کد خبر: 236286
تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۶
قطعات یدکی اصلی

با وجود شرایط سخت واردات رسمی قطعات یدکی خودروهای وارداتی در کشور، مهم‌ترین چالش بازار لوازم‌یدکی این دسته از خودروها افزایش تعداد برندهای متفرقه با بسته‌بندی‌های مختلف و قطعات تقلبی نامرغوب است.

سیدعباس شفیعی، کارشناس خودرو - با وجود شرایط سخت واردات رسمی قطعات یدکی خودروهای وارداتی در کشور، مهم‌ترین چالش بازار لوازم‌یدکی این دسته از خودروها افزایش تعداد برندهای متفرقه با بسته‌بندی‌های مختلف و قطعات تقلبی نامرغوب است. با نگاهی گذرا در این آشفته‌بازار قطعات‌یدکی خودرو، درمی‌یابیم که مصرف‌کننده با انواع قطعات طرح اصلی، تقلبی و نامرغوب، استوک و دست‌دوم مواجه است. در این بخش قصد داریم شما را با یکی از روش‌های کلاهبرداری بعضی از سودجویان بازار لوازم‌یدکی آشنا سازیم. از جدیدترین روش‌های کلاهبرداری و تقلب در بازار قطعات‌یدکی خودروهای خارجی، تعویض جعبه قطعات تقلبی و نامرغوب و عرضه آن در بسته‌بندی‌هایی مشابه بسته‌بندی قطعات اصلی است و بیش‌ترین آمار واردات قطعات یدکی تقلبی، از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و کشور چین و به‌صورت فله به‌کشور است. بدین صورت که در داخل کشور، جعبه‌ای برای این قطعات در نظر گرفته می‌شود و در مواردی، بسته‌بندی‌هایی شبیه به‌بسته‌بندی اصلی فراهم شده و آن قطعات به‌عنوان قطعه اصلی عرضه می‌شوند.

به گزارش «اخبار خودرو»،از دیگر جذابیت‌های قطعات یدکی تقلبی و نامرغوب، قیمت‌های نامتعارف و پایین آن‌ها در بازار لوازم‌یدکی است و متاسفانه برخی مصرف‌کنندگان به‌دلیل عدم‌آگاهی، ترجیح می‌دهند قطعات یدکی ارزان‌قیمت خریداری کنند. متقلبین فرصت‌طلب بدون در نظر گرفتن ایمنی خودروها، از تقاضای مشتریان برای خرید قطعات ارزان‌تر سوءاستفاده کرده و سودهای کلانی را از این راه کسب می‌کنند. اما از جمله آسیب‌های استفاده از این قطعات، وارد آمدن صدمه‌ به عملکرد سیستم‌های ایمنی و موتوری خودرو است و در برخی موارد، استفاده از قطعات نامرغوب موجب وارد آمدن آسیب‌ به‌سایر قطعات در یک مجموعه عملکردی خودرو می‌شود. در میان این شرایط نامناسب بازار، متاسفانه در برخی موارد تمایل استفاده تعمیرکاران خودرو از این نوع قطعات موجب بروز مشکلاتی برای مالکین خودروها شده و با توجه به‌عدم‌آگاهی مصرف‌کنندگان از اصالت کالای نصب‌شده روی خودرویشان و عدم‌حمایت برخی تعمیرگاه‌ها از خدمات ارائه‌شده و قطعات نصب‌شده، خسارت فراوانی به‌مصرف‌کنندگان تحمیل می‌شود. درچنین شرایطی می‌طلبد سازمان‌های نظارتی بر نحوه عملکرد قطعه‌فروشان و تعمیرگاه‌های سطح شهر کنترل و نظارت بیش‌تری داشته باشند. همچنین با توجه به‌نظارت و بازدیدهای دوره‌ای نهادهای نظارتی از مراکز خدماتی زیر نظر شرکت‌های عرضه‌کننده خدمات پس‌ازفروش خودرو، به‌دلیل صحت اصالت قطعات یدکی و انجام خدمات گارانتی‌دار توصیه می‌شود مصرف‌کنندگان به‌این مراکز مراجعه کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =