صنعت خودرو

تحول در صنعت خودرو مستلزم حل‌وفصل مسائل بسیاری است؛ از بحث قیمت‌گذاری دستوری گرفته تا بحث تحریم و عدم اتصال به شرکت‌های بزرگ قطعه‌سازی و شرکت‌هایی که در زمینه طراحی خودرو و کمک به طراحی پلت‌فرم فعال هستند.

به گزارش «اخبار خودرو»،تحول در صنعت خودرو مستلزم حل‌وفصل مسائل بسیاری است؛ از بحث قیمت‌گذاری دستوری گرفته تا بحث تحریم و عدم اتصال به شرکت‌های بزرگ قطعه‌سازی و شرکت‌هایی که در زمینه طراحی خودرو و کمک به طراحی پلت‌فرم فعال هستند. این چالش‌ها باعث شده است تحول در این صنعت کمی دور از دسترس باشد. البته باتوجه به این‌که روند مذاکرات احیای برجام قرار است در دولت سیزدهم نیز دنبال شود، درصورتی‌که این مذاکرات به نتیجه برسد و تحریم‌ها برداشته شوند، می‌توانیم به تحول در صنعت خودرو امیدوار باشیم. درخصوص صنعت خودرو و انتقاداتی که به آن وارد است و همچنین راه‌های پیش‌روی این صنعت برای افزایش تولید و افزایش سود با پوریا نقدی فعال و تحلیلگر اقتصادی به گفت‌وگو پرداختیم.

صنعت خودرو ایران را چگونه می‌بینید؟ انتقادات بسیاری ازسوی افراد اعم‌از کارشناسان و مدیران کشور بر صنعت خودرو وارد شده است.
سال‌هاست دولتمردان، متخصصان و مهندسان ایرانی و حتی مردم به دنبال تولید خودرو باکیفیت و البته با کمیت بالا برای استفاده عموم هستند. بر خلاف عده‌ای که مدام دنبال تخطئه صنعت خودرو کشور هستند، به‌رغم قبول انتقادات سازنده‌ای که از طرف دلسوزان جامعه و صنعت کشور برای پیشرفت این صنعت استراتژیک کشور وجود دارد، با کسانی که بدون طرح پیشنهاد فقط دنبال تخریب این صنعت در کشور هستند، مخالفم.
صنعت خودرو ما اتفاقا اگر در بعضی خط‌مشی‌ها دست به اصلاحات ساختاری اساسی بزند، در ریل مناسبی قرار دارد. بنابراین باید با پیشنهادهای تخصصی و کاربردی سرعت قطار در حال حرکت خودروسازی را افزایش داد تا هم از نظر کیفیت و هم از نظر کمیت و تولید انبوه صنعتی به میزان استاندارد جهانی خود برسد و مردم نیز به اندازه کافی از تولیدات داخلی صنعت خودرو رضایت داشته باشند.

به‌هرحال انتقاداتی درباره این صنعت مطرح است. چرا به آینده صنعت خودرو ایران خوش‌بین هستید؟
بررسی صنعت خودرو در سال‌های اخیر نشان می‌دهد تفکر مدیران صنعت خودرو، چه مدیران میانی و چه مدیران رده‌بالا در این حوزه تغییر کرده است. در گذشته مدیران تاکید فراوانی روی تولید پراید و برخی محصولات دیگر داشتند. اما حالا می‌بینیم مدیران به‌دنبال عرضه محصولات جدید هستند. شاید اگر با رویکرد فعلی تحریم‌ها برداشته شود و خودروسازان دسترسی به موتورهای به‌روز و گیربکس‌های جدید خارجی داشته باشند، به‌راحتی می‌توانند هرسال خودروهای جدیدی عرضه کنند.
بنابراین همین که ما از پراید و 405 به‌مرور به کوییک و شاهین و دناپلاس و اکنون تارا رسیده‌ایم، یعنی هرچند با سرعت کم اما در مسیر افزایش کیفیت خودروها هستیم. فقط باید با مدیریت و بهره‌وری مناسب و تبلیغات و بازاریابی قوی و به‌روز این افزایش کیفیت را به نمایش بگذارند. مساله دیگر، قدرت خرید مردم است. پس از تولید خودروهای باکیفیت باید به فکر قدرت خرید مردم بود. ضمن این‌که باید با حذف دلالان از بازار و افزایش کیفیت و افزایش تولید، رضایتمندی بیشتری برای مردم ایجاد کرد.
برای تحول در صنعت خودرو چه راه‌حل‌های وجود دارد؟
موارد بسیاری باید رعایت شود تا این صنعت با تحول همراه باشد. نخستین مورد؛ تلاش برای حذف دلالان و رساندن خودرو با قیمت واقعی به دست مردم است که هم رشد سود و فروش خودروساز را به دنبال دارد و هم افزایش قدرت خرید مردم و رضایت‌مندی آن‌ها را. بنابراین قیمت‌ خودرو باید از حالت فروش با زیان خارج شود تا خودروسازان بدون زیان با سرعت بیشتری خودرو به بازار عرضه کنند. این روند می‌تواند سرآغاز یک تحول در صنعت خودرو باشد.

دولت جدید چگونه می‌تواند بیشترین کمک را با کمترین دخالت به حوزه خودرو داشته باشد؟
در دولت جدید باید با هماهنگی و تلاش بیشتر رایزن‌های اقتصادی و افزایش تبلیغات جذاب و معرفی محصولات مناسب کشورهای مختلف، به بازارهای صادراتی جدید دست یافت. افزایش فعالیت مدیران متخصص فروش و بازاریابی در خارج از کشور نیز با هدف افزایش صادرات می‌تواند خودروسازان را هم در تامین ارز و هم در افزایش فروش و سود نهایی کارخانه یاری کند. بنابراین دولت جدید باید تمام تلاش خود را روی بازاریابی و ایجاد فضای اقتصادی در خارج متمرکز کند. درصورتی‌که دولت جدید بتواند با روابط خوب سیاسی بازارهای جدیدی را پیش روی خودروسازان قرار دهد، زمینه برای تحول بزرگ در حوزه صنعت خودرو فراهم می‌شود. توجه بیشتر به بازارهای غرب آسیا و تولید و صادرات محصولات مناسب و باکیفیت به عراق، سوریه، لبنان، افغانستان، پاکستان، ارمنستان و ... راه اصلی پیشرفت خودروسازان است و راه دیگری برای توسعه صنعت خودرو وجود ندارد.

چه عوامل دیگری می‌تواند به افزایش فروش چه در بحث بازار داخلی و چه در حوزه صادرات، به خودروسازان کمک کند؟
توجه ویژه به زیبایی و امکانات خودرو و همچنین به دست آوردن پلت‌فرم‌های جدید می‌تواند تضمینی برای افزایش فروش در داخل و ایجاد زمینه صادراتی باشد. تجربه بازارهای داخل و خارج نشان داده است خریداران بیشتر به زیبایی و امکانات خودرو توجه می‌کنند تا به بخش فنی آن. فروش بالای برخی خودروها نشان می‌دهد خریداران به‌خصوص در ایران و غرب آسیا زیبایی خودرو را ملاک اول خود در انتخاب قرار می‌دهند. همچنین تولید خودروهای اتومات بسیار اهمیت دارد. توجه ویژه خودروسازان به تولید خودروهای اتوماتیک و حرکت کشور به سمت تولید صد درصد خودروهای اتومات، یکی دیگر از ملزومات رشد صنعت خودرو است. از سوی دیگر، اگر در حوزه کیفی اقدامی انجام شده است، باید با تبلیغات مناسب این مساله به مردم نشان داده شود. بسیاری از خودروهای چینی به دلیل تبلیغات جذاب‌تر مورد توجه مشتریان قرار می‌گیرند. ضمن این‌که خودروسازان باید به فکر فروش با تسهیلات مناسب هم باشند.

خودروسازان چه اقداماتی می‌توانند در خصوص فروش انجام دهند؟
در زمینه فروش و طرح‌های مختلف فروش خودرو، خودروسازان و شرکت‌های داخلی باید توجه بیشتری به افزایش فروش اقساطی و شرایطی داشته باشند و با پیش‌پرداخت کمتر و دریافت اقساط خودرو به‌صورت بلندمدت، به فروش بیشتر که خود به خود افزایش سود و تولید شرکت را در پی دارد، مبادرت کنند.

تحریم‌ها تا چه اندازه مانع توسعه صنعت خودرو شده است؟
به‌هرحال صنعت خودرو ایران به پلت‌فرم‌های جدید و به‌روز احتیاج دارد تا بتواند چند خودرو روی آن سوار کند. ضمن این‌که موتور و گیربکس هم نیاز دیگر صنعت خودرو است. اگر تحریم وجود نداشت، خودروسازان می‌توانستند از همکاری شرکت‌های بزرگی که در زمینه طراحی خودرو فعال هستند، استفاده کنند. طراحی پلت‌فرم باید با همکاری شرکت‌هایی باشد که سابقه انجام این کار را دارند. کلید اصلی ورود به بازار کشورهای خارجی، طراحی خودرویی به‌روز و با کیفیت و امکانات بالا است. درحال‌حاضر هیچ شرکتی حاضر نیست این کار را برای ما انجام دهد. از این رو، رفع تحریم‌ها به معنای واقعی فرصت بزرگی در اختیار صنایع ایران قرار خواهد داد. همان‌طور که عرض کردم طی مدتی که تحریم‌ بوده‌ایم، تفکر بسیاری از مدیران ما تغییر کرد. بنابراین درصورتی که تحریم‌ها رفع شوند، این امیدواری وجود دارد عملکرد بهتری در زمینه همکاری با خارجی‌ها داشته باشیم. ضمن این‌که دولت جدید باید به‌شدت مقابل سنگ‌اندازی‌ها درخصوص سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در صنایع ایران بایستد تا صنایع با سرعت بیشتری به وضعیت مطلوب نزدیک شوند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    1 0
    صنعت خودروسازی ایران هیچ امیدی بهش نیست نابود است
  • علی IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    0 0
    فقط تفکرشون عوض شده؟ نمیشه همشون با کالبدشون عوض بشن و کلا خودروسازی خصوصی بشه تا مردم کمتر در جاده‌ها کشته بشن؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =