کیا سراتو مونتاژی

سراتو نسل اول با ظاهر ساده و نه‌چندان جذاب به‌بازار آمد که مورد توجه و استقبال چندانی نیز قرار نگرفت. نسل اول این خودرو کامپکت سگمنت C تا اواخر سال 2008 روی خط‌تولید کمپانی کیاموتورز قرار داشت؛ تا این‌که سرانجام سال 2008 میلادی نسل دوم سراتو موسوم به TD با ظاهری زیباتر و البته جذاب‌تر و پخته‌تر از نسل اول به‌بازار آمد.

به گزارش «اخبار خودرو»،سدان کامپکت سگمنت C کیاموتورز که از سال 2003 روی خط‌تولید قرار دارد، با نام سراتو شناخته می‌شود و البته سراتو در بازارهایی مانند آمریکای‌شمالی فورته نیز نامیده می‌شود. سراتو نسل اول با ظاهر ساده و نه‌چندان جذاب به‌بازار آمد که مورد توجه و استقبال چندانی نیز قرار نگرفت. نسل اول این خودرو کامپکت سگمنت C تا اواخر سال 2008 روی خط‌تولید کمپانی کیاموتورز قرار داشت؛ تا این‌که سرانجام سال 2008 میلادی نسل دوم سراتو موسوم به TD با ظاهری زیباتر و البته جذاب‌تر و پخته‌تر از نسل اول به‌بازار آمد. تا به‌امروز چهار نسل از این خودرو به‌بازار جهانی معرفی شده که تا نسل سوم آن در بازار کشور ایران حضور دارند. از آنجا که گروه خودروسازی سایپا همکاری بلندمدتی با کیاموتورز داشته، سال 1393 بود که پس از مذاکرات خودروساز ایرانی با کره‌ای‌ها، نسل دوم سراتو برای مونتاژ در خط‌تولید سایپا قرار گرفت. باتوجه به‌استقبال از سراتو سایپا سال 1396 بود که این خودروساز ایرانی نسخه آپشنال دولیتری آن را نیز به‌بازار عرضه کرد که تا امروز جزو محبوب‌ترین سدان‌های بازار داخلی به‌شمار می‌رود. در ادامه سراتو دولیتر آپشنال مونتاژ را بررسی می‌کنیم.


ظاهری اسپرت و جوان‌پسند
طراحان کمپانی کیاموتورز در نسل دوم سراتو با استفاده از خطوط نرم و سطوح و فرم‌های تخت و البته تناسبات بدنه، توانسته‌اند ظاهری به‌مراتب جذاب‌تر از نسل اول فراهم آورند. پروفیل خودرو با کاپوت نسبتا کشیده، ستون C پهن و با زاویه‌ بیش‌تر و پشت کوتاه فرم جذابی به‌خودرو داده است و دیگر خبری از فرم قدیمی و خسته‌کننده نسل اول نیست. خطوط نرم اما منقطع روی بدنه طراحی شده تا حس اسپرت بودن بیش‌تری به‌این خودرو بدهد و نکته مهم در طراحی سراتو چهره این خودرو است.
اگرچه بیش از 12 سال است که از تولید این خودرو می‌گذرد، اما چهره آن همچنان جذاب و جوان‌پسند است؛ زیرا چراغ‌های کشیده و جلوپنجره عریض اما جمع‌وجور جدید کیا در آن زمان و خطوط تیز کناری روی کاپوت، حس اسپرت بودن را در این نما دوچندان می‌کند. در نمای عقب نیز با خودرویی به‌مراتب جذاب‌تر از نسل اول مواجهیم. چراغ‌هایی مشابه محصولات هوندا و قرارگیری جای پلاک روی در به‌زیباتر شدن این نما منتهی می‌شود و در نسل دوم سراتو TD شاهد رشد ابعادی هستیم تا به‌پختگی بدنه کمک کند. ابعاد بدنه به‌ترتیب عبارتند از: فاصله محوری 2650 میلی‌متر (40 میلی‌متر بیش‌تر از نسل اول)، طول 4530 میلی‌متر (30 میلی‌متر بیش‌تر از نسل اول)، عرض 1775 میلی‌متر (40 میلی‌متر بیش‌تر از نسل اول) و ارتفاع 1460 میلی‌متر (10میلی‌متر قامت کوتاه‌تر از نسل اول) این ابعاد فضای راحت‌تر و مناسب‌تری را در اختیار سرنشینان به‌ویژه سرنشینان عقب قرار می‌دهد. براین اساس فضای بار صندوق‌عقب به 450 لیتر می‌رسد.

کیا سراتو مونتاژی بخریم؟

کابین ساده اما باکیفیت
کابین سراتو نسل دوم نیز همانند طراحی خارجی آن جذاب‌تر و البته کارآمدتر از نسل اول است و طراحی ساده و مینیمال از سبک خسته‌کننده‌ نسل اول فاصله گرفته تا با نشانه‌های جدید، با سرنشینان بیش‌تر ارتباط بگیرد. طراحی دریچه‌های عمودی‌شکل سیستم تهویه‌مطبوع، چیدمان قطعات در کنسول میانی و استفاده از رنگ نقره‌ای در دکوراتیو و نورپردازی به‌واسطه سقف سانروف کابین دلنشینی را برای این خودرو فراهم کرده است. کیلومترشمار سوپرویژن، غربیلک‌فرمان خوش‌دست و دسته‌دنده اسپرت با دو پدال شیفتر پشت فرمان رانندگی با سراتو را جذاب جلوه می‌دهد. نکته مهم درطراحی سراتو مونتاژ این است که صندلی‌هایی به‌مراتب راحت‌تر از محصولات داخلی و چینی را در اختیار سرنشینان می‌گذارد. همچنین کیفیت ساخت قطعات داخلی و مونتاژ آن‌ها درسطح مطلوبی است که نسبت به‌رقبای چینی خود امتیاز بالاتری را کسب می‌کند. عایق‌بندی صدا و حرارت، عدم‌تولید سروصدای اضافی در کابین (در محصولات داخلی و چینی بسیار شاهد این مساله هستیم) و راحتی سرنشینان در زمان نشستن روی صندلی‌ها، از جمله نکات مثبت کابین سراتو نسل دوم و مونتاژی هستند. تنها نکته منفی در این زمینه، استفاده از پلاستیک خشک در کابین است که به‌دلیل مقرون‌به‌صرفه بودن، برای ساخت قطعات و ادوات داشبورد مورد استفاده قرار گرفته است. اگرچه در نسخه وارداتی سراتو TD شاهد آپشن‌های بیش‌تری هستیم، اما درنسخه مونتاژ تنها تعداد محدودی از آن‌ها وجود دارند. از مهم‌ترین آپشن‌های سراتو دولیتری آپشنال سایپا می‌توان به‌ایربگ راننده و سرنشین، کامپیوتر سفری، کروزکنترل، سیستم کلید هوشمند و ورود بدون کلید Smart Key و کی‌لس، سقف سانروف، سیستم ترمز ABS و EBD، غربیلک‌فرمان و دسته‌دنده چرمی، غربیلک‌فرمان قابل تنظیم ارتفاع با کلیدهای کنترل، باز شدن اتوماتیک درها در زمان تصادف، سیستم ضدسرقت ایموبلایزر، چراغ‌های جلو با قابلیت تنظیم نور، چراغ‌های اتوماتیک، سیستم تهویه‌مطبوع اتوماتیک، سیستم صوتی مجهز به‌شش بلندگو، پورت AUX و USB، سنسور پارک دنده‌عقب، سیستم مولتی‌مدیا و GPS، دوربین دنده‌عقب، پدال‌های شیفتر تعویض دنده در پشت فرمان، جلو آمپر سوپرویژن و صندلی‌های چرمی اشاره کرد.

مختصات فنی چه می‌گوید؟!
قلب تپنده سراتو TD را یک موتور پرتوان نسبتا کم‌حجم تشکیل می‌دهد و به‌عبارت دیگر موتور چهارسیلندر خطی دولیتری تنفس‌طبیعی نیروی لازم را برای حرکت این سدان کامپکت سگمنت C تولید می‌کند. این پیشرانه از خانواده تتا 2 است و جزو یکی از پرتوان‌ترین پیشرانه‌های کم‌حجم هیوندای-کیاست. این موتور با 16 سوپاپ روی دو میل‌سوپاپ و سیستم تایمینگ متغیر سوپاپ‌ها می‌تواند قدرت و گشتاور بالایی را به‌ارمغان آورد. این پیشرانه می‌تواند حداکثر 156 اسب‌بخار قدرت را در 6200 آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر 194.2 نیوتون‌متر گشتاور را در 4300 آرپی‌ام ایجاد کند.
آنچه باید بدانید این‌که موتور دولیتری سراتو، پیشرانه‌ای است که با شرایط سوختی و جوی ایران نسبتا سازگار است و به‌عبارت دیگر میزان استهلاک این موتور در مقابل سدان‌های هم‌رقیب چینی خود در سطح بسیار پایینی قرار دارد. موتور تتا 2 سراتو TD نسبت به‌تتا 2، 2.4 لیتری هیوندای سوناتا و سانتافه، کیا اپتیما و اسپورتیج ضعف یا مشکل جدی در بحث حساسیت روغن‌موتور ندارد. به‌بیان دیگر منظور این است که حساسیت بالای پیشرانه‌ تتا 2، 2.4 لیتری هیوندای-کیا در پیشرانه سراتو TD ضریب پایین‌تری دارد.
بنابراین اگر قصد خرید کیا سراتو سایپا را دارید، باید بدانید که از روغن‌موتور پیشنهادی کمپانی باید استفاده شود و برای ‌تعویض روغن نیز باید به‌موقع اقدام کرد. اما درحالت کلی پیشرانه تنفس‌طبیعی کیا سراتو TD جزو باکیفیت‌ترین پیشرانه‌های حاضر در ایران است که تاکنون آمار خرابی و مراجعه به‌تعمیرگاه این خودرو در بخش موتوری در سطح پایینی قرار داشته است. براین اساس برای حفظ عمرمفید قطعات مهم موتور مانند میل‌بادامک‌ها، اویل‌پمپ (پمپ‌روغن)، شیرهای هیدرولیکی سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها و رینگ‌های پیستون‌ باید به‌نگهداری صحیح و تعویض به‌موقع روغن‌موتور توجه داشته باشید. باتوجه به‌این شرایط و شرایط نگهداری صحیح از پیشرانه کیا سراتو TD از لحاظ موتوری، این خودرو حداکثر تا 150 هزار کیلومتر خودرویی کم‌دردسر خواهد بود.
در نظر داشته باشید که برای خرید نیز این خودرو باید زیر 100 هزار کیلومتر کارکرد داشته باشد و از سرویس‌های انجام‌شده این خودرو آگاه باشید. همچنین گیربکس شش‌سرعته تیپ‌ترونیک اتوماتیک برای انتقال قدرت و گشتاور به‌چرخ‌های جلو روی این خودرو نصب شده است. این گیربکس باتوجه به‌ساختار به‌روز و پروگرامینگ جدید TCU تعویض دنده‌ها را به‌موقع و بدون کوبش یا ضربه انجام می‌دهد. از دیگر مزیت‌های گیربکس شش‌سرعته به‌روز سراتو TD باید به‌گوش به‌فرمان بودن آن و هماهنگی کامل میان موتور و گیربکس اشاره کرد که همین مساله منجربه‌شتاب عالی برای سراتو شده است که ظرف 10 ثانیه از حالت سکون به‌سرعت 100 کیلومتر برساعت می‌رسد.
حداکثر سرعت این خودرو 210 کیلومتر برساعت است و گیربکس ‌شش‌سرعته سراتو TD با کمترین میزان آمار خرابی در جدول باکیفیت‌ترین‌ها قرار می‌گیرد. اما مواردی نیز دیده شده که به‌دلیل عدم‌توجه راننده به‌تعویض روغن گیربکس و وارد آوردن فشارهای پی‌درپی به‌گیربکس و عدم‌توجه به‌استفاده از حالت دستی و زیر بار قرار دادن این گیربکس، آن را در کمترین کارکرد ممکن با خرابی در بخش جعبه‌ساعت هیدرولیکی یا شیرهای برقی مواجه کرده‌اند. بنابراین با توجه به‌نگهداری اصولی از گیربکس، این قطعه نیز می‌تواند مانند موتور باکیفیت و کم‌دردسر باشد.

سواری نرم‌تر از وارداتی و هندلینگ قابل اطمینان

کیا سراتو مونتاژی سایپا همانند نسخه وارداتی درمحور جلو از ساختار مک‌فرسون و درمحور عقب از اکسل پیچشی یا مولتی‌لینک تبعیت می‌کند. نکته‌ بسیار مهم و جالب این‌که نسخه‌های مونتاژی با تایرهای 55/205 با رینگ‌های 16 اینچی عرضه شده است. این درحالی است که نسخه‌های وارداتی با تایر 45/215 با رینگ‌های 17 اینچی به‌بازار آمده که باتوجه به‌دست‌اندازها و سطوح ناهموار موجود در سطح جاده‌های کشور، گزینه نامناسبی است. همین مساله سبب شده است سواری نسخه‌های وارداتی به‌شدت خشک و دارای کوبش باشد؛ اما درنسخه‌های مونتاژی سواری به‌مراتب باکیفیت‌تر است و کوبش‌های وارده به‌دلیل رینگ‌های کوچک‌تر کاهش یافته است. هندلینگ هر دو نسخه وارداتی و مونتاژی نیز از رقبای همکلاس ایرانی و چینی‌شان در سطح بالاتری قرار دارد و نکته منفی دیگر در سراتو مونتاژی عدم‌استفاده از سیستم ترمز چهارچرخ‌دیسکی در آن است. زیرا شرکت سایپا برای مقرون‌به‌صرفه بودن هزینه‌ها، سراتوهای مونتاژی را با سیستم ترمز جلو دیسکی و عقب‌کاسه‌ای به‌بازار عرضه کرده است. بنابراین در زمان ترمزگیری شاهد عملکرد ضعیف‌تری نسبت به‌نسخه وارداتی هستیم، هرچند که نسبت به‌رقبای ایرانی و چینی خود در سطح بسیار بالاتری قرار دارد.

سراتو بخریم یا نه؟!
همواره در مطالب مقایسه و بررسی‌های فنی روزنامه «دنیای‌خودرو» بیان شده است که خودرویی را برای خرید انتخاب کنید که هر زمان تصمیم به‌فروش آن گرفتید، خریدار برای خودرو وجود داشته باشد.
بنابراین سراتو مونتاژی از بازار خوبی برخوردار است و هر زمان اقدام به‌فروش آن کنید، خریداران زیادی برای این سدان کامپکت باکیفیت کره‌ای وجود دارد. مدل 1396 این خودرو با کارکرد 77 هزار کیلومتر و بدنه سالم در بازه قیمتی 600 میلیون‌تومان قرار دارد. وضعیت تامین قطعات این خودرو مناسب است و تعمیرکار آشنا به‌تعمیرات اصولی این خودرو وجود دارد. از طرفی کیفیت بالا و استهلاک به‌مراتب کمتر از رقبای ایرانی و چینی، این سدان کامپکت سگمنت C کیا را در اولویت خرید قرار می‌دهد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    0 0
    نفست از جای گرم بلند میشه ها
  • شایان ۰۹۰ IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    0 0
    خیلی خوب توضیح دادید اما ای کاش قیمت سراتو در حدی بود که میتونستیم بخریم ن سوار گاری های ایرانی و چینی بشیم واقعا ای کاش......

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =