کد خبر: 236355
تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۴
ماشین

بررسی شرایط فروش اقساطی خودرو نشان می‌دهد که برای خرید خودروی قسطی معمولاً بیشتر فروشندگان حداقل یک سوم قیمت خودرو را به صورت پیش‌پرداخت طلب می‌کنند و با مبلغ کمتر از این نمی‌توان خرید انجام داد

شرایط اقتصادی موجود کشور به سمت و سویی رفته است که حالا دغدغه بسیاری از هم‌وطنان تأمین معیشت روزمره و به‌نوعی گذران زندگی است. در این شرایط عملاً حجم تقاضای واقعی و مصرفی در بازاری مانند خودرو به شدت نزولی می‌شود. البته هنوز هم هستند مشتریانی که با بودجه محدود خود به دنبال خودروی مناسب می‌گردند.

برای مشتریانی که درآمد محدود و ثابت دارند، خرید خودروی جدید چیزی فراتر از یک رؤیا به حساب می‌آید. به ویژه آنکه تأمل برای کاهش قیمت‌ها نیز معمولاً نتیجه عکس در پی داشته است. یکی از بهترین روش‌هایی که به این افراد توصیه می‌شود خرید خودرو اقساطی است. شیوه‌ای سنتی که البته هنوز هم می‌تواند به کار اقشار متوسط جامعه بیاید.

در این شیوه فروش خودرو، مشتریان با یک پیش‌پرداخت که معمولاً چیزی بین ۳۰ تا ۵۰ درصد ارزش فعلی خودرو است، قرارداد را امضا و سپس به صورت ماهانه مبلغی را پرداخت می‌کنند. انتخاب خودروهای متفاوت از مزیت‌های خرید قسطی (غیر از طرح‌های فروش خودروسازان) است، این می‌تواند شامل فروش اقساطی پراید و یا حتی یک خودروی وارداتی باشد.

چطور قسطی ماشین بخریم؟

در نظر داشته باشید با توجه به شرایط فعلی بازار خودرو شما تنها سه راه برای خرید خودرو به صورت اقساطی دارید. نخست شرکت در طرح‌های فروش خودروسازان است که البته شرط موفقیت در آن، برنده شدن در قرعه‌کشی است. راه دوم عقد قرارداد با شرکت‌هایی است که به صورت شخصی اقدام به فروش اقساطی خودرو از طریق اعطای وام می‌کنند. راه سوم نیز مراجعه به مراکز رسمی لیزینگ خودرو خواهد بود.

بررسی شرایط فروش اقساطی خودرو نشان می‌دهد که برای خرید خودروی قسطی معمولاً بیشتر فروشندگان حداقل یک سوم قیمت خودرو را به صورت پیش‌پرداخت طلب می‌کنند و با مبلغ کمتر از این نمی‌توان خرید انجام داد. اقساط خودرو معمولاً بین ۲۴ تا ۶۰ ماه تعریف شده است که اقساط طولانی‌تر معمولاً برای خودروهای خارجی گران‌قیمت است و سود دریافتی این شرکت‌ها روی اقساط خودرو حداقل ۱۸ درصد است.

در ادامه خرید اقساطی خودرو را در ۳ گام بررسی می‌کنیم.

گام اول خودروی موردنظرتان را انتخاب کنید

قدم اول را باید هوشمندانه بردارید. بودجه‌تان را با در نظر گرفتن اقساط برآورد کنید. دست گذاشتن روی خودروهای بسیاری قدیمی شاید از نظر اقتصادی برای شما توجیه داشته باشد، ولی در ادامه می‌تواند مشکلات فنی را برای نگهداری به همراه داشته باشد. درباره هزینه‌های تعمیر، خدمات پس از فروش و قطعات آن مطمئن شوید. از سوی دیگر دست گذاشتن روی خودروهای گران‌قیمت هم مشکلات خاص خود را دارند. اول از همه این‌که تعمیر و نگهداری این محصولات حقیقتاً کمرشکن است و این احتمال وجود دارد که در اسرع وقت فروشنده همان خودرو شوید. برای پیدا کردن خودروی موردنظرتان هم از نظر فنی و هم از نظر قیمتی حتماً از سایت‌های خرید و فروش اینترنتی بازدید کنید. مقایسه انجام دهید و نظر کاربران را بخوانید.

چطور قسطی ماشین بخریم؟

گام دوم انتخاب روش خرید

اگر شانس با شما یار بود و توانستید در قرعه‌کشی خودروسازان برنده شوید، آن وقت است که می‌توانید از شرایط فروش خودرو به صورت اقساطی بهره‌مند شوید. ولی یادتان باشد خودروسازان به صورت ماهانه مبلغ را دریافت نمی‌کنند. شاید تا زمان تحویل که احتمالاً یک سالی به طول می‌انجامد دو یا سه مرتبه پرداخت داشته باشید.

همان‌طور که پیش‌تر گرفتیم روش دوم عقد قرارداد با شرکت‌هایی است که وام خرید خودرو اعطا می‌کنند. در این روش می‌بایست به مهم‌ترین موضوع یعنی میزان بهره و شرایط بازپرداخت دقت کنید. بسیار پیش آمده که برخی از شرکت‌ها تا ۵۰ درصد ارزش خودرو را به‌عنوان سود در نظر گرفته‌اند.

دست آخر به راه سوم یعنی شرکت‌های لیزینگ می‌رسیم. درمورد این گزینه باید بیش از پیش حواستان جمع باشد. چراکه گزارش‌های متعددی از کلاهبرداری توسط شرکت‌های جعلی لیزینگ منتشر شده است. پیش از مراجعه به این شرکت‌ها حتماً در سایت بانک مرکزی اعتبار و اصالت آن‌ها را بررسی کنید.

قبل از لیزینگ یادتان باشد

شرکت‌های لیزینگی معمولاً هر خودرویی را لیزینگ نمی‌کنند. یا فقط محصولات صفر را لیزینگ کرده و یا به علت پیچیدگی‌ها ارزش‌گذاری برای مدل و کیلومتر و ساخت آن محدودیت می‌گذارند. این در حالی است که به علت ممنوعیت واردات و کاهش شدید عرضه به نسبت تقاضا، حجم بسیاری از معاملات خودرو روی محصولات کارکرده است. در نتیجه حق انتخاب خریدار به نسبت بودجه‌ای که در نظر گرفته بسیار کم می‌شود. محدودیت بعدی که بسیار هم مهم است وضعیت سند خودرو است. فراموش نکنید در خریدهای لیزینگی سند خودرو در طول مدت زمان بازپرداخت اقساط به نام شرکت لیزینگ باقی می‌ماند که محدودیت زیادی برای خریدار به وجود می‌آورد.

شرکت‌های ایرانی که اقدام به فروش لیزینگی خودرو می‌کنند، معمولاً توافق و قراردادی ۳ تا ۴ ساله با مشتریان می‌بندد. توافقی که طی آن امکان پرداخت اقساط خرید خودرو وجود دارد. طبیعی است که فروش اقساطی با لحاظ کردن سود روی مبلغ فروش نهایی همراه خواهد بود. در واقع سود معینی برای ارائه تسهیلات فروش قسطی در نظر گرفته می‌شود. این یعنی قیمت تمام‌شده خرید خودرو نسبت به خرید معمولی خودرو بیشتر خواهد بود. این سود حدود ۱۵ تا ۲۵ درصد است. اگر پول نقد کافی برای خرید غیرقسطی نداشته باشید، لیزینگ خودرو فکر خوبی خواهد بود. ولی باید بدانید که قیمت تمام‌شده وسیله حدود ۲ برابر خرید نقد برایتان تمام می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =