آئودی TT

کلاس خودروهای اسپرت در بازار ایران همیشه جزو کم‌تنوع‌ترین کلاس‌های خودرویی بوده و هرچه محدوده قیمتی پایین می‌آید، این تنوع کمتر و کمتر می‌شود. درحال حاضر نیز شما با بودجه زیر دو میلیارد تومان در میان خودروهای نسبتا جدید بازار حتی نمی‌توانید یک هاچ‌بک اسپرت همچون مینی کوپر S پنج در خریداری کنید.

به گزارش «اخبار خودرو»، کلاس خودروهای اسپرت در بازار ایران همیشه جزو کم‌تنوع‌ترین کلاس‌های خودرویی بوده و هرچه محدوده قیمتی پایین می‌آید، این تنوع کمتر و کمتر می‌شود. درحال حاضر نیز شما با بودجه زیر دو میلیارد تومان در میان خودروهای نسبتا جدید بازار حتی نمی‌توانید یک هاچ‌بک اسپرت همچون مینی کوپر S پنج در خریداری کنید. بنابراین بهترین راه خرید خودرو اسپرت با این بودجه، خرید آئودی TT رودستر است. یک رودستر کامپکت اسپرت آلمانی که بی‌شک گزینه خاص و جذابی است. اما این خودرو اسپرت اکنون پا به‌سن گذاشته و با وجود 13 سال کارکرد تا حدی از جذابیت‌های آن کاسته شده است. از سوی دیگر این خودرو در بازار کمیاب بوده و به‌این راحتی‌ها نمی‌توان نمونه سالم آن را پیدا کرد. البته این تنها خودرو اسپرتی نیست که شما مجبور به‌خرید آن با بودجه یک‌میلیارد و 500 میلیون‌تومان باشید و یک خودرو اسپرت دیگر که می‌توانید به‌آن فکر کنید، ولوو V40 است. یک هاچ‌بک پنج در اسپرت سوئدی که هم جوان‌تر از آئودی TT است و هم راحت‌تر از آن در بازار یافت می‌شود. هرچند V40 هم در کل خودرو کمیابی در ایران به‌حساب می‌آید. در ادامه خواهیم دید که کدام گزینه ارزش خرید بیش‌تری دارد.

مقایسه ولوو V40 با آئودی TT رودستر کارکرده در محدوده یک‌میلیارد و 500 میلیون‌تومان

V40 ناکام، TT موفق
ولوو V40 به‌عنوان یک خودرو هاچ‌بک قدمت و تاریخچه‌ای کمتر از یک دهه دارد و شرکت ولوو، هاچ‌بک مورد نظر را از سال 2012 با نام V40 وارد خط‌تولید کرد و در سال 2019 پس از شش سال تولید، توقف آن متوقف شد و درحال حاضر دیگر خبری از V40 در ویترین محصولات این خودروساز سوئدی نیست. V40 مورد نظر از نظر کلاس‌بندی تنها در کلاس هاچ‌بک پنج در تولید شد و یک نسخه از آن با پسوند Cross Country نیز قابل سفارش بود. اما نام V40 پیش از این نیز در سبد محصولات ولوو بوده و قدمت آن فراتر از این حرف‌هاست. با وجود این‌که ولوو پیش از این نیز از واژه V40 در نامگذاری محصولات خود استفاده کرده، اما در اصل آن V40 هیچ‌ربطی به این V40 ندارد. کمپانی ولوو در بازه زمانی 1995 تا 2004 نسل اول خودرو S40 را به‌عنوان یک سدان به‌بازار عرضه کرد که نسخه استیشن آن با نام V40 تولید می‌شد. البته این نام برای نسخه استیشن چندان ثباتی نداشت و در نسل دوم به V50 تغییر یافت. آئودی TT هم برای نخستین‌بار در سال 1998 توسط آئودی معرفی و وارد بازار جهانی شد. TT تاکنون برنامه تولید منظم و مداومی داشته و اکنون سومین نسل آن به‌بازار عرضه می‌شود. شرکت آئودی این خودرو کامپکت اسپرت را همیشه در دو نسخه کوپه و رودستر تولید کرده است. آئودی TT رودستر مورد نظر ما در این نوشتار متعلق به‌نسل دوم بوده که در بازه زمانی 2006 تا 2014 تولید شده است. درحال حاضر تنها یک مدل از هر دو خودرو در کشور موجود بوده که شامل مدل 2014 ولوو V40 و مدل 2008 آئودی TT رودستر است. بنابراین هر دو خودرو کمیاب در ایران سابقه حضور چندان طولانی ندارند و در کل تعداد TT های موجود در سطح بازار نسبت به V40 کمتر است.

مقایسه ولوو V40 با آئودی TT رودستر کارکرده در محدوده یک‌میلیارد و 500 میلیون‌تومان

هر دو زیبا؛ هر دو جذاب
اگر ظاهر خودرو هنگام خرید برایتان بسیار مهم است (که در زمان خرید خودرو اسپرت باید هم این‌طور باشد) باید گفت هر دو خودرو اروپایی مورد نظر ما در این نوشتار جزو مدل‌های زیبا و جذاب به‌حساب می‌آیند. ولوو V40 دارای یکی از زیباترین طراحی‌ها در میان هاچ‌بک‌ها بوده و در نوع خود منحصربه‌فرد است. با وجود این‌که نزدیک به‌یک دهه از طراحی ولوو V40 می‌گذرد، اما این خودرو کماکان می‌تواند با هاچ‌بک‌های امروزی و تازه‌طراحی‌شده در بازار رقابت کند. حتی اگر ساعت‌ها دور تا دور V40 را بررسی کنید، ایرادی از نظر بصری در طراحی آن پیدا نخواهید کرد. چراکه این خودرو با دقت و ظرافت تمام، توسط مهندسان و طراحان کمپانی ولوو شکل گرفته است. بی‌شک جذاب‌ترین بخش طراحی V40 را باید نمای عقب آن دانست. درِ صندوق بار این خودرو یک انحنای منحصر به‌فرد دارد که زیبایی نمای عقب خودرو را دوچندان کرده است. TT نیز همچون V40 خودرو بی‌نقصی بوده و نمی‌توان به‌طراحی زیبای آن خرده گرفت. این رودستر اسپرت با وجود این‌که 15 سال پیش طراحی شده و هفت سال است که از رده خارج شده، اما همچنان یک خودرو اسپرت جذاب به‌حساب می‌آید. نایاب بودن TT در ایران مزید بر علت شده تا این آئودی بیش از هر جای دیگر دنیا، در خیابان‌های ایران بتواند همچنان سر پیری جلب‌توجه کند. طراح نسل دوم TT والتر دا سیلوا بوده که سابقه طراحی نسل آخر فولکس‌واگن بیتل، فولکس‌واگن CC و شیراکو، نسل ششم فولکس‌واگن گلف، کانسپت جدید لامبورگینی میورا، نسل اول آئودی R8 و A5 و چندین خودروهای دیگر از همین برندها و برندهای آلفارومئو، سئات و ... را در کارنامه خود دارد.

هر دو خودرو با امکانات مناسب
ولوو هاچ‌بک اسپرت خود را به‌امکاناتی همچون کروزکنترل، کنترل کشش، کنترل پایداری، سیستم ضد واژگونی، سنسور باران، سیستم ترمز مجهز به‌توزیع نیرو، ترمز ضدقفل، کمکی و اضطراری، دی‌لایت، اتولایت، چراغ مه‌شکن جلو و عقب، چراغ‌شور، چراغ جلو هالوژن، نورپردازی داخلی، فرمان مجهز به‌نیروی کمکی برقی، تنظیم موقعیت چهارحالته، روکش چرم، دکمه‌های کنترلی و حساس به‌سرعت، سیستم صوتی مجهز به‌هشت اسپیکر و هندزفری، مانیتور هفت‌اینچی لمسی، بلوتوث، درگاه USB و AUX، صفحه‌کیلومتر دیجیتالی، مجموع ایربگ‌ها هشت عدد، پشت‌سری فعال، کمربند ایمنی پیش‌کشنده و محدودکننده، سیستم تهویه اتومات دوگانه با دریچه تهویه عقب و کنترل رطوبت، صندلی‌ راننده هشت‌حالته برقی، صندلی سرنشین جلو با تنظیم دستی، صندلی‌های جلو از نوع کامفورت و دارای گرمکن، روکش صندلی چرم، خروجی 12 ولت، پدال اسپرت، آینه عقب الکتروکرومیک، آینه جانبی تاشو برقی با گرمکن، سقف پانوراما، سانروف، کیت بدنه اسپرت و ... مجهز کرده تا با V40 رانندگی اسپرت را در کمال امنیت تجربه کنید. با وجود این‌که تکنولوژی ساخت آئودی TT متعلق به 15 سال پیش است، اما همچنان فهرست امکانات آبرومندانه‌ای همچون کروزکنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل کشش و پایداری، تعلیق الکترومغناطیسی دو حالته، سنسور عقب، سنسور فشار باد تایر، سیستم ترمز مجهز به‌توزیع نیرو، ترمز ضدقفل و کمکی، دی‌لایت، ارتفاع نور اتومات، چراغ مه‌شکن جلو، نورپردازی داخلی چراغ جلو با زنون، فرمان دی‌کات مجهز به‌نیروی کمکی برقی، تنظیم موقعیت چهارحالته، روکش اسپرت چرم، دکمه‌های کنترلی، حساس به‌سرعت، سیستم صوتی مجهز به 9 اسپیکر 140 واتی و سی‌دی چنجر شش‌تایی، مانیتور 6.5 اینچی لمسی، قطب‌نما، بلوتوث، درگاه USB و AUX، مجموع ایربگ‌ها شش عدد، کمربند ایمنی پیش‌کشنده و محدودکننده، محافظ واژگونی، ورود بدون کلید، سیستم تهویه اتومات، صندلی‌ راننده و سرنشین جلو از نوع اسپرت مجهز به‌تنظیم 10 حالته برقی با تنظیم برقی گودی کمر چهار حالته، گرمکن و روکش چرم آلکانترا، خروجی 12 ولت، تریم آلومینیومی، پدال اسپرت، آینه عقب الکتروکرومیک، آینه جانبی تاشو برقی با گرمکن، اسپویلر هوشمند عقب با قابلیت تنظیم دستی، سقف جمع‌شونده سافت‌تاپ برقی و ... دارد.


از نظر فنی بسیار نزدیک به هم
این دو خودرو اسپرت با شش سال اختلاف سن، بیش از هر بخش دیگری در بخش فنی شرایط مشابهی نسبت به هم دارند. هر دو خودرو از پلت‌فرم دیفرانسیل جلو، گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک و موتور بنزین‌سوز دو لیتری مجهز به‌توربوشارژر بهره می‌برند؛ با این تفاوت که تعداد سیلندرهای V40 یک عدد بیش‌تر از TT است. از نظر خروجی هم V40 دو اسب‌بخار بیش‌تر نسبت به TT تولید می‌کند و TT هم 50 نیوتون‌متر گشتاور بیش‌تری نسبت به‌رقیب سوئدی خود در اختیار راننده قرار می‌دهد. شرایط این دو خودرو اروپایی از نظر شتاب، سرعت و مصرف سوخت نیز بسیار نزدیک به‌هم است. با این تفاوت که TT به‌طور دقیق 0.7 ثانیه سریع‌تر از V40 از حالت سکون به‌سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد و حداکثر سرعت مجاز آن هم پنج کیلومتر بر ساعت بیش‌تر است. از نظر مصرف سوخت هم TT با 0.3 اختلاف، شرایط نسبتا بهتری دارد. اما باید این موضوع مهم را در نظر گرفت که بعد از 13 سال کارکرد، در اثر گذر زمان و کهنه شدن اجزای فنی، خودرو دیگر بازدهی روزهای اول خود را نخواهد داشت. شاید یکی از برتری‌های اصلی و مهم TT نسبت به V40، سقف متحرکش باشد. همان‌طور که گفته شد این آئودی در کلاس رودسترهای اسپرت قرار می‌گیرد و مجهز به‌سقف متحرک نرم است. البته این رودستر آلمانی یک نقطه‌ضعف بزرگ نیز نسبت به‌رقیب هم‌قیمت خود دارد و آن کابین دو نفره‌اش است. TT طبق استاندارد یک خودرو دو نفره است و در فضای داخل کابین آن تنها دو عدد صندلی برای سرنشینان در نظر گرفته شده است. این درحالی است که V40 طبق استاندارد یک هاچ‌بک اسپرت پنج‌نفره است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =