جی‌تی‌تایر

فاصله قیمتی بین نرخ مصوب تایرسازان  با آنچه در بازار به فروش می‌رسد همچنان به چشم می‌خورد. البته برخلاف سال‌های  گذشته این فاصله مثبت نیست و این‌بار تایرهای  ایرانی ارزان‌تر از نرخ‌های مصوب در بازار خریدوفروش می‌شوند.

به گزارش «اخبار خودرو»،فاصله قیمتی بین نرخ مصوب تایرسازان با آنچه در بازار به فروش می‌رسد همچنان به چشم می‌خورد. البته برخلاف سال‌های گذشته این فاصله مثبت نیست و این‌بار تایرهای ایرانی ارزان‌تر از نرخ‌های مصوب در بازار خریدوفروش می‌شوند. معضلی که علت آن هنوز به درستی کارشناسی نشده است و هر کس دلیلی برای آن می‌آورد؛ از محدود شدن معاملات به‌واسطه سامانه جامع تجارت گرفته تا افزایش بی‌رویه قیمت تایر به‌دلیل پرداخت نشدن ارز دولتی به این صنعت که منجر به کاهش قدرت خرید مردم شده است.
البته برخی نیز کرونا را به‌عنوان مشکل می‌دانند و بر این باورند با کاهش سفرهای درون‌شهری و برون‌شهری ‌نیاز خودروها به تایر نیز کاهش یافته است. ازسوی‌دیگر به‌رغم ممنوعیت واردات تایرهای رینگ 13تا 15که اغلب خودروهای سواری درحال تردد در کشور ازآنها استفاده می‌کنند اما همچنان تفاوت قیمت مشکلات عدیده‌ای را برای ادارات فروش تایرسازان رقم زده است. به‌گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو» ‌اگرچه در یکی دو سال گذشته سود بالای تایر در بازار باعث شد شرکت‌های تولیدی به سختی نمایندگی اعطا کنند و بر اساس سیاست‌های اقتصادی و مدیریتی محصولاتشان را تنها به صورت سبدی به فروش برسانند اما این روزها گویا عوامل فروش شرکت‌ها کمتر ‌از فروش سبدی استقبال می‌کنند و سبدهای اعلامی به‌ویژه برای برخی شرکت‌ها که محصولاتشان در بازار خواهان کمتری دارد نیز توسط نمایندگان فروش جذب نمی‌شود.
برهمین اساس یکی از شرکت‌ها حرکت به‌سمت کمرنگ کردن نقش فروش سبدی را آغاز و به ناچار در شبکه نمایندگان خود اعلام کرده است به صورت موردی نیز تایر می‌فروشد. این بدان معناست که عامل فروش می‌تواند تایرهایی با بازار بهتر را به‌صورت جداگانه و براساس نیاز خریداری کند.
ازسوی‌دیگر ورود شرکت‌های معتبر تایرسازی به عرصه توزیع در بورس کالا به‌نوعی عبور از فروش سنتی تلقی می‌شود اما به شرط آنکه در بورس نیز تایر در قالب سبدهای مشخص‌شده عرضه نشوند. ممنوعیت فروش اجباری یک کالا همراه با کالای دیگر به قانون تعزیرات حکومتی درسال 67برمی‌گردد. قانونی که متاسفانه در صنعت تایر ایران به درستی اجرا نشد و تایرسازان براساس برنامه تولید خود کالا را به عوامل فروش عرضه کردند. در ماده 15این قانون آمده: فروش اجباری عبارت است از فروش کالا به همراه کالای دیگر در سطح عمده‌فروشی یا خرده فروشی و جریمه آن از یک تا دو برابر ارزش کالای تحمیلی است. با این‌حال سازمان حمایت چندی پیش در ابلاغیه‌ای به تایرسازان؛ فروش سبدی و اجباری تایر را ممنوع کرد ولی زور این سازمان هم تولیدکنندگان نچربید و بساط فروش اجباری و سبدی کالا از این صنعت حذف نشد. حال به نظر می‌رسد تایرسازان براساس نظام عرضه و تقاضا به آرامی مجبور به تغییر سیاست‌های فروش خود خواهند شد و ادارات بازاریابی و فروش با بررسی بیشتر بازار، ‌برنامه‌ای را به واحد تولید خواهند داد تا محصول به راحتی در بازار جذب شود و تایرفروشان برای رسیدن به سرمایه‌هایشان مجبور به ارزان‌فروشی کالا نشوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =