میکروچیپ‌ها

 دولت تایوان می‌گوید که تامین چیپ‌های نیمه‌هادی در سه‌ماهه آخر سال میلادی جاری به‌سطح نرمال خود باز خواهد گشت. این برآورد در واکنش به‌درخواست سناتورهای آمریکایی از دولت تایوان برای چاره‌اندیشی و اقدامی عملی برای پر کردن خلاء کنونی  میان عرضه و تقاضا اعلام شده است.

به گزارش «اخبار خودرو»، دولت تایوان می‌گوید که تامین چیپ‌های نیمه‌هادی در سه‌ماهه آخر سال میلادی جاری به‌سطح نرمال خود باز خواهد گشت. این برآورد در واکنش به‌درخواست سناتورهای آمریکایی از دولت تایوان برای چاره‌اندیشی و اقدامی عملی برای پر کردن خلاء کنونی میان عرضه و تقاضا اعلام شده است. در ماه‌های اخیر خودروسازان در سراسر جهان بارها به‌خاطر کمبود میکروچیپ‌ها مجبور به‌تعطیلی کارخانه‌ها و توقف فعالیت‌های تولیدی خود شده‌اند.

خواهش آمریکایی‌ها
هفته گذشته دو سناتور از ایالت میشیگان و یک سناتور از ایالت اوهایوی آمریکا با ارسال نامه‌ای به‌دولت تایوان از این کشور به‌خاطر تلاش‌هایش برای برطرف کردن کمبودهای موجود قدردانی کردند. هرچند آن‌ها همچنین خواستار اقدامات بیش‌تر برای بهبود وضعیت خودروسازانی شدند که در ایالات‌متحده مشغول به‌تولید خودرو هستند. در نامه‌ای که به‌امضای این سه‌سناتور آمریکایی رسیده آمده است: «کارخانه‌های خودروسازی در آمریکا برای اقتصاد کشور ما بسیار حائز اهمیت هستند و ده‌ها هزار تن از شهروندان ما را تحت‌پوشش خود دارند و یک پایگاه تامین حیاتی محسوب می‌شوند که اهمیت آن‌ها را صد چندان می‌کند.»

ممنون؛ اما...
وزیر اقتصاد تایوان خیلی سریع قدردانی خود را نسبت به‌اظهارات صمیمانه سناتورهای آمریکایی اعلام کرد؛ اما همچنین به‌این نکته اشاره کرد که تولیدکنندگان میکروچیپ‌ها در تایوان اصلی‌ترین تولیدکنندگان چیپ‌های مورد استفاده در خودروها نیستند. براساس گزارش «رویترز» وزیر اقتصاد تایوان در یادداشتی اذعان داشت: «اما تولیدکنندگان میکروچیپ‌های مخصوص خودرو به‌طور کامل درحال همکاری با مشتریان از سراسر جهان هستند و به‌شکل مثبتی به‌نیازهای مربوطه آن‌ها واکنش نشان می‌دهند و درحل مشکلات مربوط به میکروچیپ‌های خودرویی به آن‌ها کمک می‌کنند.» وانگ می-‌هوآ، وزیر اقتصاد تایوان درباره گفت‌وگوهایش با سازندگان میکروچیپ‌ها در تایوان و اظهار امیدواری آن‌ها درخصوص کمک کردن به‌بهبود شرایط کنونی گفته که این خودروسازان به‌شکلی مثبت مشغول کمک به‌حل مشکل کنونی هستند. این وزیر تایوانی دراین‌باره گفته است: «با این‌که زنجیره تامین میکروچیپ‌های خودرویی طولانی و پیچیده است، برآورد فعلان این حوزه این است که با مشارکت و همکاری کامل کارخانه‌های تایوانی در سه‌ماهه چهارم سال میلادی جاری سطح عرضه و تقاضا برای تولید میکروچیپ‌های خودرویی به‌توازن برسد.»

تاثیر کمبود میکروچیپ‌ها
سه‌سناتور آمریکایی در نامه سرگشاده خود به‌وزیر اقتصاد تایوان به‌این نکته اشاره کرده‌اند که قابلیت حفظ رشد اقتصاد برای رهایی پایدار از آثار سوء پاندمی کرونا بسیار حائز اهمیت است و کمبود میکروچیپ‌ها مانع از رشد یکی از اصلی‌ترین بخش‌های صنعت و اقتصاد ایالات‌متحده یعنی صنعت‌خودرو شده است. در نامه سناتورهای آمریکایی چنین آمده است: «این خبر خوبی برای بهبود اقتصادی ایالات‌متحده است و تقاضا برای خودروها- از مدل‌های سواری گرفته تا تجاری در حال رشد است و با این حال فقدان میکروچیپ‌ها مانع از برآورده شدن این تقاضا می‌شود.» در ادامه این نامه چنین آمده است: «در زمانی که تولیدکنندگان ما باید به‌فکر افزودن شیفت‌های اضافی باشند، مجبور شده‌اند تولید خود را متوقف و کارخانه‌هایشان را تعطیل کنند. ایالات‌متحده درحال حاضر بیش‌تر از هر نقطه دیگری در جهان تحت‌تاثیر این مشکل قرار گرفته است.» این ادعای سناتورهای آمریکایی به‌هیچ‌وجه بی‌پایه و اساس نیست و بیش از 1.95 میلیون‌دستگاه از 5.96 میلیون‌دستگاه خودرویی که به‌خاطر کمبود میکروچیپ‌ها از تولید بازمانده‌اند، مربوط به‌خودروسازان آمریکای شمالی هستند. هرچند که اروپا و چین نیز چندان وضع بهتری ندارند و به‌ترتیب 1.76 و 1.22 میلیون‌دستگاه خودرو از برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته خود عقب افتاده‌اند.

تاثیر بر اقتصاد جهانی
براساس برآوردهای صورت‌گرفته توسط کارشناسان، افت نهایی تولید در سال جاری در آمریکای شمالی، اروپا و چین به‌ترتیب 2.25، 2.22 و 1.28 میلیون‌دستگاه خواهد بود. براین اساس انتظار می‌رود تولید جهانی خودرو در سال جاری درمجموع با افتی 7.1 میلیونی مواجه شود که براساس محاسبات صورت‌گرفته توسط موسسه آلیکس پارتنرز این به‌معنی 110 میلیارد دلار ضرر به‌اقتصاد جهانی است. اظهارات وزیر اقتصاد تایوان درخصوص برطرف شدن مشکل کمبود میکروچیپ‌ها در سه‌ماهه پایانی سال جاری می‌تواند برای خودروسازانی که نگران ادامه این مشکل تا سال 2023 هستند امیدوارکننده باشد. براساس برآوردهای صورت‌گرفته توسط برخی شرکت‌های سرمایه‌گذاری و همچنین خودروسازان، آثار منفی پاندمی کرونا که کمبود میکروچیپ‌ها را نیز در بر می‌گیرد، دست‌کم تا سال 2023 ادامه خواهد داشت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =