تارا

با بالا گرفتن تحریم‌های ناعادلانه علیه کشورمان و عدم‌پایبندی شرکای خارجی خودروسازان داخلی به‌تعهدات‌شان، گروه صنعتی ایران‌خودرو با دست‌یابی به یک مگاپلت‌فرم ملی، سدان جدیدی را طراحی و برای تولید آن برنامه‌ریزی کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»،از اواخر سال 1398 زمزمه‌های تولید سدان کامپکت جدیدی توسط گروه صنعتی ایران‌خودرو به‌گوش ‌رسید. یعنی دقیقا با بالا گرفتن تحریم‌های ناعادلانه علیه کشورمان و عدم‌پایبندی شرکای خارجی خودروسازان داخلی به‌تعهدات‌شان، گروه صنعتی ایران‌خودرو با دست‌یابی به یک مگاپلت‌فرم ملی، سدان جدیدی را طراحی و برای تولید آن برنامه‌ریزی کرد. اوایل قرار شد که محصول جدید گروه صنعتی ایران‌خودرو با نام K132 به‌بازار عرضه شود. اما پس از گذشت بیش از یک سال تصمیم بر آن شد که با تغییر نام این خودرو به «تارا» فلسفه نام‌گذاری آن نیز به‌پایان خط برسد. بسیاری از نشریات این سدان جدید ایرانی را مورد بررسی قرار داده‌اند و با ما همراه باشید تا قدم به‌قدم با بخش فنی و کالبد تارا آشنا شویم و بدانیم ارزش خرید آن در چه‌سطحی ارزیابی می‌شود.

یـوز ایــرانی در کالبــــد جهــــانی!


نقدی بر نمای بیرونی
تارا به‌عنوان دومین محصول جدید گروه‌صنعتی ایران‌خودرو پس از دنا، به‌لحاظ طراحی بسیار متفاوت‌تر از محصولات دیگر این خودروساز است. در واقع در طراحی تارا از زبان جدید طراحی ایران‌خودرو که نشانه‌های آن در دنا بسیار مشهود است، استفاده شده است.
طول، فاصله محوری، عرض و ارتفاع خودرو به‌ترتیب 4519 میلی‌متر، 2652 میلی‌متر، 1748میلی‌متر و 1466 میلی‌متر است. پروفیل خودرو به‌واسطه خط تیز شخصیتی افقی و اورهنگ‌های کوتاه و ستون C نسبتا ضخیم بوده و شخصیتی اسپرت به‌خودرو می‌بخشد.
عدم‌تناسب میان سایز تایر با بدنه (رینگ 15 اینچی به‌صورت استاندارد در نسخه دستی) چندان جالب نیست و در نسخه اتوماتیک این خودرو شاهد نصب رینگ 16 اینچی هستیم که معقول به‌نظر می‌رسد. چهره خودرو با چراغ‌های کشیده و LED های L شکل درون آن مشابه دنا پلاس است و در کنار جلوپنجره باریک و خطوط تیز روی کاپوت، تهاجمی به‌نظر می‌رسد.
در این نما برتری تارا کاملا مشهود است. درنمای عقب می‌توان گفت که طراحان گروه‌صنعتی ایران‌خودرو می‌توانستند آن را شیک و جذاب‌تر طراحی کنند. چراغ‌های پیوسته‌ای که در این بخش طراحی شده، می‌توانست با گرافیک زیباتری مانند کیا فورته نسل سوم یا جیلی امگرند نسل چهارم طراحی شود و به‌لحاظ بصری زیباتر باشد.
اگرچه این خودرو نسبت به‌سایر محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو به‌روزتر و زیباتر است. رشد ابعادی که در تارا به‌وجود آمده وزن کلی خودرو را بدون احتساب وزن سرنشین و باک پر از سوخت به 1170 کیلوگرم (پنج کیلوگرم بیش‌تر از پژو 301) رسانده است.

TU5 یا TU5P؟!
قلب تپنده تارا همان موتور معروف پژو است که بیش از یک دهه است در خودروسازی ایران حضور دارد. این موتور TU5 نام دارد و گروه صنعتی ایران‌خودرو از سال 1398 درصدد بهینه‌سازی و ایجاد تغییراتی اندک در موتورهای خود برآمد.
TU5 توسط مهندسان این خودروساز دستخوش تغییراتی قرار گرفت و به TU5 پلاس تغییر نام داد. اما از آنجا که پژو 301 با موتور TU5 و با قدرتی برابر 114 اسب‌بخار به‌بازار عرضه شده است، گروه‌صنعتی ایران‌خودرو TU5 پلاس را برای تارا در نظر گرفته است. این موتور که با کد TU5P نیز شناخته می‌شود، تغییرات اندکی در بخش اساسی موتور داشته است.
در علم طراحی موتورهای پیستونی برای کاهش وزن کلی موتور و افزایش راندمان، مهندسان قوای محرکه، اقدام به‌سبک‌سازی و کاهش چگالی قطعات می‌کنند. براین اساس با انجام تغییرات در نسبت کورس پیستون به‌قطر آن، تغییر در سبک‌سازی پیستون و رینگ‌های پیستون، شاهد افزایش راندمان خروجی از موتور TU5 هستیم. این طراحی سبب کاهش استهلاک و پایین آمدن امکان خرابی قطعات موتور نیز می‌شود. همچنین سیستم CVVT (سیستم زمان‌بندی متغیر پیوسته سوپاپ‌ها) روی این پیشرانه نصب شده تا در کنار ری‌دیزاین (بازطراحی) شدن قطعات اصلی موتور، توان خروجی نیز افزایش یابد. براساس آنچه گروه‌ صنعتی ایران‌خودرو ادعا می‌کند، توان خروجی این خودرو به 113 اسب‌بخار در 5800 آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر گشتاور آن به 144 نیوتون‌متر در چهار هزار آرپی‌ام می‌رسد.
همچنین نسبت تراکم این موتور به 11 به‌یک رسیده که این اعداد نشان از تغییراتی در بخش محفظه احتراق دارد. یکی از ضعف‌های بارز پیشرانه TU5 سوختن واشر کویل در قسمت بالایی موتور است. اما باتوجه به‌تغییرات اعمال‌شده در TU5 پلاس یا همان TU5P ضعف این بخش تا حدودی برطرف شده است. همچنین بسیاری از مخاطبان این سوال را مطرح می‌کنند که آیا افزایش دمای کاری موتور که درمحصولات پژو منجر به‌سوختن واشرسرسیلندر می‌شود، در تارا نیز وجود دارد؟ درپاسخ باید گفت که با تغییرات اساسی درساختار داخلی موتور و استفاده از پروگرام به‌روز ECU ضعف‌های این موتور تاحدودی کاهش یافته است.
اما تغییراتی که در بخش سیستم خنک‌کاری صورت گرفته سبب شده است دمای کاری موتور تا حد زیادی کاهش یابد و دمای بالا منجر به‌معیوب شدن واشر سرسیلندر نشود. از طرفی به‌واسطه کالیبره شدن مجدد موتور و پروگرامینگ ECU مصرف سوخت نیز در این خودرو کاهش اندکی داشته است. بد نیست بدانید که گروه صنعتی ایران‌خودرو برای این پیشرانه سوخت بنزین با اکتان 95 را توصیه می‌کند.
زیرا به‌هر میزان که اکتان سوخت بالا برود، خودسوزی سوخت کاهش و درنهایت استهلاک موتور کمتر می‌شود. تارا در دو نسخه دستی و اتوماتیک به‌بازار عرضه می‌شود. در نسخه دستی آن گیربکس پنج‌سرعته نصب می‌شود و در نسخه اتوماتیک گیربکس شش‌سرعته قرار می‌گیرد. این گیربکس شش‌سرعته ساختار جدیدی به‌لحاظ پروگرام و قطعات هیدرولیکی دارد که انتظار می‌رود کیفیت بالاتری نسبت به‌گیربکس دانگ‌فنگ اچ‌سی‌کراس داشته باشد.

یـوز ایــرانی در کالبــــد جهــــانی!


کابین به روز و کارآمد

طراحی دریچه‌های سیستم تهویه‌مطبوع، فرمان سه‌شاخه و چیدمان قطعات داشبورد زیبا و چشم‌نواز است. یک نمایشگر هفت‌اینچی لمسی نیز روی کنسول میانی تارا نصب شده است.

یـوز ایــرانی در کالبــــد جهــــانی!

ارتقای ایمنی و تجهیزات مربوطه
باتوجه به‌گفته‌های معاون تحقیقات، طراحی و تکوین ایران‌خودرو «مراحل قانونی صدور تاییدیه رسمی ایمارک (E-mark) اروپایی به‌پایان رسیده و ایمارک ECE-R127 براساس استانداردهای جدید اروپایی برای تارا توسط مراجع بین‌المللی صادر شده است.»
همچنین جالب است بدانید که تارا در تست و ارزیابی‌های اروپایی در مراکز آلمانی و اسپانیایی حضور یافته و منطبق بر استانداردهای روز خودروسازی جهان و صدور تاییدیه اروپایی ایمارک به‌بالاترین سطح امتیاز دست یافته است. این خودرو نتایج بسیار خوبی را در زمینه ایمنی کسب کرده است. این مقوله می‌تواند منجر به‌ترغیب خریداران به‌تارا شود. زیرا کیفیت ساخت قطعات و مونتاژ تارا را می‌توان درسطح بالاتری نسبت به‌سایر محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو دانست. همچنین این مساله سبب می‌شود خریداران تارا با طیب خاطر بیش‌تری پشت فرمان این خودرو بنشینند.
از مهم‌ترین امکانات به‌روز تارا در نسخه اتوماتیک می‌توان به‌سیستم ترمز چهارچرخ‌دیسکی، سیستم‌های ABS، EBD، HSA، ESC، TCS و HBA، چهار ایربگ، فرمان برقی، سیستم مالتی‌مدیا و صفحه‌نمایش هفت‌اینچی، پورت USB، کلیدهای کنترلی روی فرمان MFC، آنتن سقفی اکتیو، آینه‌های جانبی تاشونده برقی، دسته‌دنده و غربیلک‌فرمان با روکش چرمی، سنسور دنده‌عقب، دوربین دید عقب، سیستم ایموبلایزر، صندلی راننده شش‌جهته، صندلی سرنشین جلو چهارجهته، سیستم پایش فشار باد تایرها TPMS، کروزکنترل، سنسور نور و باران، ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای و کنسولی میانی با زیر آرنجی اشاره کرد.

کلام آخر
در زمینه خدمات پس از فروش و تامین قطعات، این خودرو از امتیاز بالایی برخوردار است. همچنین روی آن آپشن‌های به‌روز نصب شده و ظاهر جوان‌پسند تارا، این خودرو را به‌یکی از انتخاب‌های به‌روز بدل می‌کند. اما این نکته را فراموش نکنید که این خودرو در بازه قیمتی 250 تا 300 میلیون‌تومان می‌تواند به‌عنوان گزینه‌ای مناسب با هدف خرید یک سدان کامپکت به‌روز و جدید خانوادگی محسوب شود و درنهایت آنچه سبب می‌شود مشتریان راغب به‌خرید تارا شوند، قیمت مناسب آن در بازار است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    2 1
    تارا شاید از نظر امکانات خودروی خوبی باشد ولی از لحاظ قدرت موتوری اصلا تعریفی ندارد تارا موتور خیلی ضعیفی دارد
  • علی IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    1 0
    یوز ایرانی اگه میدونست اسمش رو روی همچین لگنی میذارن میرفت رو شاخه درخت قارقار میکرد.
  • حمید DE ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    بدترین خودرویی که تاحالا مونتاژشده موتور ضعیف سیستم تعلیق بد چراغ های دمده و یدنور دریک کلام آشغال میشه گفت پراید ایرانخودرو
  • Mobin 77 IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
    0 0
    علی جان اسم یوز ایرانی رو روی تو میذازیم برو روی شاخ درخت ها قار قار کن خخخخخخخخخ

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =