کد خبر: 235175
تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۸
صنعت خودرو

صنعت خودرو جدای از خودروسازان داخلی،‌ چتر گسترده‌ای نیز بر سر صنایع پایین دستی دارد و در صورت عملکرد خوب خودروسازان می‌توان به توسعه صنایع قطعه‌سازی، ‌تایرسازی و دیگر صنایع مرتبط نیز امیدوار بود.

به گزارش « اخبار خودرو » ، علیرضا کافی در سرمقاله امروز (یکشنبه ۶ تیرماه ۱۴۰۰ ) روزنامه دنیای خودرو، به موضوع « یک درخواست از رئیس‌ جمهور منتخب » پرداخت.

عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

بی‌شک با استقرار دولت جدید،‌ در راستای همسو شدن مجریان و مدیران با سیاست‌های دولت، شاهد تغییر و تحولات گسترده در سطوح مختلف خواهیم بود. اما صحبت ما درباره صنعتی بزرگ و تاثیرگذار به نام خودروسازی است که در سال‌های گذشته با تغییر سریع مدیران‌عامل دو شرکت بزرگ خودروساز نتوانسته به ثبات لازم برای پیشرفت دست یابد؛ آن‌هم در کشوری که خالی از جوانان نخبه و خوش‌فکر نیست و در بسیاری از حوزه‌ها ازجمله صنایع نظامی،‌ نانوتکنولوژی و هسته‌ای دستاوردهای بسیاری کسب کرده‌ایم.

در چنین کشوری با پشتوانه‌ محکمی از نخبگان،‌ تنها یک معضل باعث شده است همچنان پس از ۴۲سال نتوانیم به‌عنوان یک خودروساز صاحب‌سبک و دارای تکنولوژی در دنیا مطرح شویم. نه‌تنها در دنیا بلکه هنوز در تامین نیاز بازار داخلی نیز با مشکلاتی روبه‌رو هستیم و تولید خودروهای کم‌کیفیت و گاه ناایمن به معضلی برای جامعه تبدیل شده است.

اما کاری که رئیس دولت جدید باید مدنظر داشته باشد، ‌ثبات بخشیدن به مدیریت خودروسازی در کشور است. چراکه تمام خودروسازان بزرگ دنیا تنها با اتکا بر مدیران توانمند با مدت زمان حضور طولانی در مسندشان توانسته‌اند مسیرهای تعالی و توسعه را طی کنند. متاسفانه در ایران عمر مدیریت بسیار کوتاه است و مدیرعامل‌های دو شرکت خودروساز زمان مناسبی برای به سرانجام رساندن طرح‌ها و برنامه‌های بلندمدت خود ندارند.

پروژه‌هایی همچون تنوع‌بخشی به محصولات،‌ تولید گروه محصول‌های جدید، ‌توسعه خودروهای برقی و هیبرید و حتی دستیابی به بازارهای منطقه‌ای که متاسفانه به دلیل نبود ثبات در مدیریت در سال‌های گذشته محقق نشده است.

شاید نمونه جالب از نتیجه‌بخشی ثبات در مدیریت خودروسازان را بتوان در رنو فرانسه دید. در یک بررسی اجمالی مشخص می‌شود خودروسازی که دولت فرانسه از سهامداران اصلی آن بوده اما میانگین عمر مدیریتی این خودروساز جهانی حدود ۸سال است. یعنی معادل عمر دو دولت در ایران که در صورت اجرای این شیوه در کشور می‌توانیم شاهد پیشرفت‌های قابل‌توجهی باشیم.

آنچه در شرایط فعلی می‌توان به‌عنوان یک خواسته‌ بحق از رئیس‌جمهور منتخب انتظار داشت،‌ ثبات بخشیدن به مدیریت در صنعت خودرو و برنامه‌ریزی دقیق برای تعالی این صنعت و ورود به بازارهای جهانی است.

صنعت خودرو جدای از خودروسازان داخلی،‌ چتر گسترده‌ای نیز بر سر صنایع پایین دستی دارد و در صورت عملکرد خوب خودروسازان می‌توان به توسعه صنایع قطعه‌سازی، ‌تایرسازی و دیگر صنایع مرتبط نیز امیدوار بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =