روشن کردن خودرو با فشار پدال گاز در خودروهای مجهز به‌سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری به‌خرابی قطعات الکتریکی و مکاترونیکی موتور مربوط می‌شود. 

خودرو وانت آریسان مدل 1395 دارم و حدود سه‌هفته است موقع روشن کردن خودرو، اگر روی پدال گاز فشار وارد نکنم، دورموتور به‌شدت پایین می‌رود و در بسیاری از مواقع موتور خاموش می‌شود. همچنین خودرو حین رانندگی در ترافیک مدام خاموش می‌شود. از سوی دیگر یک‌هفته‌ای است چراغ ایربگ روشن مانده و خاموش نمی‌شود. علت چیست؟

به گزارش «اخبار خودرو»،روشن کردن خودرو با فشار پدال گاز در خودروهای مجهز به‌سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری به‌خرابی قطعات الکتریکی و مکاترونیکی موتور مربوط می‌شود.
اگرچه همواره توصیه می‌شود که عیب‌یابی از راه دور درست نیست و باید از شخص مکانیک یا متخصص کمک گرفته شود، اما به‌صورت کلی این مشکل دو علت عمده دارد. نخست‌این‌که سنســـــــور دریچه‌گاز معیوب یا به‌دلیل عدم‌نگهداری صحیـــح از خودرو با اشکال مواجه شده باشد.
در این حالت برای رفع مشکل باید این سنسور تعویض شود. زیرا درصورت معیوب شدن این قطعه میزان باز بودن دریچه‌گاز به‌درستی به ECU اطلاع داده نمی‌شود و با در نظر گرفتن این مساله در دورهای پایین اگر پدال گاز را فشار ندهید، خودرو خاموش می‌شود.
همچنین اگر با تعویض سنسور دریچه‌گاز مشکل برطرف نشود، در این حالت باید قطعه مکاترونیکی مهمی که همان استپرموتور است مورد بررسی قرار گیرد. زیرا امکان دارد این قطعه معیوب شده باشد یا با توجه به‌کارکرد موتور، به‌اصطلاح کثیف شده باشد که در این صورت باید شست‌وشو داده شود. اما در بسیاری از مواقع با شست‌وشوی این قطعه نیز مشکل رفع نمی‌شود که در این صورت باید آن را تعویض کرد.
یکی از بارزترین نشانه‌های خرابی سنسور سرعت خودرو، خاموش شدن خودرو در زمان قرارگیری در ترافیک است.
چراکه در این زمان سرعت خودرو به‌کمترین میزان می‌رسد و اگر این سنسور معیوب شده باشد، سبب خاموش شدن خودرو حین توقف می‌شود. درچنین حالتی برای رفع مشکل ابتدا باید مشکل توسط دستگاه عیب‌یاب بررسی و در صورت نیاز این سنسور تعویض شود. از سوی دیگر روشن باقی ماندن چراغ ایربگ در پشت آمپر سه‌علت عمده دارد.
1- بسیاری از مالکان خودروها سوئیچ فعال و غیرفعال شدن ایربگ را به‌یک سرگرمی برای خود تبدیل می‌کنند و در کمترین زمان ممکن ایربگ را هم در حالت فعال و هم در حالت غیرفعال می‌گذارند. این کار سبب می‌شود این سوئیچ معیوب شده و درنهایت اخطار ایربگ روشن ‌شود. در این حالت باید سوئیچ را بررسی و درصورت نیاز آن را تعویض کرد.
2-اما درنظر داشته باشید که یکی از دلایل مهم روشن شدن چراغ ایربگ در پشت آمپر به‌خطای به‌وجودآمده در ECU مربوط می‌شود. در این حالت برای رفع مشکل باید به‌نمایندگی مراجعه کنید تا با دستگاه عیب‌یاب تخصصی، خطای به‌وجود آمده در ECU پاک شود.
3-همچنین درنظر داشته باشید که در بسیاری از مواقع به‌دلیل عدم‌نگهداری صحیح از خودرو یا رانندگی‌ غیراصولی، یونیت یا بخشی از قطعات الکترونیکی این سیستم با اشکال مواجه می‌شود.
در این صورت چراغ ایربگ در پشت آمپر به‌صورت ثابت روشن باقی می‌ماند که با تعویض یونیت و قطعات الکترونیکی آن (البته پس از بررسی کارشناس فنی یا شخص مکانیک) مشکل رفع می‌شود. درنظر داشته باشید که گاهی به‌دلیل عدم‌استفاده صحیح از کمربند ایمنی نیز چراغ ایربگ در پشت آمپر به‌صورت ثابت روشن باقی می‌ماند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =