لی شوفو

در آن زمان لی شوفو، مدیر یک شرکت خودروسازی بود که نصف ولوو فروش داشت و معروف‌ترین محصولش یعنی کینگ‌کونگ بیرون از خاک چین اصلا شناخته‌شده نبود. 

به گزارش «اخبار خودرو»،سال 2008 وقتی یک جوانک بی‌نام و نشان چینی به‌دان لکلر، مدیرمالی ارشد فورد پیشنهادی را برای خرید برند ولوو داد، جوابی که شنید این بود: «اصلا می‌دانی ولوو چقدر بزرگ است؟»
در آن زمان لی شوفو، مدیر یک شرکت خودروسازی بود که نصف ولوو فروش داشت و معروف‌ترین محصولش یعنی کینگ‌کونگ بیرون از خاک چین اصلا شناخته‌شده نبود.
در نخستین برخورد، لی شوفو مودبانه به‌بیرون از مقر فورد در دیترویت راهنمایی شد. حالا 13 سال از آن روز گذشته و گروه هلـــــدینگ ژجیانگ جیلی یکی از پرفروش‌ترین خودروســـــازان در بزرگ‌ترین بازار خـــــودرو جهان (یعنی چین) محسوب می‌شود.

اهمیت جیلی برای آینده حمل‌ونقل
این هلدینگ نه‌تنها کنترل برند ولوو را در اختیار دارد، بلکه تعداد زیادی از برندهای جهانی نیز به‌این شرکت تعلق دارد و همچنین صاحب میزان قابل توجهی از سهام دایملر نیز هست.
این‌ نام‌ها تنها بخشی از برنامه‌های این شرکت برای تحول در صنعت‌خودرو محسوب می‌شود و جیلی در تلاش است در راستای پیش رفتن به‌سوی آینده صنعت حمل‌ونقل سهام ولوو را به‌صورت عام در بازار بورس استکهلم عرضه کند.
جیلی به‌این می‌اندیشد که در آینده خودروها بخشی از یک شبکه الکتریکی‌شده خدمات حمل‌ونقل باشند که هم به‌صورت خودران تردد ‌کنند و هم مانند تلفن‌های همراه به‌یکدیگر متصل‌ شوند و درنتیجه طیف گسترده‌ای از داده‌ها و فرصت‌های تجاری را پدید ‌آورند.
البته این دیدگاهی بلندپروازانه است و بیش‌تر به‌برنامه‌های نوابغی همچون سیلیکون و لی شباهت دارد تا مدیران دیترویتی که به‌طور عمـــــده درحال دنبال کردن قدم‌هایی هستــند که تسلا چندسال پیش آن‌ها را برداشته است.

تامین خدمات جابجایی
لی شوفو و مشاورانش درنهایت در سال 2010 موفق شدند برند ولوو را به ازای 1.8 میلیارد دلار از فورد خریداری کنند. این نخستین خرید از سری خریدهای جیلی بود که بعدها برندهایی مانند لوتوس، اسمارت و کمپانی خودرو الکتریکی لندن را نیز در بر گرفت.
لی شوفو این برندها را همچون مهره‌هایی به‌کار می‌گیرد که به‌جیلی قابلیت و قدرت رقابت در آینده‌ای را می‌دهد که در آن خودروها آن‌طور که او در گفــت‌وگویش با «رویترز» به‌آن اشاره کرده است «تامین‌کنندگان خدمــــات» هستند.
در این الگوی تجاری خودروها به‌صورت آبونمان در دسترس کاربران قرار می‌گیرند و خدماتی همچون پرداخت خدمات و اپلیکیشن‌های درون خودرویی را ارائه می‌دهند. آن‌ها قادر خواهند بود که نرم‌افزار خود را به‌روزرسانی کنند و به‌شیوه‌ سیستم‌های موبایل‌های ساخته‌شده توسط اپل و گوگل گستره‌ای از فرصت‌های جدید را پدید آورند. لی شوفو دراین‌باره گفته است: «ما در تلاشیم تا یک اکوسیستم خودرویی شبیه به اندروید را خلق کنیم.»

پیش‌روی به‌رغم محدودیت‌ها
لی شوفو 58 ساله اخیرا نام غربی اریک را برای خود انتخاب کرده؛ چراکه به‌گفته خودش از قطعه‌موزیکی با این نام خوشش آمده است.
او موفق شده از روستاهای ماهیگیری دورافتاده در چین خودش را به‌کف کارخانه‌های بزرگ خودروسازی در این کشور برساند و به‌یکی از مهم‌ترین نام‌های جهان در صنعت‌خودرو بدل شود.
راهبرد او در خصوص ایجاد ائتلاف‌های گوناگون درسراسر جهان طی 15 سال گذشته به‌واسطه گشاده‌رویی نسبی او در قبال به‌اشتراک‌گذاری فناوری و همکاری‌ها در زمینه‌ بازاریابی امکان‌پذیر شده است.
حالا رقابت میان ایالات‌متحده و چین به‌یک جنگ تلخ تجاری منجر شده و واشنگتن و متحدانش درتلاش برای مسدود کردن توسعه کمپانی‌های فناوری چین هستند. اما این کارآفرین چینی هراسی از این موضوع ندارد و می‌گوید سرمایه‌گذاری‌های خارجی‌اش گستره‌ای از فرصت‌ها در برابرش قرار می‌دهد.
لی شوفو در این خصوص گفته است: «شاید همه راه‌ها به‌رم ختم شود! اما سوال اینجاست که صحیح‌ترین و سریع‌ترین راه به‌رم کدام است؟»
به‌نظر می‌رسد جیلی نیز مانند بسیاری دیگر از شرکت‌های چینی به‌دنبال محقق ساختن این دیدگاه شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین باشد که به‌شکل فزاینده‌ای خواهان «رفاه مشترک» است.
در ماه ژوئن جیلی با انتشار نشریه‌ای «اقدامات این خودروساز را برای رفــــــــاه مشترک» اعلام کرد که شامل برنامه‌هایی برای بهــــبود رفاه کارکنان این شرکت می‌شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =