بازار اروپا

کاهش میکروچیپ‌ ها زنجیره تامین را فلج کرده و به این زودی‌ ها هم قرار نیست این مشکل برطرف شود. این مشکل مانع کسب منفعت خودروسازان از اقتصاد بهبود یافته جهانی می‌ شود.

به گزارش «اخبار خودرو»، با افزایش نگرانی‌ها درباره شیوع دوباره واریانت‌های جدید ویروس کرونا و همچنین بحران ادامه‌دار کمبود میکروچیپ‌ها، خیز بازار خودرو در اروپای غربی پس از پایان دوران اولیه قرنطینه متوقف شده و پیش‌بینی‌ها برای فروش در سال ۲۰۲۱ ارقامی کمتر امیدوارانه را نسبت به چند ماه پیش اعلام می‌کنند.

پایین آوردن پیش‌بینی‌های فروش

موسسه تحقیقاتی LMC اتوموتیو در حالی پیش‌بینی رشد فروش خود برای سال ۲۰۲۱ را تا ۳ درصد کاهش داده که تا ماه پیش پیش‌بینی آن برای رشد فروش بازار ۹.۶ درصد بود. در سال ۲۰۲۰ فروش خودرو با کاهش ۲۴.۵ درصدی به رقم ۱۰.۷۹ میلیون دستگاه رسید و آن‌طور که LMC پیش‌بینی کرده امسال این رقم باید به ۱۱.۱۲ میلیون دستگاه برسد. در عین حال گلوبال دیتا، یک شرکت فعال در زمینه داده‌ها و تحلیل گفته که پیش‌بینی‌اش برای رشد فروش خودروهای سواری و شاسی‌بلندها در سال جاری ۱۱.۹ درصد و رسیدن به رقم فروش ۸۴.۷ درصد است. هرچند این رقم هم همچنان ۵ درصد کمتر از میزان فروش در سال ۲۰۱۹ است.

تاثیر کمبود میکروچیپ‌ها

گلوبال دیتا گفته که خیر دوباره بازار تاثیر زیادی روی حاشیه سود خودروسازان فعال در آمریکا، اروپا و چین گذاشته است. اما ظاهرا این خیز عمر کوتاهی داشته و با کاهش فروش و تدوام کمبود میکروچیپ‌ها نمی‌توان امیدواری زیادی به آینده داشت.

به گفته دیوید لگت تحلیل‌گر بازار خودروی موسسه گلوبال دیتا « برندهاهای گران قیمت با حاشیه سود بالا به طور خاص در جایگاه خوبی قرار دارند و محصولات این برندها در آمریکا با قیمت‌های نسبتا بالایی معامله می‌شوند. اکنون زمان خوبی برای فروش خودروها و پیکاپ‌های جدید در این بازار است- البته اگر بتوانید آن‌ها را به بازار عرضه کنید. در ادامه با دوره‌های دشوارتری روبه‌رو خواهیم شد. سطح تقاضا تا حد زیادی به میزان قبلی خود بازگشته و ما در نیمه دوم سال جاری شاهد روندی یکنواخت یا نزولی در بازار خودرو خواهیم بود».

لگت در ادامه گفت: «به علاوه کمبود میکرو چیپ‌های نیمه رسانا تاثیر مشهودی را در آمریکا، ژاپن و چین بر فروش گذاشته و انتظار ما این است که این روند همچنان تا سه ماهه آخر سال جاری نیز ادامه داشته باشد».

رشد تدریجی در ادامه سال

به گفته LMC اتوموتیو در ژوئیه نرخ فروش سالانه اروپای غربی از ۱۱.۹ میلیون دستگاه در ماه قبل از آن به ۱۰.۹ میلیون دستگاه کاهش پیدا کرد. اروپای غربی شامکل بازارهای بزرگ اروپایی از جمله آلمان، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا می‌شود.

LMC در گزارشی اعلام کرد که کاهش میکروچیپ‌ها زنجیره تامین را فلج کرده و به این زودی‌ها هم قرار نیست این مشکل برطرف شود. این مشکل مانع کسب منفعت خودروسازان از اقتصاد بهبود یافته جهانی می‌شود.

در این گزارش آمده: «تاثیر کمبود جهانی میکروچیپ‌ها ما را وادار کرده تا پیش‌بینی‌ها فروش خود را نسبت به ماه گذشته تا حد زیادی کاهش دهیم زیرا این بحران روند تحویل خودروها را در بسیاری از بازارها دچار اختلال کرده و به این زودی‌ها قرار نیست بر طرف شود».

ترس از واریانت جدید ویروس کرونا

در ادامه این گزارش نوشته شده: «پیش‌بینی ما این است که در ادامه نیمه دوم سال تا سال بعد فروش به صورت تدریجی روندی صعودی را دنبال کند. هرچند در حال حاضر تاثیر کمبود میکروچیپ‌ها قابلیت صنعت خودروسازی را از کسب منفعت اقتصاد بهبود یافته غیرممکن می‌کند. به علاوه شیوع واریانت دلتای کرونا که مسری‌تر از واریانت‌های قبلی آن است به معنی آن است که علیرغم توسعه واکسیناسیون نمی‌توان امکان محدودیت‌ها و تعطیلی‌ها را نادیده بگیریم».

بانک UBS گفته که قیمت خودروهای کارکرده و دست-دوم در اروپا –که نسبت به دوره مشابه در سال قبل رشدی ۸ درصدی داشته- همچنان در حال افزایش است اما این افزایش قیمت هنوز با رشد ۳۴ درصد قیمت این خودروها در آمریکا فاصله زیادی دارد زیرا کمبود خودروهای جدید در بازار اروپا به اندازه آمریکا گسترده نبوده است.

قیمت خودروهای دیزلی و بنزین‌سوز در حال رشد گرفتن بود اما با تصویب قانونی مبنی بر از دور خارج شدن این خودروها تا پایان دهه حاضر باری دیگر قیمت آن‌ها با کاهش روبه‌رو شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =