خودروهای تجاری

وسایل نقلیه تجاری از سال 2019 تا امروز 4 درصد از کل تولید داخلی خودرو در هند را به خود اختصاص داده‌اند. اجرای سیاست‌های مطلوبی توسط دولت این کشور مانند کمپین تولید خودرو در هند و برنامه صنعت ملی خودرو، این کشور را قادر کرده است تا به یکی از مهم‌ترین قطب‌های تولید وسایل نقلیه تجاری در جهان تبدیل شود.

به گزارش «اخبار خودرو»،در سال‌های اخیر روند تولید وسایل نقلیه تجاری نشان از آن دارد که تولید این خودروها از پراکندگی در کشورهای بزرگ به سمت تولید در کشورهای ارزان قیمت متمرکز شده است. پیش از این بیشترین تولید خودروهای تجاری سنگین، نیمه‌سنگین و سبک در کشورهای اروپایی و آمریکا اتفاق می‌افتد، اما با توسعه صنعت در چین، رفته‌رفته تولید این خودروها در بازار این کشور طرفدار بسیاری پیدا کرد و به‌واسطه ارزان تمام شدن قیمت نهایی محصول، تولیدکنندگان بزرگ جهانی را به خود جذب کرد. طی سال های اخیر علاوه بر چین، کشور هند نیز به یکی از بزرگان این صنعت تبدیل شده است. هر چند سرعت این کشور با چین قابل مقایسه نیست، اما نمی‌توان از سهم آن در بازار داخلی و حتی بازارهای جهانی چشم‌پوشی کرد. هند در سال‌های اخیر توانسته است به یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان پیشرو وسایل نقلیه تجاری تبدیل شود.

سهم 4 درصدی تجاری‌ها از صنعت خودرو هند
وسایل نقلیه تجاری از سال 2019 تا امروز 4 درصد از کل تولید داخلی خودرو در هند را به خود اختصاص داده‌اند. اجرای سیاست‌های مطلوبی توسط دولت این کشور مانند کمپین تولید خودرو در هند و برنامه صنعت ملی خودرو، این کشور را قادر کرده است تا به یکی از مهم‌ترین قطب‌های تولید وسایل نقلیه تجاری در جهان تبدیل شود. پیش‌بینی می‌شود فروش وسایل نقلیه تجاری در این کشور در سال‌های 2020 تا 2024 رشد سالانه 15.23 درصدی را شاهد باشد.
رشد خرده‌فروشی و خدمات لجستیک؛ رمز توسعه تولید تجاری‌ها
رشد ظرفیت در خرده‌فروشی آنلاین و خدمات لجستیک، رشد بازار خودروهای تجاری را در هند تشدید کرده است. علاوه بر این، اجرای نرخ تجدیدنظر شده در مالیات شرکت‌ها و کاهش آن از 35 درصد به 25.17 درصد، سرمایه‌های مستقیم خارجی را از سرمایه‌گذاران جهانی به‌منظور تولید و تحقیق‌وتوسعه در بخش وسایل نقلیه تجاری به صنعت این کشور جذب کرده که این موضوع باعث گسترش بیشتر بازار این خودرو و صنعت خودروهای تجاری و صادرات آن شده است. با این وجود، افزایش هزینه‌های عملیاتی راه‌اندازی خط تولید این وسایل نقلیه، افزایش حقوق گمرکی و کمبود تقاضا در بازار به دلیل بحران نقدینگی در اقتصاد این کشور، موانعی بر سر رشد این بازار به وجود آمده است. همچنین با اجرای سیاست الکتریکی‌کردن وسایل نقلیه، پیش‌بینی می‌شود هزینه عملیاتی برای تولید خودروهای تجاری سبک کاهش یابد و باعث افزایش فروش آن‌ها شود. این پیشرفت را می‌توان ناشی از نیاز به خدمات لجستیکی دانست که هم‌زمان با آغاز فعالیت‌های بخش تجاری‌های الکتریکی رشد می‌کنند. خودروهای الکتریکی سبک مانند ون و وانت برای خدمات لجستیکی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انتظار رشد 41.30 درصدی تجاری‌های هند تا 2024
براساس نوع محصول، بازار وسایل نقلیه تجاری در هند را می‌توان به وسایل نقلیه تجاری سبک، وسایل نقلیه تجاری متوسط و سنگین تقسیم کرد. در سال‌های مالی 2019و 2020، بخش وسایل نقلیه تجاری سبک 55.56 درصد از کل فروش خودروهای تجاری این کشور را به خود اختصاص داد. به علاوه انتظار می‌رود در طول سال مالی 2021 تا 2024 حجم فروش خودروهای سبک تجاری با 16.34 درصد و سرعت بیشتری در مقایسه با خودروهای تجاری متوسط و سنگین گسترش یابد. از سوی دیگر، انتظار می‌رود تا سال مالی 2024 بخش خودروهای تجاری نیمه‌سنگین و سنگین 41.30 درصد از کل فروش خودروهای تجاری در هند را به خود اختصاص دهد.

بازیکنان اصلی در بازار هند
در این بازار تاتاموتورز، آشوک لیلاند، ماهیندرا و ماهیندرا، فورس‌موتورز و خودروهای تجاری VE برخی از بازیگران برجسته در بازار وسایل نقلیه تجاری در هند هستند. در سال مالی 2019 تاتاموتورز با داشتن سهم 45.13 درصدی از حجم فروش بازار، به عنوان تولیدکننده پیشرو در این بازار شناخته شد. سایر فعالان این بازار هم مانند پیاگو و اسکانیا سهم ناچیزی از بازار وسایل نقلیه تجاری هند را به دست آورده‌اند. تولید خودروهای تجاری در هند در برخی از ایالت‌ها متمرکز است؛ کارناتاکا، مادیا پراش، تامیل نادو، ماهاراشترا و هیماچال پرادش مهم ترین ایالات‌های تولیدکننده وسایل نقلیه تجاری در هند هستند و تامیل نادو بیشترین تعداد خودروهای تجاری را تولید می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =