خودروسازان جهان

جنرال موتورز، فورد و استلانتیس گفته‌اند که تمام تلاش خود را می‌کنند که تا آن زمان خودروهای الکتریکی ۴۰ تا ۵۰ درصد از فروش‌شان را تشکیل دهد. ب‌ام‌و، هوندا، هیوندای، نیسان، تویوتا، فولکس‌واگن و ولوو نیز در بیانیه‌های جداگانه‌ای از اقدامات خود برای رسیدن به این هدف خبر داده‌اند.

به گزارش «اخبار خودرو»، زمانی که هیات بین دولتی تغییرات اقلیمی سازمان جدیدترین گزارش خود را درباره بحران اقلیمی منتشر کرد، آنتونیو گوترش دبیر سازمان ملل آن را به عنوان یک «کد قرمز» تشخیص داد یعنی هشداری جدی در خصوص تهدیدهایی قریب‌الوقوع که زمین با آن مواجه است. در همین راستا دولت‌های مختلف در سراسر جهان در حال اقداماتی جدی هستند.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا پس از سنگ‌اندازی‌های ترامپ حالا کار دشواری را پیش رو دارد. تا اینجای کار فرمان اجرایی او در خصوص افزایش فروش و تولید خودروهای الکتریکی توسط خودروسازان فعال در آمریکا به شکلی جدی دنبال شده است.

الکتریکی‌سازی اقتصاد و صنایع آمریکا برای رسیدن این کشور به اهداف محیط‌زیستی‌اش یعنی کاهش ۵۰ درصدی در انتشار گاز دی‌اکسیدکربن تا سال ۲۰۳۰ (نسبت به میزان انتشار این گاز در سال ۲۰۰۵) ضروری و لازم است.

براساس گزارش منتشر شده توسط سازمان ملل، اتکا به سوخت‌های فسیلی باعث افزایش دما شده که این مساله آب شدن یخ‌های قطبی و بالا آمدن سطح دریاها و به هم ریختن وضعیت آب و هوایی در سراسر جهان را به دنبال داشته است. اگر برق بتواند جایگزین بنزین مورد استفاده در خودروها شود، تاثیر به سزایی را در وضعیت گرایش جهانی شاهد خواهیم بود.

اهداف دولت آمریکا

ابیگیل وولف مدیر بخش مواد معدنی مورد نیاز در اداره تامین انرژی آتی آمریکا درباره رسیدن به اهداف دولتی گفته: «برای رسیدن به هدف مورد نظر کاخ سفید، ایالات متحده باید در زنجیره تامین مواد معدنی ضروری سرمایه‌گذاری کلانی را انجام دهد- از استخراج و پالایش گرفته تا بازیافت و بازیابی. در حالی‌که برای به دست آوردن جایگاه رهبری خودروهای الکتریکی دئر رقابت تنگاتنگی با چین قرار داریم، ما باید تمام راه‌های ممکن را مورد بررسی قرار دهیم تا بتوانیم نیازهای مربوط به مواد اولیه را طوری برطرف کنیم که ما را از وابستگی به این کشور بی‌نیاز کند».

به طور خاص جو بایدن می‌خواهد خودروسازان آمریکایی روندی را طی کنند که تا سال ۲۰۳۰ دست‌کم ۵۰ درصد از محصولات‌شان الکتریکی باشد.

خودروسازان و نیاز به زیرساخت‌های لازم

جنرال موتورز، فورد و استلانتیس گفته‌اند که تمام تلاش خود را می‌کنند که تا آن زمان خودروهای الکتریکی ۴۰ تا ۵۰ درصد از فروش‌شان را تشکیل دهد. ب‌ام‌و، هوندا، هیوندای، نیسان، تویوتا، فولکس‌واگن و ولوو نیز در بیانیه‌های جداگانه‌ای از اقدامات خود برای رسیدن به این هدف خبر داده‌اند.

هرچند تمام این کمپانی‌ها گفته‌اند که رسیدن به این هدف نیازمند آن است که در وهله اول دولت سرمایه‌گذاری کلانی را در زیرساخت‌های شارژ انجام دهد. این در حالی است که کنگره آمریکا در حال بررسی طرح سرمایه گذاری ۲۲.۵ میلیارد دلاری روی خودروهای برقی، باتری‌های و زیرساخت‌های مربوط به شارژ این خودروهاست.

این سرمایه صرف تحقیقات روی ساخت باتری‌های خودروهای برقی و ضمانت زنجیره تامین مواد اولیه مورد نیاز آن‌ها می‌شود. به طور کلی کنگره آمریکا قصد دارد ۱۰۰ میلیارد دلار را صرف برنامه‌های مربوط به پیش‌گیری از تغییرات اقلیمی و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر کند که البته این رقم از نظر بیشتر نمایندگان دموکرات کافی نیست.این نمایندگان برای اثبات نظر خود به گزارش اخیر سامزان ملل اشاره می‌کنند که گفته تا سال ۲۰۵۰ ۲ درجه سلسیوس متوسط دمای زمین گرم‌تر خواهد شد.

به سوی بازاری الکتریکی

جنرال موتورز در بیانیه‌ای اعلام کرد این شرکت به آینده‌ای پاک و بدون آلایندگی و تمام الکتریکی متعهد است و مسیری را مشخص کرده تا سال ۲۰۳۵ بتواند هرگونه آلایندگی را از محصولات سبک خود حذف کند. هدف این شرکت این است که تا سال ۲۰۳۰ بین ۴۰ تا ۵۰ درصد از فروشش به محصولات الکتریکی اختصاص پیدا کرده باشد. البته که هنوز جا برای خوش‌بینی هست.

موسسه مشاوره‌ای الیکس پارتنرز گفته تا سال ۲۰۲۳ خودروهای الکتریکی می‌توانند ۲۴ درصد از سهم بازار خودروی جهان را به خود اختصاص دهند. به گفته این موسسه سرمایه‌گذاری‌های انجام گرفته در زمینه خودروهای الکتریکی در سال گذشته ۴۱ درصد افزایش پیدا کرده است.

در حال حاضر سرمایه‌گذاری مربوط به خودروهای الکتریکی در سراسار جهان به رقم ۳۳۰ میلیارد دلار رسیده است. بین ژوئن ۲۰۱۹ تا ژوئن ۲۰۲۱ متوسط سرمایه‌گذاری روی خودروهای برقی ۱۰۲ درصد بوده است که این شاخص نشان دهنده رشد فروش خودروهای الکتریکی در بازار خودرو است. خودروهای برقی کارایی بالاتری نسبت به خوروهای درون‌سوز دارند که نرخ کارایی آن‌ها حدود ۳۰ درصد است و باقی انرژی را به شکل حرارت هدر می‌دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =