پراید

استهلاک یا هزینه نگهداری یکی از مهم‌ترین فاکتورهای مشتریان ایرانی در انتخاب خودرو به‌شمار می‌رود و هزینه‌ بالای نگهداری و قیمت‌ نامتعارف قطعات خودرو در ایران سبب شده است مشتریان به‌این مساله توجه زیادی داشته باشند.

به گزارش «اخبار خودرو»،استهلاک یا هزینه نگهداری یکی از مهم‌ترین فاکتورهای مشتریان ایرانی در انتخاب خودرو به‌شمار می‌رود و هزینه‌ بالای نگهداری و قیمت‌ نامتعارف قطعات خودرو در ایران سبب شده است مشتریان به‌این مساله توجه زیادی داشته باشند.
در این راستا و به‌دلیل درآمدهای عمدتا اندک به‌اضافه افزایش سرسام‌آور هزینه‌های زندگی، خودروهای کم‌استهلاک بیش‌تر مدنظر مشتریان ایرانی قرار گرفته‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به‌پراید، پژو ۲۰۶ درتیپ‌های ۲ و ۵، رانا و رنو تندر ۹۰ اشاره کرد. برخی از آن‌ها نظیر تندر 90 به‌علت کیفیت بالای قطعات در دوره‌های نسبتا طولانی نیاز به‌تعمیر پیدا می‌کنند و از این بابت کم‌استهلاک به‌شمار می‌روند؛ اما بعضی دیگر نیز به‌واسطه قطعات یدکی ارزان‌قیمت، هزینه‌های نگهداری را در طول دوره مالکیت برای مالکان خود بسیار پایین می‌آورند. روزنامه «دنیای‌خودرو» قصد دارد کم‌استهلاک‌ترین و کم هزینه‌ترین خودروهای داخلی را به‌ترتیب مورد بررسی قرار دهد.

پراید
خودرو پراید ارزان‌قیمت‌ترین و کم‌استهلاک‌ترین خودرو تولید داخل به‌شمار می‌رود که هزینه‌های پایین نگهداری آن، یک نقطه‌قوت درنظر مشتریان کم‌درآمد ایرانی محسوب می‌شود. به‌عنوان مثال هزینه تعمیر کامل موتور یک مدل پراید، چیزی حدود بیش‌تر از نصف مبلغ تعمیر پیشرانه ۱۸۰۰ سی‌سی XU7 پژو است. البته بسته به‌نوع تعمیر، میزان هزینه‌های نگهداری این خودرو متفاوت است؛ با این وجود، به‌دلیل وفور قطعات یدکی و قیمت نسبتا پایین لوازم فنی پراید، شاهد استهلاک پایین آن در درازمدت خواهید بود. همچنین دستمزد تعمیرات پراید به‌دلیل سادگی و سبک ‌بودن فرآیند باز و بسته کردن ادوات موتور بسیار پایین‌تر از برخی خودروهای تولید داخل نظیر سمند EF7 یا دنا پلاس و رنو تندر ۹۰ برآورد می‌شود.

پژو 206 تیپ 2
پژو ۲۰۶ تیپ 2 نیز از دیگر خودروهای کوچک موجود در بازار کشور است که پیشرانه 1.4 لیتری کم‌حجم آن، هزینه‌های تعمیر زیادی را به‌جیب مالکش تحمیل نمی‌کند. قیمت پایین‌تر لوازم‌یدکی پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نسبت به‌سایر تولیدات داخلی نظیر سمند EF7 و پژو ۲۰۶ تیپ 5، به‌علاوه هزینه‌های تعمیر کمتر و دستمزد پایین‌تر مکانیک سبب می‌شود مشتریان به‌این خودرو هاچ‌بک جذاب اقبال زیادی نشان دهند؛ به‌ویژه خانم‌ها و زوج‌های جوان می‌توانند پژو ۲۰۶ تیپ ۲ را به‌دلیل پرستیژ مناسب و همچنین هزینه‌های نگهداری معقول انتخاب کنند. همچنین سرسیلندر پیشرانه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به‌سوپاپ‌های فیلربندی‌شده غیراتوماتیک مجهز است که تنظیم آن با یک فرآیند ساده فیلرگیری ممکن خواهد بود و همچون دیگر خودروها در طول زمان احتیاج به‌شیم‌بندی یا تعویض تایپیت‌های هیدرولیک نخواهد داشت. مصرف پایین پیشرانه TU3 نیز سبب می‌شود هزینه‌های سوخت مصرفی این خودرو نسبت به‌سایر مدل‌های پرمصرف داخلی پایین‌تر باشد و از این حیث نیز به‌سود مالک عمل کند.

پژو 206 تیپ 5 و رانا
این دو خودرو از لحاظ فنی تفاوت چندانی نسبت به‌یکدیگر ندارند و هر دو با پیشرانه ۱.۶ لیتری و گیربکس پنج‌دنده یکسان وارد بازار شده‌اند. هزینه‌های نگهداری از موتور TU5 و گیربکس پنج‌سرعته دستی این دو خودرو چندان زیاد نیست؛ چراکه کیفیت آن‌ها نسبتا مناسب است و در طول زمان، کمتر احتیاج به‌تعمیر پیدا خواهند کرد. با این حال، در صورت نیاز به‌تعمیر، معمولا قطعات موتور پژو ۲۰۶ تیپ ۵ نسبت به‌موتور ۱۸۰۰ سی‌سی پژو ۴۰۵ یا پراید و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ بیش‌تر است و از این نظر در زمان تعمیر هزینه بیش‌تری می‌طلبد. با این وجود، استهلاک پایین بخش فنی این خودروها و نیز مصرف سوخت مقرون‌به‌صرفه آن‌ها، توانسته است رضایت تقریبی مشتریان را فراهم کند.

رنو تندر 90
به‌رغم آن‌که لوازم‌یدکی رنو ال ۹۰ تقریبا گران‌قیمت‌تر از سایر تولیدات هم‌رده داخلی است، به‌دلیل نظارت شدید کمپانی رنو بر فرآیند تولید قطعات آن در ایران، شاهد کیفیت بسیار بالای بخش فنی موتور و گیربکس رنو ال ۹۰ و استهلاک پایین آن‌ها هستیم. کیفیت بالای ادوات بخش فنی سبب شده است با وجود ظاهر نامناسب و کابین بی‌کیفیت، تندر ۹۰ همچنان جزو پرطرفدارترین سدان‌های تولید داخل محسوب شود. البته گردگیر پلوس مدل‌های قدیمی ال ۹۰ در صورت پاره‌شدن می‌تواند به‌خرابی کامل گیربکس منجر شود و همین امر، هزینه نگهداری از مدل‌های قدیمی را بیش از حد افزایش خواهد داد.

تیبا
تیبا نیز که اخیرا به‌طور کامل جایگزین پراید شده است، یکی دیگر از خودروهای کم‌استهلاکی است که مانند جد بزرگوار خود یعنی پراید، به‌این زودی‌ها پای شما را به‌تعمیرگاه باز نمی‌کند. این خودرو جمع‌وجور که در دو نسخه صندوقدار و هاچ‌بک در بازار کشورمان یافت می‌شود، چه از لحاظ قیمت اولیه و چه از نظر هزینه‌های تعمیر و نگهداری، جزو کم‌استهلاک‌ترین خودروهای داخلی به‌شمار می‌رود. لوازم‌یدکی و بدنه تیبا را می‌توان با قیمت‌های نسبتا نازل در هر جایی پیدا کرد و تعمیرات آن را با خیال راحت به‌دست کلیه مکانیکی‌های سراسر کشور سپرد.

جمع‌بندی
در یک جمع‌بندی نهایی، پراید و تیبا را می‌توان به‌عنوان کم‌استهلاک‌ترین خودروهای داخلی در نظر گرفت. تعمیر آسان و قطعات یدکی ارزان‌قیمت به‌همراه مصرف سوخت اقتصادی سبب شده است این دو مدل خودرو، خرج کمتری روی دست مالکان خود بگذارند. رنو ال 90 نیز به‌دلیل کیفیت و دوام فنی بالا در صورت نگهداری مناسب، خرج زیادی برای مالک خود نخواهد تراشید. پژو 206 تیپ 2 و سمند LX نیز هزینه‌های نگهداری نسبتا معقولی دارند و از لحاظ استهلاک، گزینه‌های مقرون‌به‌صرفه‌ای برای مشتریان نه‌چندان پردرآمد به‌شمار می‌روند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =