بازار خودروهای دست‌ دوم در ایالات متحده

جنرال‌موتورز، تویوتا، نیسان و هوندا همگی گزارش داده‌اند که به‌خاطر کمبود میکروچیپ‌های نیمه‌رسانا مجبور به‌توقف موقت خطوط تولید خود شده‌اند. موسسه کاکس‌اتوموتیو گفته که پیش‌بینی می‌شود فروش خودرو در آمریکا در ماه اوت به‌خاطر بدتر شدن وضعیت تامین مواداولیه حتی کمتر نیز بشود.

به گزارش «اخبار خودرو»،فشار روی موجودی محصولات در ماه اوت نیز نمایندگی‌های فروش خودرو در ایالات‌متحده را تحت‌تاثیر قرار داده و فروش خودروهای جدید در این ماه به‌سطحی پایین‌تر از فروش خودرو در تابستان سال قبل کاهش پیدا کرده است. مقایسه فروش ماه اوت با دوره مشابه سال قبل از اهمیت به‌سزایی برخوردار است؛ زیرا سال قبل همین زمان بود که صنعت‌خودرو بهبود خود را بعد از خاتمه یافتن دوره‌های محدودیت و قرنطینه پس از شیوع ویروس کرونا در ایالات‌متحده آغاز کرده بود. براساس گزارش تحلیل‌گران بازار، فروش ماه اوت به‌میزان قابل ملاحظه‌ای پایین‌تر از فروش این ماه در سال 2019 است و موسسه‌های جی‌دی‌پاور و ال‌ام‌سی اتوموتیو اعلام کرده‌اند که انتظار می‌رود با مطابقت دادن روزهای کاری سال جاری با سال‌های قبل، فروش خودروهای جدید در ماه اوت نسبت به‌اوت سال 2020 کاهش 14.3 درصدی و نسبت به‌دوره مشابه در سال 2019 افت 21.6 درصدی را تجربه کند. مقایسه حجم فروش بدون مطابقت دادن تعداد روزهای کاری به‌کاهش 17.6 درصدی نسبت به‌سال 2020 و کاهش 30 درصدی نسبت سال قبل از آن می‌انجامد.

اهمیت ماه اوت

توماس کینگ، مدیر بخش تحلیل موسسه جی‌دی‌پاور در گزارشی گفته است: «ماه اوت به‌لحاظ تاریخی همواره نقطه اوجی در فروش خودروسازان بوده است؛ زیرا در این ماه خودروسازان رویدادهای تشویقی را برای تخلیه موجودی مدل‌های قبلی خود اعلام کرده و فروش مدل جدید سال را آغاز می‌کنند. هرچند امسال صنعت‌خودرو با کمبود موجودی در نمایندگی‌های فروش روبه‌رو بود و نتوانست افزایش تقاضای مشتریان را برآورده کند. نتیجه این شد که روند فروش خودرو نزولی شد؛ اما در عین حال قیمت‌ها افزایش پیدا کرد.» به‌گفته کینگ انتظار می‌رود نرخ سالانه اصلاح پیش‌بینی فصلی برای کل فروش خودروهای جدید به 13.1 میلیون‌دستگاه برسد که این میزان 2.1 میلیون‌دستگاه کمتر از رقم مشابه در سال قبل و چهار میلیون دستگاه کمتر از این رقم در سال 2019 است.

نقش توقف تولید در کاهش فروش

جنرال‌موتورز، تویوتا، نیسان و هوندا همگی گزارش داده‌اند که به‌خاطر کمبود میکروچیپ‌های نیمه‌رسانا مجبور به‌توقف موقت خطوط تولید خود شده‌اند. موسسه کاکس‌اتوموتیو گفته که پیش‌بینی می‌شود فروش خودرو در آمریکا در ماه اوت به‌خاطر بدتر شدن وضعیت تامین مواداولیه حتی کمتر هم بشود. موسسه کاکس پیش‌بینی کرده که نرخ سالانه اصلاح پیش‌بینی فصلی به 14.3 میلیون‌دستگاه برسد که این کمترین نرخ فروش در سال جاری است. نرخ ماه اوت کمتر از 14.8 میلیون‌دستگاه در ماه ژوئیه خواهد بود و همچنین به‌نسبت میزان 15.2 میلیونی در دوره مشابه سال گذشته کاهش قابل ملاحظه‌ای را نشان می‌دهد. این درحالی است که متوسط این نرخ تا پیش از این 17 میلیون‌دستگاه بود. نرخ پیش‌بینی‌شده برای ماه اوت امسال کمترین نرخ از ژوئن سال 2020 است.

وضعیت غیرمنتظره برندها

به‌رغم مشکلات موجود، برخی برندها همچنان توانسته‌اند در بالای فهرست خریداران بالقوه باقی بمانند. ونسا تون، یکی از مدیران ارشد موسسه کلی‌بلوبوک در این خصوص گفته است: «درحالی‌ که کل صنعت‌خودرو درگیر مشکل کمبود میکروچیپ‌ها و اختلال‌های ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا در زنجیره تامین است، این نکته توجه ما را به‌خود جلب می‌کند که برداشت مشتریان و رفتار خرید آن‌ها در برخی از حوزه‌ها شدیدا دچار تغییر و تحول شده و درنتیجه برخی بخش‌های بازار قوی‌تر از سایر بخش‌ها باقی مانده‌اند. برندهایی مانند تویوتا و ب‌ام‌و در بالاترین جایگاه‌های فهرست خرید مشتریان قرار گرفته‌اند؛ اما علاقه‌مندی به‌مدل‌های مشهور و محبوب تغییر کرده و سایر برندها توانسته‌اند خود را به‌موقعیت این دو برند نزدیک‌تر کنند. ما همچنین شاهد آن هستیم که درنتیجه کمبود موجودی نظر مشتریان درباره بخش‌های مختلف بازار با تغییر و تحولات اساسی همراه شده است.» واضح است تا زمانی ‌که مشکلاتی از قبیل کمبود میکروچیپ‌ها که خود زاییده بحران بزرگ‌تر همه‌گیری ویروس کروناست، به‌قوت خود باقی است و توقف کار خطوط تولید و کمبود موجودی‌ها را رقم می‌زند، باید انتظار کاهش‌ ناگهانی نرخ فروش را در بازارهای مختلف داشته باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =