کامیون‌های هیدروژنی

آلایندگی‌های زیست‌محیطی در سال‌های گذشته و در سراسر دنیا رو به افزایش بوده‌اند. گرچه تمام کارخانه‌ها و صنایع مختلف عامل مشترکی در ایجاد این آلاینده‌ها هستند، اما همواره صنعت خودرو به‌ویژه محصولات تجاری به‌عنوان یکی از مقصران اصلی این وضعیت شناخته می‌شده است.

به گزارش «اخبار خودرو»، آلایندگی‌های زیست‌محیطی در سال‌های گذشته و در سراسر دنیا رو به افزایش بوده‌اند. گرچه تمام کارخانه‌ها و صنایع مختلف عامل مشترکی در ایجاد این آلاینده‌ها هستند، اما همواره صنعت خودرو به‌ویژه محصولات تجاری به‌عنوان یکی از مقصران اصلی این وضعیت شناخته می‌شده است. در همین راستا، طی یک دهه گذشته به‌ویژه سال‌های اخیر بسیاری از خودروسازان و کشورهای پیشرفته بر آن شده‌اند تا به‌منظور کاهش سطح آلاینده‌های زیست‌محیطی، اقدامات موثری را انجام دهند و فناوری‌های مدرنی را در این زمینه به کار بگیرند. مهم‌ترین این اقدامات را می‌توان ائتلافی بین تولیدکنندگان در سطح جهانی دانست که به دنبال توسعه فناوری هیدروژنی در تولید خودروهای تجاری گام برداشته‌اند.


ائتلافی برای کاهش 90 درصدی آلاینده‌ها تا 2030

در کمتر از یک سال پیش مجموعه‌ای از تولیدکنندگان خودرو، ارائه‌دهندگان فناوری و زیرساخت‌های موردنیاز این فناوری‌ها، ائتلافی را به ثبت رساندند که براساس آن در یک اقدام مشترک متعهد به کاهش 90درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای در صنعت حمل‌ونقل و تدارکات اروپا تا 30 سال آینده شدند. شرکت‌های مشارکت‌کننده در این ائتلاف در بیانیه مشترکی، استراتژی خود را برای حمایت از برنامه‌های اتحادیه اروپا به‌منظور دستیابی به کربن خنثی تا سال 2050 و نقش مختلف صنعتگران و ذینفعان برای اطمینان از دستیابی به این استراتژی‌ها بیان کردند.

بزرگان تجاری‌سازی در ائتلاف توسعه هیدروژنی‌ها
در این ائتلاف شرکت‌های تویوتا، هیوندای، هوندای، بالارد، هایزون موتورز، شل، انجی، توتال، میشلین و بی‌ام‌دبلیو مشارکت کردند. در این ائتلاف همچنین نام بسیاری از ارائه‌دهندگان فناوری پیل سوختی و هیدروژن و زیرساخت‌های سوخت‌رسانی، ارائه‌دهندگان هیدروژن، اپراتورهای ناوگان، کاربران خدمات حمل‌ونقل جاده‌ای و انجمن‌های مرتبط با این صنعت نیز دیده می‌شوند. بر اساس این ائتلاف گفته می‌شود کامیون‌های سنگین هیدروژنی و سلول‌سختی در صنعت حمل‌ونقل می‌توانند به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ناوگان‌های استفاده‌کننده از هیدروژن و مزایای آن در نظر گرفته شوند.


تردد 100 هزار کامیون سلول‌سوختی در اروپا

براساس این ائتلاف قرار است بخش‌ حمل‌ونقل اروپا تا سال 2030 شامل 100هزار دستگاه از انواع کامیون‌های سنگین سلول‌سوختی و هیدروژنی شود. همچنین قرار است 1500 ایستگاه سوخت‌گیری هیدروژن هم‌زمان با توسعه ناوگان کامیون‌های سلول‌سوختی تا سال 2030 در این کشورها راه‌اندازی شوند. در این ائتلاف همکاری بین صنایع شکل خواهد گرفت و محصولات و مدل‌های تجاری جدید کامیون‌های هیدروژنی برای ارائه خدمات لجستیکی به کار گرفته شده و شبکه‌های مربوط به زنجیره تامین سوخت مورد نیاز این خودرو برای شروع و تسریع در استفاده از آن‌ها ایجاد خواهند شد. به‌طور کلی، هدف اصلی از این ائتلاف کربن‌زدایی بخش حمل‌ونقل اروپا با سرمایه‌گذاری زیاد در توسعه، تولید و استقرار کامیون‌های هیدروژنی بیان شده است.


حضور هایزون در میان شرکت‌های عضو ائتلاف


در میان تولیدکنندگانی که به این ائتلاف پیوسته‌اند نام چند شرکت پرسابقه در طراحی و تولید خودروهای هیدروژنی به چشم می‌خورد؛ شرکت هایزون (Hyzon) یکی از شرکت‌هایی است که به‌عنوان تامین‌کننده جهانی وسایل نقلیه تجاری با سوخت هیدروژنی و بدون آلاینده فعالیت خود را در زمینه تولید سلول‌های سوختی آغاز کرده است. محصولات این شرکت شامل کامیون‌های سنگین و اتوبوس‌ها می‌شود. دفتر مرکزی این شرکت در روچستر نیویورک قرار دارد و درحال‌حاضر در کشورهای اروپایی، سنگاپور، استرالیا و چین تولید خود را ادامه می‌دهد. هایزون 17 سال از فعالیت خود را روی توسعه فناوری هیدروژنی برای بخش حمل‌ونقل صرف کرده است. این شرکت مسئول توسعه سیستم‌های پیل سوختی و تحویل حدود 500 خودرو تجاری با پیل سوختی طی سال‌های 2019 و 2020 بود. هایزون عرضه‌کننده جهانی خودروهای پیل سوختی هیدروژنی، تفاهمی را هم براساس این ائتلاف به‌منظور توسعه و تامین 20 خودرو جمع‌آوری زباله طی همکاری با شرکت SUPERIOR PARK (تولیدکننده تجهیزات حمل‌ونقل زباله استرالیایی) منعقد کرد. انتظار می‌رود 5 خودرو نخست براساس این قرارداد تا سه ماهه دوم 2022 تحویل این ناوگان داده شود و به بهره‌برداری برسد.


Xcient هیوندای؛ نخستین کامیون هیدروژنی

هیوندای در این فهرست نسبت به دیگر خودروسازان بین‌المللی سابقه طولانی‌تری در طراحی و تولید خودروهای هیدروژنی دارد. همین موضوع سبب شده که این شرکت خودروسازی در حوزه تکنولوژی‌های مرتبط با خودروهای هیدروژنی نیز فعال باشد. چندی پیش این کمپانی اعلام کرد قصد دارد ناوگانی از خودروهای سنگین هیدروژنی را راهی کشور سوئیس کند.
این ناوگان مجموعه‌ای از ۱۰ نمونه از جدیدترین محصول سنگین این شرکت یعنی نسخه هیدروژنی کامیون Xcient است.
در واقع هیوندای موتور با عرضه و تولید این ناوگان خودروهای سنگین قصد داشت نشان دهد توانایی تولید انبوه این دست از محصولات هـــــــیدروژنی را دارد و در همین راستا نیز اعلام کرده است تا پایان سال ۲۰۲۵ در حدود ۱۶۰۰ دستـــــــــگاه از این کامیون هیدروژنی را در بازار اروپا عرضه خواهد کرد. گفته می‌شود که Xcient نخستین کـــــامیون هیدروژنی تولید انبوه جهان است.


مشارکت تویوتا و دو کامیون هیدروژنی

تویوتا نیز در راستای تعهد به گسترش فناوری پیل سوختی طی سال‌های گذشته از دو کامیون هیدروژنی خود رونمایی کرده است. کامیون‌های پیل سوختی هیدروژنی تویوتا با نام آلفا و بتا شناخته می‌شود. کامیونت هیدروژنی بتا آخرین نشانه از تعهد منحصربه‌فرد تویوتا به فناوری پیل سوختی و هیدروژن به‌عنوان جایگزینی برای پیشرانه‌های متداول در آینده است. به‌رغم چالش‌های موجود در تامین منابع و فقدان زیرساخت‌های سوخت‌گیری، تویوتا همچنان به سرمایه‌گذاری و توسعه این فناوری در بخش‌های صنعتی ادامه می‌دهد؛ این در حالی است که سایر شرکت‌های خودروساز جهانی در زمینه خودرو برقی به‌عنوان منبع انرژی پاک در آینده سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =