هیوندای آزرا صفر

اگر به‌دنبال خرید جدیدترین خودرو خارجی موجود در بازار ایران هستید، تنها گزینه پیش روی شما هیوندای آزراست. آزرا تنها خودرویی است که مدل 2019 آن موفق به‌دریافت پلاک ملی ایران شده و در بازار کشور عرضه شده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،اگر به‌دنبال خرید جدیدترین خودرو خارجی موجود در بازار ایران هستید، تنها گزینه پیش روی شما هیوندای آزراست. آزرا تنها خودرویی است که مدل 2019 آن موفق به‌دریافت پلاک ملی ایران شده و در بازار کشور عرضه شده است. از آنجایی که همه خودروهای وارداتی موجود در بازار حداکثر تا سال 2018 وارد کشور شده‌اند، مدل‌های 2019 آزرا یک سال جدیدتر از همه، به‌تنهایی عنوان جدیدترین خودرو موجود در بازار ایران را با خود یدک می‌کشند.
با وجود این‌که اکنون دو سال از عرضه مدل 2019 آزرا در کشور می‌گذرد، اما هنوز هم می‌توان نمونه‌های صفرکیلومتر آن را برای خرید پیدا کرد. اختلاف قیمت نمونه‌های صفر کیلومتر آزرا 2019 نسبت به‌نمونه‌های کارکرده آن زیاد بوده و حدود سه‌میلیارد تومان آب می‌خورد. مبلغی که با آن می‌توانید سوار بر مرسدس‌بنز S کلاس شوید. بله؛ درست خواندید؛ لوکس‌ترین و بزرگ‌ترین سدان برند مرسدس، هم‌قیمت با آزرا 2019 در بازار موجود است. البته منظور از S کلاس نسخه S350 متعلق به‌سال 2008 آن است. سدان فول‌سایز لوکسی که اکنون با 13 سال کارکرد در یک ردیف قیمتی با سدان متوسط دوساله و صفرکیلومتری همچون هیوندای آزرا ایستاده است.

مرور تاریخچه
آزرا در سال 1986 از سوی شرکت هیوندای به‌عنوان یک سدان متوسط معمولی معرفی و عرضه شد. نسل‌های اول و دوم این سدان اهل کره‌جنوبی بر اساس میتسوبیشی دیبونر شکل گرفته بود و تولید آزرا توسط هیوندای از سال 1986 تاکنون به‌صورت بی‌وقفه ادامه داشته و اکنون این محصول 35 ساله، نسل ششم خود را تجربه می‌کند.
نسل ششم آزرا در سال 2016 پا به‌خط تولید گذاشته و از سال 2019 شاهد عرضه فیس‌لیفت آن با چهره‌ای متفاوت در بازار جهانی هستیم. نخستین حضور این سدان کره‌ای به 15 سال پیش باز می‌گردد. سال 2006 نخستین‌حضور رسمی آزرا در کشور را تجربه کردیم و حضور مداوم این خودرو در کشور تا سال 2014 ادامه داشت؛ اما در همان سال با وضع قانون ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی، واردات آن نیز متوقف شد.
هیوندای در جدیدترین نسل این خودرو از پیشرانه زیر 2500 سی‌سی نیز استفاده کرد تا دوباره شاهد حضور آن در کشور باشیم. به‌لطف این اتفاق مهم، آزرا بعد از چهار سال غیبت درسال 2018 به‌بازار ایران بازگشت و نسخه پیش از فیس‌لیفت نسل ششم آن تا سال 2019 در این بازار دوام آورد. از نظر تاریخی نمی‌توان S کلاس را با آزرا مقایسه کرد و صرفا برای آشنایی باید گفت این نام از سال 1972 در سبد محصولات مرسدس مورد استفاده قرار گرفت و تاکنون هفت نسل از S کلاس به‌بازار عرضه شده است.
البته ریشه‌های این مدل لوکس که پرچمدار برند مرسدس به‌حساب می‌آید، به‌سال 1954 بازمی‌گردد. مدل مورد نظر ما در این نوشتار، متعلق به‌نسل پنجم S کلاس بوده که در بازه زمانی 2005 تا 2013 تولید شده است.
این مدل در سال 2009 دستخوش فیس‌لیفت قرار گرفت که یک سال بعد از مدل مورد نظر ما به‌بازار عرضه شده است. حضور S کلاس در ایران قدمت طولانی داشته و تقریبا می‌توان گفت تمام نسل‌های این مرسدس وارد کشورمان شده است. البته به‌جز جدیدترین نسل آن که از سال گذشته میلادی پا به‌بازار جهانی گذاشته است.

مقایسه هیوندای آزرا صفر با مرسدس‌بنز S350 کارکرده در محدوده 3 میلیارد تومان

S کلاس با کلاس، آزرای جذاب
به‌جرأت می‌توان طراحی آزرای جدید را زیبا نامید. طرحی که به‌راحتی قابل رقابت با رقبای اروپایی و آمریکایی بوده و حتی می‌تواند برتر از خیلی از رقیبان باشد. درون کابین نیز کیفیت مواد به‌کاررفته بهتر شده و طراحی ساده آن زیباست. معمولا روی داشبورد خودروهای لوکس یک ساعت آنالوگ تعبیه می‌کنند که حس لوکس بودن به‌سرنشینان القا شود. این ویژگی لوکس یک عضو جدایی‌ناپذیر از کابین مدل‌های لوکس برند مرسدس بوده است. اما جالب است بدانید داشبورد آزرای جدید نیز به‌یک ساعت آنالوگ مزین شده که در کنار کابین بزرگ و با کیفیت، حس لوکس بودن را به‌سرنشینان القا کند. شاید داخل کابین آزرا (با طول نزدیک به‌پنج متر) به‌اندازه مرسدس‌بنز S350 (با طول بیش‌تر از پنج‌متر) بزرگ و لوکس نباشد؛ اما فضایی مناسب با امکانات راضی‌کننده برای نشستن پنج سرنشین را دارد. با این حال کابین قدیمی S350 همچنان به‌عنوان یک کابین لوکس، انتظار لوکس‌گرایی هر سرنشینی را برآورده می‌کند. در نمای بیرون نیز این سدان فول‌سایز لوکس و قدیمی مرسدس، همچنان با وقار بوده و کلاس کاری خود را به‌عنوان پرچمدار برند آلمانی مرسدس حفظ کرده است.
شاید S350 با 13 سال سن، نشانه‌های جذاب خودروهای امروزی را نداشته باشد، اما طوری طراحی شده که همچنان پس از گذشت این همه سال، بتواند کلاس کاری خود را حفظ و به‌عنوان یک خودرو اصیل جلب‌توجه کند. البته به‌شرطی که اصالت آن حفظ شده باشد و به‌صورت شخصی در مراکز متفرقه به‌صورت غیرحرفه‌ای تغییر چهره نداده باشد.

نگاهی به‌امکانات رفاهی
آزرای جدید با فهرست امکاناتی همچون ورود و استارت بدون کلید، سوئیچ به‌شکل کارت، استارت و تنظیم تهویه‌مطبوع از راه دور، ترمزدستی برقی، سیستم تهویه‌مطبوع دوگانه برای سرنشینان جلو به‌همراه ورودی یونیزه‌کننده‌ هوای ورودی، خروجی تهویه‌مطبوع برای سرنشینان عقب، گرمکن چهار صندلی و فرمان، تنظیمات برقی و حافظه‌دار برای صندلی‌های جلو با قابلیت افزایش طول نشیمنگاه و کنترل گودی کمر، سردکننده در صندلی‌های ردیف جلو، کروزکنترل هوشمند با قابلیت تنظیم فاصله نسبت به‌خودرو مقابل، کامپیوتر سفری با نمایشگر چندرنگ ۴.۲ اینچ پشت فرمان، ساعت عقربه‌ای روی داشبورد، نمایشگر لمسی هشت‌اینچ، سیستم صوتی با کیفیت از برند Infinity همراه با آمپلی‌فایر و ساب‌ووفر، قبله‌نمای جهانی، رابط کاربری اپل‌کارپلی و اندروید اتو، کنترل تماس صوتی از روی فرمان، ناوبری ماهواره‌ای، نمایش اطلاعات فنی روی شیشه‌ جلو، دوربین عقب، دید ۳۶۰ درجه، مجموعا 9 کیسه هوا و ... در بازار ایران موجود است. این سدان کره‌ای یک خودرو نسبتا جدید به‌حساب می‌آید که از امکانات مدرنی بهره‌مند بوده و شاید این ذهنیت در مخاطب ایجاد شود که آزرا از نظر امکانات قطعا برتر از S350 قدیمی است. برای شفاف‌سازی هرچه‌بیش‌تر، بهتر است نگاهی به‌فهرست امکانات S350 داشته باشیم. با توجه به‌این‌که S کلاس حدود 13 سال پیش در چند نسخه در کشورمان عرضه شده، اطلاعات دقیقی از فهرست امکاناتش در دست نیست؛ اما به‌هر حال می‌توان به‌آپشن‌هایی همچون سیستم کمک‌پارک خودرو، کامپیوتر داخلی، کنترل دمای هوا در ردیف عقب، صندلی‌گرمکن و سردکن عقب و جلو، سنسور پارک، قابلیت تنظیم ارتفاع، سنسور باران، سیستم کم کردن باد تایر، کروزکنترل، کمک‌فنرهای ایروماتیکی، سقف جیر، سیستم مکش درها، یخچال، جعبه خنک نگهدارنده، رادار Distronic، کیسه‌هوای سرنشینان جلو، جانبی، پرده‌ای، مجموعا شش کیسه هوا، DVD چنجر، CD، نمایشگر رنگی، سیستم تلفن همراه و ... اشاره کرد که برخی از آن‌ها تاکنون روی آزرا نصب نشده است.


S کلاس؛ کماکان برتر
هیوندای آزرا و مرسدس S350 از نظر فنی فاصله بسیار زیادی با هم دارند و تنها وجه اشتراک آن‌ها، موتور بنزین‌سوز اتمسفریک و گیربکس اتوماتیک است. آزرای جدید به‌دلیل محدودیت‌های موجود از نظر حجم‌موتور برای واردات خودرو به‌بازار ایران، با موتور کوچک‌تر در کشورمان عرضه شده و اکنون دو سیلندر و 1.1 لیتر حجم موتور کمتر نسبت به S350 دارد. همین موضوع سبب شده است قدرت و گشتاور آزرا اختلاف قابل توجهی با S350 داشته باشد. اختلافی نزدیک به 100 واحد که نتیجه آن درعمل کاملا ملموس است. علاوه‌بر این گیربکس اتوماتیک S350 یک دنده بیش‌تر نسبت به آزرا دارد. اما اساسی‌ترین اختلاف میان این دو سدان پلت‌فرم آن‌هاست. آزرا یک خودرو دیفرانسیل‌جلو بوده؛ اما S350 از چرخ‌های عقب خود برای به‌حرکت در آمدن کمک می‌گیرد. S350 با وجود ابعاد بزرگ‌تر و وزن بیش‌تر، شتاب بهتری نسبت به‌آزرا دارد و بیش‌تر از آن می‌تواند سرعت بگیرد. از تمام این موارد که بگذریم، به‌تنها برتری آزرا نسبت به S350 می‌رسیم. S350 بالای 10 لیتر در هر 100 کیلومتر بنزین می‌سوزاند که از این حیث باید آن را یک خودرو خوش‌اشتها و پرمصرف دانست. درمقابل با وجود این‌که آزرا بنزین کمتری می‌سوزاند، اما به‌هیچ‌وجه خودرو کم‌مصرفی به‌حساب نمی‌آید و نمی‌توان آن را یک خودرو با آلایندگی پایین دانست. درنهایت باید گفت اگر خوش‌شانس باشید و بتوانید یک S350 خوب با مالک خوش‌سلیقه پیدا کنید که درطول 13 سال گذشته در شرایط ایده‌آلی مورد استفاده قرار گرفته باشد، قطعا این خودرو ارزش خرید دارد. اما اگر موفق به‌پیدا کردن آن نشدید، بهتر است روی گزینه کم‌هزینه و کم‌دردسرتر یعنی آزرای صفرکیلومتر فکر کنید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =