تاکسی‌رانی

ناوگان تاکسیرانی شهر تهران به شکل هشدارآمیزی فرسوده شده است. بر اساس اعلام مسئولان سازمان تاکسیرانی شهر تهران و نیز اعضای شورای شهر پایتخت، بین 40 تا 47 هزار دستگاه از تاکسی‌های شهر تهران به مرحله‌ای رسیده‌اند که باید نوسازی (بخوانید اسقاط) شوند.

به گزارش «اخبار خودرو»،ناوگان تاکسیرانی شهر تهران به شکل هشدارآمیزی فرسوده شده است. بر اساس اعلام مسئولان سازمان تاکسیرانی شهر تهران و نیز اعضای شورای شهر پایتخت، بین 40 تا 47 هزار دستگاه از تاکسی‌های شهر تهران به مرحله‌ای رسیده‌اند که باید نوسازی (بخوانید اسقاط) شوند. به این ترتیب، نیمی از تاکسی‌های پایتخت در این مرحله قرار دارند. اما کار به کندی پیش می‌رود و مشکل هم کاملا مشخص است: هزینه خرید هر خودرو جدید و الحاق آن به ناوگان تاکسیرانی شهر تهران، بسیار بالا و مشمول تورم تولید خودرو در کارخانه‌های خودروسازی نیز شده؛ این در حالی است که قرار بود سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران، برای هر تاکسیِ مشمول نوسازی در پایتخت، 90میلیون تومان تسهیلات پنج‌ساله با سود 4درصد بدهد. به این ترتیب، جدا از آورده مالی هر راننده برای خرید تاکسی جدید، برای نوسازی این تعداد تاکسی در پایتخت باید دست‌کم 4هزارمیلیاردتومان تسهیلات تامین شود. از طرفی، از آنجا که نرخ سود تسهیلات تنها 4درصد است، بسیاری از بانک‌ها از پرداخت آن شانه خالی می‌کنند. در این میان، این پرسش مطرح می‌شود کدام نهاد مسئولیت پرداخت این تسهیلات را بر عهده گرفته است؟ پاسخ تا حدی عجیب به نظر می‌رسد: «صندوق کارآفرینی امید.»

وضعیت فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی (اعم از تاکسی و اتوبوس) در تهران به مرحله هشدار رسیده است و به همین دلیل، دیر یا زود باید فکری به حال نوسازی این ناوگان کرد. این در حالی است که وضعیت مالی مجموعه مدیریت شهری در پایتخت هم بسیار وخیم است و مشخص نیست هزینه طرح‌های نوسازی، چگونه و از کجا باید تامین شود. عضو شورای شهر تهران، به تازگی در این مورد گفت: «براساس آمار اخذشده، حدود 47 هزار تاکسی فرسوده در پایتخت تردد می‌کنند که یک فاجعه و عقبگرد جدی در حوزه تاکسیرانی نسبت به دوره قبل است.» میثم مظفر در جریان سومین جلسه شورای شهر تهران ضمن انتقاد به عملکرد ضعیف سازمان تاکسیرانی و معاونت حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران نسبت به نوسازی تاکسی‌های فرسوده شهر تهران گفت: «در دوره گذشته و زمانی که سازمان تاکسیرانی به دوره پنجم شورا تحویل داده شد، 700 دستگاه تاکسی فرسوده در مجموع تاکسیرانی وجود داشت که در آن دوره یک حرکت جهشی برای نوسازی تاکسیرانی انجام شد، اما متاسفانه در این دوره اتفاقی در این بخش صورت نگرفته است.»

افزایش قیمت، مشکل اصلی
اما مشکل عدم نوسازی تاکسی‌های فرسوده در شهر تهران از کجا آب می‌خورد؟ مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران، در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» در این مورد گفت: «آمارهای ما نشان می‌دهند حدود نیمی از ناوگان تاکسیرانی شهر تهران، یعنی بیش‌از 40 هزار دستگاه، فرسوده شده‌اند که نگران‌کننده است. برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی تهران برنامه‌ریزی شده و این روند در حال تکمیل است اما مشکلی که وجود دارد، افزایش قیمت خودروهاست.
او ادامه داد: قیمت رسمی خودروی سمند از 108 میلیون تومان به 123 میلیون تومان و قیمت خودروی پژو از 118 میلیون تومان به 136 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. در این میان، جلساتی با مدیران ایران خودرو برگزار شد تا قیمت‌ ها افزایش چندانی نداشته باشد چرا که رانندگان تاکسی در این دوران اقتصادی از وضعیت معیشتی خوبی برخوردار نیستند و شیوع کرونا درآمد آن‌ها را بسیار کاهش داده است.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران، ادامه داد: بر اساس وعده ای که به ما داده شده، قرار بود افزایش قیمت خودروها حداکثر به 3 میلیون تومان محدود شود، اما متاسفانه افزایش قیمت بسیار بیشتر بوده است. روشنی ادامه داد: برای رانندگان وامی تدارک دیده شده که بتوانند بخشی از هزینه نوسازی خودروی خود و خرید خودرو جدید را تامین کنند، اما متاسفانه امکان افزایش مبلغ وام به بیش از 90 میلیون تومان وجود ندارد.

تامین‌کننده وام کدام نهاد است؟
در این میان اما شاید در مورد نهاد تامین‌کننده وام 90 میلیون تومانی برای نوسازی تاکسی ها در تهران، کمتر گفته شده باشد: «صندوق کارآفرینی امید». اما آیا پرداخت وام برای نوسازی تاکسی‌ها اساسا در مجموعه وظایف این نهاد قرار دارد؟
مدیر صندوق کارآفرینی امید تهران، چند روز پیش اعلام کرد تا یک سال و نیم آینده، حدود 10هزار تاکسی در استان تهران با اعتبار 900 میلیارد تومان نوسازی می‌شوند. فرهاد حکیم‌نیا در این مورد گفت: «صندوق کارآفرینی امید با هدف حمایت از متقاضیان دریافت تسهیلات که در گروه‌های تعریف‌شده وام‌دهی بانک‌ها جایی ندارند، تشکیل شده است.»
وی افزود: «حوزه فعالیت صندوق کارآفرینی حمایت از اشتغال‌های خُرد و کوچک است و در این راستا 50 تفاهم ‌نامه با دستگاه‌های اجرایی مختلف برای پرداخت تسهیلات به متقاضیان در دست اقدام داریم.» حکیم‌نیا درباره اقدامات این صندوق در نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی توضیح داد: «برنامه‌هایی برای نوسازی حمل‌ونقل عمومی در تهران به صندوق تکلیف و براساس آن تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای بین صندوق، شهرداری و سازمان برنامه و بودجه منعقد شده است.»
وی افزود: «براساس این تفاهم‌نامه 10 هزار تاکسی به مبلغ 900 میلیارد تومان در زمان یک تا یک سال و نیم باید نوسازی شوند و چهار هزار و 271 تاکسی نیز در دو سال گذشته نوسازی شده است.» مدیرصندوق کارآفرینی تهران ادامه داد: «براساس تفاهم‌نامه منعقده هزار دستگاه اتوبوس به مبلغ 250 میلیارد تومان و 31 رام قطار مترو به مبلغ 310 میلیارد تومان هم تامین مالی می‌شوند.» وی تصریح کرد: «برای هر تاکسی 90 میلیون تومان و برای هر اتوبوس 250 میلیون تومان تسهیلات پنج‌ساله پرداخت می‌شود.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =