تولید خودروهای برقی ارزان قیمت

علیرغم ادعاهای امیدوارکننده درباره ارزان و قدرتمندتر شدن قریب‌الوقوع باتری‌ها با امکان شارژ همیشگی و سریع، به نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها یک خودروی الکتریکی همه‌چیز تمام با قیمتی که عمده مشتریان اروپایی بتوانند از پس آن برآیند، راهی بازار شود. 

به گزارش «اخبار خودرو»، خودروسازان اروپایی با تلاش بی‌وقفه خود برای اختراع دوباره خودروهای سنتی و بی‌توجهی به تغییرات عمده‌ای که در عادات و شیوه‌های مربوط به جابه‌جایی پدید آمده، خود را در معرض خطر تسلیم بازار انبوه خودروهای الکتریکی به چین قرار داده‌اند. همین‌طور که خودروسازان اروپایی میلیاردها دلار را صرف تولید خودروهای بسیار گران‌قیمت و نه چندان کارآمد برقی می‌کنند، خودروسازان چینی، یا خودروسازانی که در چین واقع هستند، بازار انبوه را با خودروهای کوچک، ارزان و بی‌تکلفی نشانه رفته‌اند که می‌توانند دست‌کم ۹۰ درصد از نیازهای خریداران را برآورده کنند.

گران و ناکارآمد

اگر دلتان بخواهد ۱۰۰ هزار دلار پول برای خرید ماشین بدهید، می‌توانید یک مدل سدان یا شاسی‌بلند بخرید که از نظر سرعت و شتاب تنه به تنه همتاهای درون‌سوز خود می‌زند. اما عمده خودروهای الکتریکی موجود در بازار در رده قیمتی بین ۲۴ هزار تا ۶۰ هزار دلار، خودروهای بیش از اندازه گران و بیش از حد نیاز با کلاس هستند که در لاین سرعت هم عملکرد خوبی ندارند.

دلیل خودروسازان برای بی‌توجهی به مدل‌های ارزان‌تر این است که سود زیادی عایدشان نمی‌شود. اما اگر آن‌ها نتوانند با رقبای چینی خود مقابله کنند طولی نمی‌کشد که صنعت خودروسازی اروپا به کلی جایگاه خود را از دست بدهد. علیرغم ادعاهای امیدوارکننده درباره ارزان و قدرتمندتر شدن قریب‌الوقوع باتری‌ها با امکان شارژ همیشگی و سریع، به نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها یک خودروی الکتریکی همه‌چیز تمام با قیمتی که عمده مشتریان اروپایی بتوانند از پس آن برآیند، راهی بازار شود.

خودروهایی که می‌توانند به صورت قانونی با سرعتی بالاتر از ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت در اروپا تردد کنند، به باتری‌های قوی‌تری احتیاج دارند که به لحاظ قیمتی امکان‌پذیر نیستند. شکل‌های جدید جابجایی و تغییر ذائقه عمومی نیز نشان از آن دارد که خودروها باید تخصصی‌تر، کوچکتر و بسیار ارزان‌تر از این باشند. براساس گزارش بانک سرمایه‌داری مورگان استنلی، علیرغم مهندسی ستودنی خودروسازانی همچون تسلا، مرسدس بنز و ب‌ام‌و هنوز مشخص نیست که خودروهای برقی چگونه خواهند توانست در مقیاس کلان بازار خودرو را تسخیر کنند.

مهره‌های چینی

در گزارش مورگان استنلی آمده است: «آیا برای خودروهای برقی ۳ تا ۵ هزار دلاری آماده هستید؟» قیمت‌ها هنوز پایین نیامده‌اند، اما تازه‌واردهای بازار به این هدف نزدیک‌تر شده‌اند. خودروهایی مانند K-ZE که با همکاری رنو و گروه خودروسازی دانگ‌فنگ در چین ساخته شده با نام داچیا اسپرینگ در بازار اروپا عرضه شده است.

داچیا برند ارزان قیمت گروه رنو است و قیمت‌ پایه این خودرو از ۱۲ هزار دلار آغا ز می‌شود. یک نسخه اروپایی از خودروی مینی برقی هانگوآنگ با نام فرز نیکروب نیز قرار است در اروپا به فروش برسد.

تنها خودروی اروپایی که می‌تواند در برابر این رقبا چینی حرفی برای گفتن داشته باشد سیتروئن ایمی است که در حال حاضر از قدرت و قابلیت پیمایشی پایینی برخوردار است و فقط با اصلاحاتی می‌تواند به یک رقیب واقعی برای چینی‌ها بدل شود.

چین در برابر اروپا

پرفسور استفان برتزل از مرکز مدیریت خودرویی آلمان هشدار داده است که خودروسازان اروپایی علیرغم حاشیه سود پایین خودروهای برقی مینی، باید حضور فعال‌تری در این بخش از بازار داشته باشند.

آقای برتزل در این زمینه گفته: «من واقعا از طرف خودروسازان آلمان هیچ رقیب خوبی را نمی‌بینیم. آن‌ها بیشتر روی بازار خودروهای متوسط به بالا متمرکز هستند اما کسی به بازار خودروی ارزان قیمت توجهی ندارد. شاید همین بازار به دست خودروسازان چینی بیافتد و به نظر من این اصلا اتفاق خوبی نیست».

او در ادامه گفت: «سوال اینجاست که آیا خودروسازان چینی خواهند توانست محصولاتی با کیفیت و ایمنی لازم را به بازار عرضه کنند».

ماه گذشته واردکننده خودروهای برقی فرز اعلام کرد که خودروهایش توانسته‌اند تست‌های ایمنی را با موفقیت بگذرانند. هنوز مشخص نیست که به طور کلی کیفیت این خودروها چه‌طور است.

به گفته آقای برتزل علیرغم بی‌میلی خودروسازان اروپایی برای فراهم کردن محصولاتی در این بخش بازار به علت دشواری‌های مربوط به سودآوری، این بازار در آینده از اهمیت بسیار بالایی برخوردار خواهد شد، زیرا به باور او بسیاری از شهرهای اروپایی تردد یا حتا ورود خودروهای با سایز متعارف و شاسی‌بلندها را دشوار خواهند کرد.

این تصمیم دشواری برای خودروسازان اروپایی است، اما با توجه به پیامدهای بلندمدت تسلیم طولانی‌مدت و تدریجی این بخش از بازار به چین، بعید نیست که ابتکار عمل در بسیاری از مسائل بازار به دست تولیدکنندگان کشوری بیافتد که خود را برای تسخیر جهان آماده کرده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =