خودروسازی

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در خصوص اثرات خصوصی یا دولتی شدن شرکت های خودروسازی توضیحاتی داد.

به گزارش «اخبار خودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران، ابوالفضل خلخالی عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه شرکت های خودروسازی، باید دولتی باشند یا خصوصی تا شاهد افزایش تولید و ارتقاء محصولات باشیم، گفت: اکنون مشخص نیست که شرکت های خودروسازی در کشور خصوصی هستند یا دولتی چرا که مدیران این شرکت ها اکنون دولتی هستند.

او با تاکید بر اینکه باید ساز و کارهایی وجود داشته باشد تا بخش خصوصی وارد صنعت خودرو شود، گفت: شرکت‌های خودروسازی مانند ایران خودرو و سایپا از حمایت‌های دولتی بسیار قوی برخوردار هستند و باعث می‌شود سایر شرکت‌های خصوصی نتوانند با آن‌ها رقابت کنند به‌ طور مثال اکنون شرکت های خودروسازی دولتی در رنج قیمتی 150 تا 300 میلیون تومان خودرو تولید می کنند اما شرکت ها خصوصی اجازه تولید در این بخش را ندارد و خودروهای بالای 600 میلیون تولید دارند.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران ادامه داد: اگر شرکت خودروسازی خصوصی بخواهد در این رنج قیمتی خودرو تولید کند با یک رقیبت قوی مواجه می‌شود که در نتیجه به این رنج قیمتی نمی‌تواند ورود کند. برای رفع انحصار در بازار خودرو باید تولید خودرو در این رنج قیمتی را آزاد کنیم.

او ادامه داد: با رفع انحصار بخش خصوصی می تواند به بخش خودروسازی کشور وارد شود و انحصار از بین خواهد رفت.

خلخالی گفت: باید گفت شرکت‌های خودروسازی یا خصوصی یا دولتی هستند اما با توجه به اینکه چالش‌های مختلفی بر سر راه خصوصی شدن وجود دارد، پیشنهاد این است که شرکت های خودروسازی تبدیل به یک بنگاه کاملا دولتی شوند، یعنی دولت واقعا مدیریت را به دست بگیرد و در قبال تمام موضوعات پاسخگو باشد، در این صورت می‌توان به تولید یک میلیون و 500 هزار دستگاه در سال رسید.

این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه باید برای خصوصی سازی یا دولتی شدن شرکت های خودروسازی تصمیم گرفته شود، گفت: شرکت های خودروسازی نیاز به این دارند که بر اساس نظام‌ هزینه و فایده مدیریت شودن تا تولیداتشان افزایش یابد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
    0 0
    صنعت خودرو باید خصوصی شود تا بتواند با خودروسازان مطرح جهان به رقابت بپردازد اینکه دولتی باشد و بخواهد رقابت کند نمی تواند اینجوری باید حتما خصوصی شود
  • محمد IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
    0 0
    کدام کشور تو جهان صنعت خودروسازیش دولتی بوده و خیلی پیشرفت کرده همه کشورهایی که پیشرفت کرده اند تو صنعت خودروسازی صنعت خودروسازیشون خصوصی بوده است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =