبیه فعالیت‌های AMG به‌عنوان تیونر مرسدس‌بنز. تولید و فروش ماکت خودرو تارا نیز مطرح شده که قرار است در ابعاد یک به ۱۸ انجام شود. تولید این ماکت مورد تاکیید معاونت صنعتی ایران خودرو است.» اما مهم‌ترین موضوعی که جلینی روی رسانه‌ای شدن آن تاکید داشت، مذاکرات و رایزنی‌های انجام‌شده با تیونر معروف لوکس‌ساز «منصوری» بود.

جلینی منصوری را افتخار هر ایرانی دانست و اعلام کرد «به‌زودی نتیجه رایزنی‌ها با این شرکت اعلام می‌شود. به‌هرحال شرایط سخت است، اما می‌توان این ارتباط را بر بستر آنلاین انجام داد.» جلینی در این باره گفت: «ایران این موضوع را می‌خواهد و ایران‌خودرو به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ خودروساز خاورمیانه خواستار برقراری این ارتباط است.»

مرزهای آپکو استانداردهاست

مسعود جعفری، مسئول فنی آپکو نیز در توضیح حدود و مرزهای این شرکت برای تیونینگ توضیح داد: «اولویت‌ ما اجرای استانداردهاست و تمام تغییراتی که انجام می‌شوند، صرفا بر مبنای اجرای تمام استانداردهای لازم برای حضور در خودرو به‌عنوان یک خودرو دوم انجام می‌شود. ما درحال‌حاضر در بحث پردازشگر پیشرانه «ECU» روی ریمپ کردن و استخراج نرم‌افزار روی EPROM و تغییر نمودار عملکردی فعالیت می‌کنیم. یعنی به حدی رسیدیم که خواهان امکان تغییرات روی نمودارهای بیشتری هستیم. در بحث هندلینگ نیز ما به حدی رسیده‌ایم که امکان تبدیل خودرو به حالت ریس شهری را داریم. باید شرایط را برای اعمال تغییرات روی سیستم تعلیق ضمن رعایت نرمی خودرو و زوایای اصلی کمبر، کستر، تواین و تواوت رعایت کنیم و خودرو علاوه‌بر حفظ پایداری باید جلوه ظاهری مناسبی را ارائه کند.»

یکی از دغدغه‌هایی که باعث جلوگیری از اعمال تغییرات در خودرو شده، کارشناسی خودرو هنگام فروش است.

جعفری درباره خودروهای سفارشی‌سازی‌شده آپکو و بحث کارشناسی گفت: «شرکت آپکو را می‌توان چیزی شبیه AMG دانست که زیرنظر خودروساز اقدام به تیون‌کردن خودروها می‌کند. متاسفانه در کشور بحث کارشناسی خودروها همگی به‌صورت یک دسته‌بندی ثابت انجام می‌شود. به‌عنوان مثال وقتی یک پیچ رنگ می‌شود، همه کارشناس‌ها به این پیچ رنگ‌شده نگاه می‌کنند. اما در بطن اصلی موضوع نمی‌روند که به نوع کارشناسی براساس اهداف هر خودرو می‌پردازد. به‌عنوان مثال وقتی یک خودرو با توان ۱۲۰ اسب‌بخار تیون می‌شود و به توان ۱۸۰ اسب‌بخار می‌رسد، چرا همه این پرسش را مطرح می‌کنند که حتما عمر موتور کوتاه شده است. چرا این را درنظر نمی‌گیرند که این موتور تیون‌شده لذت بیشتری را منتقل می‌کند. کشور ما افراد توانمند زیادی دارد که می‌توانند در زمینه تیونینگ موفق شده و در سطح بین‌المللی مطرح شوند. این بهترین زمان است که از این فرصت استفاده شود.»

جعفری تاکید کرد: «تمام تغییرات اعمال‌شده توسط آپکو روی ECU تعریف می‌شود.»

همکاری با اهداف ورزشی

در ادامه، جلینی درباره همکاری آپکو و فدراسیون اتومیبل‌رانی توضیح داد که قرار است تفاهم‌نامه‌ای پس از پایان نمایشگاه براساس ظرفیت‌شناسی‌ها منعقد شود. همچنین براساس هماهنگی‌های انجام‌شده با مرکز تحقیقات ایران‌خودرو و ایپکو (مرکز تحقیقات پیشرانه ایران‌خودرو)، تشکیل تیم موتوراسپرت ایران‌خودرو نیز تحت بررسی است.

این بررسی‌ها برای عقد تفاهم‌نامه‌ای در حوزه موتورهای هیبرید و پیشرفته در جریان است. در پایان نیز جلینی به برگزاری نشست مشترک با فعالان برتر بخش خصوصی تیونینگ و دیتیلنگ اشاره کرد که قرار است با هدف کاهش فاصله و احیای برند آپکو انجام شود.

جلینی در این باره اظهار کرد: «درحقیقت، احیای برندهای آپکو به این دلیل است که همگان اطلاع داشته باشند آپکو قصد دارد به رسالت حقیقی خود دست پیدا کند که طی هفته اخیر نشان داده شد آپکو امکان رسیدن به جایگاه خود به‌عنوان بزرگ‌ترین مرکز آپشنال و تیونینگ در خاورمیانه را دارد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =