تجاری‌ های  برقی

خودروهای تجاری نیمه‌سنگین به‌جز آن‌که به‌عنوان خودرو خانواده و سفر محبوبیت‌ بسیاری در بازارهای بزرگ پیدا کرده، اما همواره به‌عنوان خودروهای مناسب در توزیع درون‌شهری و حتی برون‌شهری مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

به گزارش «اخبار خودرو»،خودروهای تجاری نیمه‌سنگین به‌جز آن‌که به‌عنوان خودرو خانواده و سفر محبوبیت‌ بسیاری در بازارهای بزرگ پیدا کرده، اما همواره به‌عنوان خودروهای مناسب در توزیع درون‌شهری و حتی برون‌شهری مورد استفاده قرار می‌گرفته است. به دلیل اهمیت این بازار، پاندمی کرونا نتوانست تاثیر چندانی روی آن بگذارد و طی سه سال اخیر با رشد تقاضا همراه شده است و حدود 80 درصد از تقاضای خودروهای تجاری را به خود اختصاص داده‌ است.

4.5 درصد؛ میانگین رشد سالانه
کرونا در سال 2020 تاثیر متفاوتی را برای صنایع مختلف داشت؛ برخی از صنایع کاهش تقاضا را ثبت کرده‌اند درحالی‌که بسیاری از صنایع دیگر صدمه چندانی از این پاندمی ندیده‌اند و فرصت‌های رشد امیدوارکننده‌ای را هم به دست آورده‌اند. خودروهای تجاری نیمه‌سنگین نیز به‌رغم بسیاری از سگمنت‌های دیگر، تاثیر چندانی از پاندمی کرونا ندیده‌اند. با این‌حال، انتظار می‌رود بازار خودروهای تجاری نیمه‌سنگین اروپا تا سال 2026 رشد خود را دوباره به دست بیاورد. بازار خودروهای تجاری نیمه‌سنگین اروپا در سال 2020 با ارزشی معادل 26میلیارد دلار همراه شد. پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2026 ارزش این بازار به 81میلیارد دلار برسد و با رشد نرخ مرکب سالانه 4.5 درصد در طول دوره پیش‌بینی همراه شود.

سهم 80 درصدی ون‌ها از فروش خودرو در اروپا
درحال‌حاضر بیش از 29میلیون ون در اروپا مورد استفاده قرار می‌گیرد. میانگین سن این ناوگان در حال افزایش است و 10.9 سال رسیده است. اروپا همچنین یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان ون در دنیاست. تقاضا برای ون‌های اروپایی عمدتا ناشی از افزایش فعالیت‌های لجستیکی است. تقاضا برای ون‌ها در سراسر اروپا طی سه سال گذشته افزایش یافته است. ون‌ها 80 درصد از کل فروش خودروهای تجاری نیمه‌سنگین را در اروپا به خود اختصاص می‌دهند. از آن‌ها برای طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های تجاری مانند خدمات ساختمانی، پست، خدمات آمبولانس، عملیات پلیس و نجات، کارگاه سیار و حمل‌ونقل مسافر استفاده می‌شود. ون‌های دیزل 96 درصد از این فروش را به خود اختصاص داده‌اند و پس از آن‌ها مدل‌های بنزینی با 2.3درصد و خودروهای سوخت پاک با 1.7درصد به فروش رسیده‌اند.

افزایش تقاضای تجاری‌های نیمه‌سنگین با گسترش تجارت الکترونیک
همه‌گیری کووید-19 تغییرات بسیاری را هم در مدل صنایع مختلف ایجاد کرد. بزرگترین تغییر حاصل از این پاندمی را می‌توان در گسترش خرده‌فروشی‌های آنلاین و افزایش حجم تجارت الکترونیکی جست‌وجو کرد که افزایش نفوذ اینترنت و تلفن‌های هوشمند نیز در رسیدن به این هدف کمک‌رسان بودند. از این رو انتظار می‌رود، این وضعیت، موجب افزایش خرید خودروهای تجاری نیمه‌سنگین به‌منظور تسریع خریدهای آنلاین و تحویل به موقع اقلام به خریداران شود. موضوعی که تقاضا برای این خودروها را در اتحادیه اروپا افزایش می‌دهد.

پلت‌فرم مشترک؛ راه‌حل توسعه بازار نیمه‌سنگین‌ها
دلیل دیگر افزایش تقاضا برای خودروهای تجاری نیمه‌سنگین در این منطقه را می‌توان ظهور پلت‌فرم‌های مشترک جدید دانست. به‌عنوان مثال دایملر با شرکت نوپای آمریکایی VIA وارد یک سرمایه‌گذاری مشترک شد. دایملر از این طریق توانسته‌ است به راه‌حل‌هایی برای توسعه این بازار دست یابد. هدف این دو شرکت معرفی مدل‌های مشترکی است که در بازارهای اروپایی متقاضی داشته باشند که احتمالا دستیابی به این هدف، تقاضا برای ون‌های مسافری در اروپا را در دوره مورد پیش‌بینی افزایش می‌دهد.
حرکت تولیدکنندگان اروپایی به سمت تولید مدل‌های الکتریکی
شهرهای کوچک و بزرگ اروپا با اجرای قوانین کاهش آلایندگی، در نظر دارند تا دسترسی به خودروهای دیزلی را محدود کنند.
همچنین کمک‌های دولتی، کاهش هزینه‌های سرویس و دسترسی به مناطق «آلایندگی کم» می‌تواند متقاضیان این سگمنت خودرویی را به سمت انتخاب مدل‌های الکتریکی جذب کند.
اروپا به کمک مدل‌های الکتریکی در این سگمنت توانسته محبوبیت‌ بسیاری پیدا کند. بازیگران اصلی این بازار به تولید ون‌های برقی برای این منطقه ورود کرده‌اند. در همین راستا پژو یک ون کاملا برقی به نام e-Export را به مجموعه خود اضافه کرد که از یک باتری 50 یا 75 کیلووات ساعتی برخوردار است.

فرانسه؛ بازیگر اصلی تولید نیمه‌سنگین‌ها در اروپا
انتظار می‌رود فرانسه و آلمان شاهد رشد چشمگیری در این دوره باشند. فرانسه در طــــول دوره پیش‌بینی، بازیگر اصلی بازار خودروهای تجـــــاری سبک در اروپا خواهد بود.
خرید فزاینده این خودروها توسط خریداران شرکتی و استفاده زیاد از این وسایل نقلیه به منظور تحویل کالاها، باعث رشد این بازار در منطقه می‌شود و هم‌زمان با رشد صنعت تجارت الکترونیک در سراسر اروپا، تقاضا برای شبکه توزیع پیشرفته‌تر درحال‌حاضر افزایش است.
با گسترش بازار، تقاضا برای کامیون‌های کوچک، ون‌ها و پیکاپ‌های سنگین افزایش می‌یابد. به‌طوری‌که حمل‌ونقل بار در اروپا 98.1درصد حمل‌ونقل جهانی حمل بار را به خود اختصاص می‌دهد.

نقش آلمان از تولید نیمه‌سنگین‌ها تا صادرات تریلر
آلمان یک قطب بزرگ خودرو در اروپاست و مقر بسیاری از تولیدکنندگان مشهور خودرو مانند فولکس‌واگن، گروه ب‌ام‌و و دایملر در این کشور است.
این کشور همچنین تولیدکننده اصلی خودروهای نیمه‌سنگین تجاری است. شرکت‌های آلمانی در مقایسه با سایر خودروسازان اتحادیه، تریلرهای بیشتری را هم برای این سگمنت تولید می‌کنند بنابراین انتظار می‌رود آلمان به یک صادرکننده بزرگ در این زمینه هم تبدیل شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =