فیس‌لیفت میتسوبیشی  ASX در ژنو

با شروع فعالیت شرکت آرین‌موتور پویا به‌عنوان نمایندگی جدید میتسوبیشی در ایران، میتسوبیشی ASX نخستین محصول این خودروساز اصیل ژاپنی بود که به‌بازار کشور ما راه پیدا کرد تا رقابتی جذاب را با کراس‌اوورهای پرفروشی همچون هیوندای توسان و کیا اسپورتیج آغاز کند.

به گزارش «اخبار خودرو»،میتسوبیشی ASX که در برخی از بازارها با نام‌هایی همچون میتسوبیشی RVR و میتسوبیشی اوتلندر اسپرت نیز شناخته می‌شود، از سال 2010 روی خط‌تولید این خودروساز مطرح ژاپنی قرار دارد. جالب این‌جاست که شرکت میتسوبیشی علاقه‌ای به‌معرفی نسل جدید این کراس‌اوور کامپکت خود ندارد و درمدت عمر یک دهه‌ای میتسوبیشی ASX، به‌معرفی چهار فیس‌لیفت بسنده کرده است.

با شروع فعالیت شرکت آرین‌موتور پویا به‌عنوان نمایندگی جدید میتسوبیشی در ایران، میتسوبیشی ASX نخستین محصول این خودروساز اصیل ژاپنی بود که به‌بازار کشور ما راه پیدا کرد تا رقابتی جذاب را با کراس‌اوورهای پرفروشی همچون هیوندای توسان و کیا اسپورتیج آغاز کند. نخستین‌سری میتسوبیشی ASX با مدل 2012 به‌ایران رسید و فروش آن تا قبل از ممنوعیت واردات خودرو یعنی سال 2018 ادامه داشت. این کراس‌اوور کامپکت ژاپنی طی این 6 سال حضور در بازار کشور ما، سه بار دست‌خوش فیس‌لیفت قرار گرفت و این فیس‌لیفت‌ها دقیقا در بازه‌های زمانی دو ساله یعنی سال‌های 2014، 2016 و 2018 روی این خودرو اعمال شدند. مشخصات فنی میتسوبیشی ASX در این فیس‌لیفت‌ها تغییر چندانی نکرد و تنها شاهد بهبودی اندک در طراحی ظاهری و آپشن‌های خودرو بودیم. برخلاف فیس‌لیفت گسترده مدل 2020 این خودرو که در بازار کشور ما موجود نیست، فیس‌لیفت‌های یادشده بسیار جزئی بودند و شاید بسیاری از افراد قادر نباشند به‎راحتی تفاوت‌های ظاهری موجود بین مدل‌های مختلف میتسوبیشی ASX موجود در بازار ایران را تشخیص دهند.

مشخصات فنی
میتسوبیشی ASX در بازارهای جهانی با پیشرانه‌های متنوعی قابل سفارش است که بین 1.6 تا 2.4 لیتر حجم دارند. این خودرو با یک پیشرانه دو لیتری تنفس‌طبیعی در بازار کشور ما عرضه شده است که تقریبا در رنج میانی پیشرانه‌های قابل ‌سفارش در بازارهای جهانی قرار می‌گیرد. پیشرانه مذکور حداکثر 147 اسب‌بخار قدرت و حداکثر 197 نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند و نیروی خود را از طریق یک گیربکس اتوماتیک ضریب متغیر CVT به‌چهارچرخ میتسوبیشی ASX انتقال می‌دهد. میتسوبیشی ASX با این مشخصات فنی برای طی ‌کردن هر 100 کیلومتر مسافت در سیکل ترکیبی به 8.4 لیتر سوخت نیازمند است. شتاب صفر تا 100 و حداکثر سرعت این زیباروی ژاپنی نیز به‌ترتیب برابر با 11.5 ثانیه و 191 کیلومتر بر ساعت است.
سیستم MIVEC درواقع همان سیستم زمان‌بندی متغیر باز و بسته‌شدن سوپاپ‌هاست که این روزها در بسیاری از پیشرانه‌های مدرن وجود دارد و اغلب با نام‌هایی همچون VVT یا CVVT شناخته می‌شود. شرکت میتسوبیشی از سال 1992 این سیستم را در اکثر پیشرانه‌های خود استفاده می‌کند و به‌دلیل تغییر برخی از جزئیات، سیستم مذکور را با نام اختصاصی خود یعنی MIVEC ثبت کرده است. اساس کارکرد سیستم MIVEC بر کنترل زمان مصرف مکش و خروج میل‌بادامک‌ها استوار است. این کار سبب می‌شود سوپاپ‌ها در دورهای پایین پیشرانه، زودتر بسته شوند و برعکس در دورهای بالا، زمان باز ماندن آن‌ها طولانی‌تر شود. نتیجه این مجموعه اعمال، پیشرانه‌ای پاک‌تر با قدرت بیش‌تر و مصرف سوخت کم‌تر است.
گیربکس میتسوبیشی ASX نیز از نسل جدید گیربکس‌های CVT است که شرکت میتسوبیشی آن را با کد INVECS-III معرفی می‌کند.
وجه تمایز این گیربکس با نمونه‌های مشابه، وجود شیفترهای تعویض‌دنده پشت فرمان است و راننده می‌تواند با استفاده از این شیفترها، دنده‌ها را به‌صورت شش‌سرعته تیپ‌ترونیک تعویض و تا حدود زیادی لذت رانندگی با یک گیربکس اتوماتیک معمولی AT را شبـــیه‌سازی کند. جالب این‌جاست که شیفترهای مذکور شباهت چندانی به‌نمونه‌های مورد استفاده در خودروهای هم‌رده میتسوبیشی ASX ندارند و با ابعاد بزرگ خود، بیش‌تر یادآور خودروهای سوپراسپرت هستند!
این نکته، راحتی و همچنین لذت استفاده از این شیفترها را دوچندان کرده است. درمورد سیستم انتقال قدرت میتسوبیشی ASX نیز باید بگوییم که این خودرو در شرایط عادی به‌صورت دیفرانسیل‌جلو است تا استهلاک و مصرف سوخت آن کاهش یابد. با یک‌بار فشردن دکمه 4WD موجود در کنسول میانی، حالت انتقال قدرت به AUTO تغییر می‌کند و در حالت AUTO، خودرو برحسب شرایط موجود مقداری از نیرو را نیز به‌محور عقب منتقل می‌کند تا پایداری بهبود یابد. حالت مذکور بیش‌تر برای جاده‌های کوهستانی یا مسیرهای خاکی نه‌چندان ناهموار کاربرد دارد.
اگر هنگام رانندگی در مسیرهای ناهموار، خودرو در بسترهایی همچون شن یا گِل گیر کرد، می‌توان با فشردن مجدد دکمه 4WD به‌حالت LOCK رفت. در این حالت، نیرو به‌نسبت تقریبا مساوی بین دو محور جلو و عقب تقسیم می‌شود تا میتسوبیشی ASX بتواند به‌راحتی از پس آفرودهای سبک نیز برآید.

شاسی‌بلند ژاپنی ارزان‌تر از رقبای کره‌ای!

امکانات رفاهی
با توجه به‌این‌که امروزه سطح امکانات رفاهی نقش زیادی در انتخاب یک خودرو دارد، بهتر است پس از مرور مشخصات فنی میتسوبیشی ASX نگاهی نیز به‌آپشن‌های این خودرو داشته باشیم تا ببینیم میتسوبیشی در این فرزند محبوب خود از چه‌تکنولوژی‌هایی بهره گرفته است.
برخی از مهم‌ترین موارد موجود درفهرست امکانات رفاهی میتسوبیشی ASX سیستم مالتی‌مدیا با مانیتور 6/4 اینچی لمسی، تهویه‌مطبوع اتوماتیک، سقف پانورامای ثابت، چراغ‌های جلو زنون با قابلیت تنظیم ارتفاع اتوماتیک، گرمکن صندلی‌های جلو و… اســــــت که هرچند به‌اندازه رقبای کره‌ای این خودرو کامل نیست، اما در نوع خود راضی‌کننده محسوب می‌شود و در آن کمــــبود اساسی مشاهده نمی‌شود.
هرچند میتسوبیشی ASX طی سال‌های حضور در بازار ایران پیشرفت‌های کوچکی را از نظر سطح آپشن‌ها به‌خود دیده و مواردی همچون آینه‌های جانبی تاشو برقی و تنظیم اتوماتیک ارتفاع چراغ‌های جلو به‌این خودرو اضافه شده است، اما متاسفانه سیستم صوتی حرفه‌ای و جذاب Rockford Fosgate که در نمونه‌های اولیه موجود در بازار کشور وجود داشت، در مدل‌های جدیدتر حذف شده و جای خود را به‌یک سیستم ساده‌تر داده است.
ایمنی
میتسوبیشی ASX با دارا بودن امکاناتی همچون سیستم ترمز ضدقفل، کنترل پایداری الکترونیکی، کنترل کشش و هفت عدد ایربگ وضعیت ایمنی بسیار مناسبی دارد. مدل‌های 2018 این خودرو به‌سیستم پیشگیری از تصادف ترمزگیری اتوماتیک در مواقع اضطراری نیز مجهز شده‌اند تا میتسوبیشی ASX از نظر ایمنی در برابر رقبا کمبودی نداشته باشد. سیستم ترمز ضدقفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) و ترمز کمکی (BA) از جمله امکانات ایمنی این خودرو است. وجود این امکانات ایمنی مناسب، 5 ستاره ایمنی از موسسه Euro Ncap را در سال 2011 برای میتسوبیشی ASX به‌ارمغان آورده است.

جمع‌بندی بررسی مشخصات فنی
در پایان اگر بار دیگر به‌مشخصات فنی میتسوبیشی ASX نگاه کلی بیندازیم، می‌توانیم بگوییم که هرچند مشخصات فنی این کراس‌اوور ژاپنی روی کاغذ ضعیف‌تر از رقبای کره‌ای به‌نظر می‌رسد، اما درمجموع، عملکرد فنی میتسوبیشی ASX برای استفاده‌های روزمره کافی به‌نظر می‌رسد. همچنین هندلینگ بسیار خوب این خودرو در کنار برخورداری از شیفترهای تعویض‌ دنده پشت فرمان سبب شده است میتسوبیشی ASX در بسیاری از موارد، رانندگی لذت‌بخش‌تری را نسبت به‌رقبا ارائه دهد و یادآور دینامیک رانندگی میتسوبیشی لنسر باشد.
درمجموع میتسوبیشی ASX با توجه به‌تعداد کم‌تر و قیمت ارزان‌تر نسبت به‌رقبای کره‌ای خود، برای افرادی که دنبال یک کراس‌اوور مدرن، باکیفیت، کم‌دردسر و تا حدودی خاص هستند، انتخاب بسیار مناسبی به‌نظر می‌رسد.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • US ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    3 0
    میتسوبیشی کجا شاسی بلند شما کجا برو بابا
  • بی نام IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    1 0
    میترسم بمیرم آرزوی یک میتسوبیشی اوتلندر به گور ببرم خوشا به حال اونهایی که میتونند تهیه کنند انشاءالله به خوشی استفاده کنند
  • رضا IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    1 0
    میتسوبیشی ای اس ایکس آخر ماشینه تا خسته نشی عوضش نمیکنی اصن خرابی نداره
  • مصطفی دهنوی IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
    0 0
    بسیار عالی و خوش رکاب است
  • شیریان IR ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
    1 0
    همه سر گرمی است خود روسازان همه مسئولین مملکتی ما را بازی گرفتن واردات اگر کاملآ بنحو خودشان باشد وبتوانند مصرف کننده رابچابند مقدور است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =