قطعه سازان آمریکایی

بحران چیپ‌های نیمه رسانا می‌تواند نقاط ضعف موجود در زنجیره تامین را مشخص کند و خودروسازان بزرگ جهانی بعد از برطرف شدن بحران فعلی قطعاً به برطرف کردن نقایص موجود در زنجیره تامین خود اقدام خواهند کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»، پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که بحران کنونی کمبود چیپ‌های نیمه رسانا در نیمه دوم سال جاری بهبود پیدا کند اما تامین‌کنندگان قطعات خودرو در ایالات متحده هشدار داده‌اند که تا تا آن زمان ، خودروسازان با وضعیت بدتری مواجه خواهند شد. کمبود چیپ‌ها درست در زمانی اتفاق افتاد که خودروسازان پس از تجربه کاهش فروش به خاطر پاندمی کرونا، با افزایش تقاضا از سوی مشتریانی روبه‌رو شده بودند که به خاطر ترجیح دادن حمل و نقل شخصی و بهره‌مند شدن از مشوق‌هایی که برای خرید خودروهای جدید در نظر گرفته شده بود تصمیم به خرید خودرو گرفته‌اند.

کاهش تولید و سودآوری

جیسون کاردو مدیر ارشد مالی شرکت لیر که عرضه کننده قطعات خودرویی است اعلام کرد: «ما کاهشی ۳ درصدی را در تولید صنعت خودرو در نظر گرفته‌ایم و انتظار داریم در ادامه این میزان پیش‌بینی فراتر برود. ما در خطوط تولید شاهد کاهش قابل ملاحظه‌ای در سه ماهه دوم سال بوده‌ایم و این بیشتر از پیش‌بینی‌هایی است که موسسه IHS مارکیت منتشر کرده بود».

فورد موتور، یکی از مشتریان بزرگ شرکت لیر و دیگر تامین‌کنندگان قطعات خودرویی همچون بورگ‌وارنر و مگنا اینترنشنال اعلام کرده که در سه ماهه دوم سال کمبود چیپ میزان تولیدات این شرکت را به نصف رسانده است.

برند اروپایی فولکس‌واگن نیز که یکی دیگر از مشتریان عمده این سه تولیدکننده قطعات یدکی است، اعلام کرده که به خاطر کمبود چیپ‌های خودرویی در «حالت ویژه بحران» قرار گرفته و با بدتر شدن کمبود در سه ماهه دوم سودآوری این شرکت نیز در این مدت آسیب دیده است. لیر که تولیدکننده صندلی خودرو است، پیش‌بینی رشد جهانی تولید خود را برای امسال از ۱۲ درصد به ۹ درصد کاهش داده است و همچنین پیش‌بینی کرده که مجموع عایدی‌هایش در سه ماهه دوم سال ۹ درصد کمتر از سه ماهه نخست سال شود.

توازن در سال بعد

تامین‌کنندگان خودرویی همچنین هشدار داده‌اند که عوارض ناشی از کمبود چیپ‌های نیمه رسانا دست‌کم تا سال آینده باقی خواهد ماند.

جوزف ماسارو مدیر مالی ارشد کمپانی اپتیو که در زمینه تولید سیستم‌های پیشرفته یاری‌رسان، یارانه‌های خودرویی و کابل‌های فشار قوی فعال است، در این باره گفته: «ما انتظار نداریم که تا سال ۲۰۲۲ عدم توازن عرضه و تقاضا به ظور کامل به حالت اولیه برگردد.»

تامین‌کنندگان قطعات خودرویی همچنین به خاطر افزایش هزینه مواد اولیه‌ای مانند فولاد و مس حاشیه سود خود را تحت فشار می‌بینند. هرچند بسیاری انتظار دارند از آنجا که خودروسازان بیشتر حاشیه سود خود را از وانت‌های پیکاپ و خودروهای شاسی‌بلند سودآور تامین می‌کنند، بخشی از این هزینه‌ها جبران شود. با این‌حال بیشتر تامین‌کنندگان چشم‌اندازهای مالی خود را برای سال میلادی جاری بالاتر برده یا پیش‌بینی‌های قبلی خود را مجدد تائید کرده‌اند که این به لطف عملکرد بالاتر از حد انتظار بازار خودرو در سه ماهه نخست سال بوده است.

بحران در آینده

تحلیل‌گران بازار خودرو همچنین به ریسک‌های ناشی از افزایش تقاضای برای چیپ‌ها از سوی سایر تولیدکنندگان در بخش‌های دیگر مانند کمپانی‌های کامپیوتری و همچنین سایر بخش‌هایی که به خاطر واکسیناسیون گسترده مجددا شروع به کار کرده‌اند، اشاره می‌کنند.

وینسنت گالیفی مدیر مالی ارشد کمپانی مگنا در باره ادامه وضعیت بحرانی در بازار خودرو گفته: «مساله‌ای که ذهن مرا درگیر کرده این است که آیا کاهش تولید ناشی از کمبود چیپ‌ها می‌تواند در ادامه سال جبران شود یا نه. نکته اینجاست که جواب این پرسش فعلا نامعلوم است».

از آن‌جایی که شرکت‌های خودروسازی عملکرد خود را تا حد زیادی به زنجیره‌های تامین بین‌المللی وابسته کرده‌اند که نقشی عمده در تامین قطعات مورد نیاز شرکت‌های متعدد ایفا می‌کنند، بروز کمبودهایی از این دست می‌تواند کاهش تولید گسترده در عرصه جهانی به وجود بیاورد.

بحران چیپ‌های نیمه رسانا می‌تواند نقاط ضعف موجود در زنجیره تامین را مشخص کند و خودروسازان بزرگ جهانی بعد از برطرف شدن بحران فعلی قطعاً به برطرف کردن نقایص موجود در زنجیره تامین خود اقدام خواهند کرد.

یکی دیگر از قطعاتی که می‌تواند در آینده بحران‌های فراوانی را برای خودروسازان رقم بزند، باتری‌ها و مواد اولیه لازم برای تولید آن‌ها است و به همین خاطر است که بسیاری از خودروسازاتن به دنبال تامین باتری‌های مرد نیاز خود برآمده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =