ناوگان عمرانی

ناوگان ماشین‌آلات معدنی و راهسازی کشور به دلیل آن‌که در سایت‌های خارج شهرها فعالیت می‌کنند، کمتر موردتوجه قرار می‌گیرد. با این‌حال اما نمی‌توان از فرسودگی این خودروها چشم‌پوشی کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»،ناوگان ماشین‌آلات معدنی و راهسازی کشور به دلیل آن‌که در سایت‌های خارج شهرها فعالیت می‌کنند، کمتر موردتوجه قرار می‌گیرد. با این‌حال اما نمی‌توان از فرسودگی این خودروها چشم‌پوشی کرد. طی سال‌های اخیر با کاهش تولید و توقف واردات این خودروها، به نظر می‌رسد حجم فرسودگی در این ناوگان بیش‌از پیش افزایش یافته باشد و بیشتر مورد کم‌توجه قرار گرفته باشد. به‌تازگی نیز قائم‌مقام خانه صنعت، معدن و تجارت کشور در این خصوص اعلام کرده است که بسیاری از تجهیزات موجود در کشور فرسوده و مستهلاک شده‌اند. این در حالی است که به گفته آرمان خالقی، استفاده از تجهیزات فرسوده برای معدن‌کاران ریسک بزرگی محسوب می‌شود.


نوسازی ماشین‌آلات عمرانی فرسوده در چنبره موانع
در سال‌های اخیر بعد از آن که تحریم‌ها دوباره علیه ایران به جریان افتاد، حجم تولید تمام خودروهای وابسته به تولیدکنندگان خارجی به‌شدت کاهش یافت. ازسوی‌دیگر، ماشین‌آلات عمرانی و معدنی هم به سرنوشت کامیون‌ها و کشنده‌ها دچار شده و طبق قوانین داخلی با کاهش واردات همراه شدند. تمام این اتفاقات دست به دست هم دادند و فرسودگی دوچندانی را در سال‌های گذشته برای خودروهای تجاری به همراه آوردند. این فاکتورها همچنین باعث شدند نیاز بازار داخل به خودروهای عمرانی، معدنی و راهسازی بیش از پیش افزایش یابد.
خالقی در این خصوص نیز عنوان کرده است: «درحال‌حاضر کشور نیاز چشمگیری به تامین ماشین‌آلات راهسازی و معدنی دارد.» خالقی همچنین بیان کرده است: «در حوزه ماشین‌آلات سنگین تولیدات داخل نیاز کشور را تامین نکرده و نیاز به واردات داریم، اما باید به جایگاهی دست پیدا کنیم که نه‌تنها نیازی به واردات ماشین‌آلات سنگین نداشته باشیم، که تولیدات داخل ما به حد مطلوبی رسیده باشد و با قیمت مناسب و کیفیت مطلوب در اختیار فعالان این حوزه قرار بگیرد.» او درباره علت تمایل این بخش‌ها به واردات بیان کرد: «عوامل مختلفی باعث می‌شود واردات را به خرید از تولیدات داخلی ترجیح دهند. شرکت‌های خارجی برای هر معامله کمیسیونی در نظر می‌گیرند که باتوجه به تعداد بالای خرید این درصد کمیسیون می‌تواند رقم چشمگیری باشد.»


هزینه هنگفت تعمیر ماشین‌آلات معدنی و راهسازی

تجربه در بازار سایر سگمنت‌های خودرو در کشور نشان داده است هم‌زمان با محدودیت‌های وارداتی و تحریم‌ها، مالکان خودرو مشکلات بسیاری را درخصوص تامین قطعه و هزینه‌های مربوط به تعمیرات و نگهداری خودرو متحمل خواهند شد. این در حالی است که این هزینه‌ها برای خودروهای تجاری به ویژه‌ مدل‌های سنگین دوچندان است و دور از انتظار نیست که در میان ماشین‌آلات عمرانی، معدنی و راهسازی این هزینه‌ها بسیار هنگفت باشد. همان‌طور که نبود قطعه و هزینه بالای تعمیرات باعث خواب بخشی از ناوگان باری کشور شده بود، طبق اعلام خالقی «خرابی هر یک از این ماشین‌آلات علاوه بر هزینه زیاد تعمیر، می‌تواند هزینه زیادی را به دلیل ایجاد توقف در روند تولید به واحد معدنی تحمیل کند.» زیان ناشی‌از خواب هر یک از این خودروها مستقیما معدن‌کاران و واحدهای معدنی را تحت تاثیر قرار می‌دهد که وی احتمال داده «فشار و مشکلات بسیاری را برای این صنف به همراه داشته باشد.»

دولتی‌ها واردات را به خرید از تولیدات داخل ترجیح می‌دهند

همواره تیر پیکان مشکلات خودروسازی کشور به‌ویژه در بخش تجاری به سمت دولت و عدم حمایت آن از تولیدکنندگان داخلی بوده است. در بخش تولید ماشین‌آلات عمرانی، راهسازی و معدن نیز تولیدکنندگان داخلی از این قاعده مستثنا نبوده‌اند و همواره مورد بی‌لطفی‌های دولت واقع شده‌اند. آن طور که قائم‌مقام خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفته است: «تا امروز بخش خصوصی تا حد زیادی از تولیدکنندگان ماشین‌آلات صنعتی حمایت کرده است، اما متاسفانه دولت هیچ حمایتی از این تولیدکنندگان نمی‌کند و دولتی‌ها واردات را به خرید از تولیدات داخل ترجیح می‌دهند.» وی ادامه داده است: «بارها شاهد بودیم که حتی به قصد، تقاضای خرید را در تعدادی اعلام می‌کنند که از توان تولید داخل خارج باشد و قانونا اجازه واردات به آن‌ها داده می‌شود.» تا امروز این عدم حمایت از تولیدکنندگان داخلی هرگز به نفع صنعت کشور تمام نشده و تنها در مقطعی کوتاه‌مدت راه را برای واردات محصولات خارجی و حتی گاه بی‌کیفیت باز کرده که نتیجه آن در بسیاری موارد فعالیت خودروهایی بدون خدمات بوده است. بنابراین انتظار می‌رود دولت در کنار حمایت از تولید داخل، راهی منطقی برای واردات محصولات مورد نیاز کشور باز کند تا از تکرار تجربه چندباره جلوگیری شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

آخرین اخبار