آتش‌ نشانی

بیش از ۱79 سال از تاسیس نخستین  ایستگاه آتش‌نشانی در ایران و در شهر تبریز (سال 1221 شمسی) می‌گذرد. اما اولین واحد آتش‌نشانی تهران، سال 1303 شمسی و در گاراژی واقع در سه‌راه امین‌حضور تاسیس شد.

به گزارش «اخبار خودرو»،بیش از ۱79 سال از تاسیس نخستین ایستگاه آتش‌نشانی در ایران و در شهر تبریز (سال 1221 شمسی) می‌گذرد. اما اولین واحد آتش‌نشانی تهران، سال 1303 شمسی و در گاراژی واقع در سه‌راه امین‌حضور تاسیس شد. این ایستگاه توسط یک ژنرال روس با چهار دستگاه خودرو و پانزده پرسنل از درجه‌داران نظامی، شروع به‌کار کرد. دومین و سومین واحد آتش‌نشانی کشور، باتوجه به ضرورت حفظ چاه‌های نفت مسجدسلیمان و پالایشگاه آبادان، ‌توسط دولت انگلستان درخوزستان تاسیس شدند . در سال 1307 با پیگیری سرپرست بلدیه تهران، قبرستان قدیمی واقع در میدان حسن‌آباد ، تبدیل به اداره ماشین‌های آبپاش شد که تجهیزات آن چهار دستگاه خودرو و پرسنل بود. براساس آمارها تا حدود سال 1307 شمسی مجموع تجهیزات آتش‌نشانی تهران شامل 15 دستگاه خودرو آتش خاموش‌کن نو و آماده کار، 3 دستگاه مرسدس‌بنز، ‌4 دستگاه اشکودا ، ‌2 دستگاه پورسک N.A.G و 4 دستگاه موتور پمپ بود، اما به مرور زمان و به‌دلیل شرایط نامطلوب ایستگاه‌های آتش‌نشانی در کشور ، دولت‌های مختلف، درصدد تهیه تجهیزات و امکانات برای آتش‌نشان‌ها برآمدند تا امروز که شهر تهران بیش از 130 ایستگاه آتش‌نشانی دارد. اما یکی از تجهیزات کاربردی در این حرفه، خودروهای تخصصی و فوق‌تخصصی است. در ادامه به بررسی وضعیت این خودروها در مراکز آتش‌نشانی شهر تهران می‌پردازیم.

تصور اشتباه مردم درباره آتش‌نشانی‌ها
اما وضعیت حال‌حاضر خودروهای آتش‌نشانی چگونه است؟ جلال ملکی، کارشناس، مدیر روابط‌عمومی و سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران در گفت‌وگوی اختصاصی با روزنامه «دنیای خودرو» گفت:« بیشتر مردم به اشتباه تصور می‌کنند آتش نشانی‌های کل کشور به‌صورت یکپارچه اداره می‌شوند، درصورتی‌که سازمان آتش‌نشانی هر استان، زیرنظر شهرداری همان استان فعالیت می کند. به‌همین‌دلیل شهرداری‌های شهرهای مختلف فقط به مراکز آتش‌نشانی شهر خود خدمات ارائه می‌دهند.
بنابراین با توجه به اطلاعاتی که درباره آتش‌نشانی تهران دارم می‌توانم حرف بزنم و آمار ارائه کنم. » سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران درباره تجهیزات و خودروهای آتش‌نشانی استان تهران در یک‌دهه اخیر گفت: «در سه‌چهار سال گذشته، تحولات بسیار خوبی در زمینه ارتقای سطح خودروها و تجهیزات رخ داده است. با ۲۵ سال سابقه کاری که ۱۸ سال آن در عملیات ویژه بوده‌ام، باید بگویم به جز چند سال اخیر، بی‌کیفیت‌ترین خودروهای آتش‌نشانی با ایرادهای فنی متعلق به این سازمان بود. این خودروها به سختی در معابر تهران تردد می‌کردند که شرایطشان اصلا در شأن سازمان آتش‌نشانی نبود. به‌عنوان‌مثال در سال‌های گذشته، فقط یک خودرو خارجی در سازمان وجود داشت که متعلق به ۱۲ سال قبل بود. اما همین خودرو قدیمی، سرآمد تمام خودروهای موجود در سازمان بود و از داشتنش لذت می‌بردیم! »
جلال ملکی در ادامه گفت: «‌اکنون در سازمان آتش‌نشانی تهران از خودروهای از رده خارج‌شده استفاده نمی‌کنیم. اگر خودرویی حتی مشکل کوچکی هم داشته باشد، وارد دسته خودروهای احتیاط می‌شود و فقط در مواقع ضروری به کمک خودروهای دیگر می‌آید. البته ادعا نمی‌کنیم کامل هستیم ،چون سازمان آتش‌نشانی همیشه باید به‌روز باشد، اما وقتی تجهیزات و امکانات سازمان آتش‌نشانی تهران را با دیگر شهرهای ایران و حتی برخی کشورهای دیگر مقایسه می‌کنیم، به جرات می‌توان گفت از شرایط بسیار مطلوبی برخوردار هستیم و حتی از برخی کشورها هم یک سر و گردن بالاتر هستیم.»

وقتی کیفیت حرف اول را می‌زند
وی در خصوص ورود خودروهای آتش‌نشانی به ایران افزود:« کار ما نجات افراد در سریع‌ترین زمان است، به‌همین‌خاطر باید از باکیفیت‌ترین و به‌روزترین خودروهای روز برخوردار باشیم. همین موضوع باعث می‌شود در اکثر مواقع، از برندهای باکیفیت وارداتی استفاده کنیم. درحال‌حاضر بیشتر خودروهای سنگین، تخصصی و فوق‌تخصصی سازمان با وجود تحریم؛ با مشقت فراوان و حتی قیمت بالاتر، با نظارت دستگاه‌ها و نهادهای نظارتی از خارج تهیه می‌شوند.» مدیر روابط عمومی سازمان آتش نشانی تهران درباره تولید خودروهای آتش‌نشانی در ایران بیان کرد:« تاکنون برخی شرکت‌های ایرانی سعی کردند خودروهای آتش‌نشانی تولید کنند، ولی خودروهای تولیدشده در داخل در مقایسه با وارداتی‌ها از نظر کیفی، اختلاف چشمگیری دارند. به‌هیچ‌عنوان استفاده از تولیدات داخلی را رد نمی‌کنیم. حتی بیشتر خودروهای سبک و نیمه‌سنگین سازمان که در گروه خودروهای دسته اول قرار نمی‌گیرند، ساخت ایران هستند. حتی در مواردی شاسی یک خودرو را وارد می‌کنیم اما ساخت اتاق و تجهیز آن را به تولیدکننده داخلی می‌سپاریم. در مجموع تا جایی که امکان دارد و استانداردهای ما اجازه می‌دهند، از تولیدات داخلی بهره می‌بریم.»

گواهینامه پایه‌یک یا لیسانس آتش‌نشانی؟!
جلال ملکی درباره توانایی ها و قابلیت‌های رانندگان خودروهای تخصصی آتش‌نشانی گفت:«راننده‌های این خودروها دوره‌ها و کلاس‌های زیادی را می‌گذرانند. در آتش‌نشانی درجه‌های مختلفی داریم که از یک تا هفت، برای آتش‌نشان‌ها در نظر گرفته می‌شوند. اگر آتش‌نشانان گواهینامه پایه یک بگیرند، مسیر پیشرفت هموار می‌شود. در سازمان می‌گوییم داشتن گواهینامه پایه‌یک در آتش‌نشانی، مانند داشتن مدرک لیسانس است. البته با داشتن گواهینامه پایه‌یک، باز هم سازمان، دوره‌های سه‌ماه تخصصی برای افراد برگزار می‌کند. بخشی از این دوره‌ها به نگهداری، کار با تجهیزات و بی‌سیم خودرو و شیوه رانندگی با خودرو آتش‌نشانی اختصاص دارد. پس از طی این دوره‌ها، نیروها افراد کاردانی می‌شوند که با توجه به علاقه و تلاش خود می‌توانند درجه بگیرند و پیشرفت کنند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =