آریزو5 جدید

روز پنجشنبه مدیران‌خودرو، نماینده رسمی چری در ایران میزبان خبرنگاران خودرویی برای تست رانندگی با آریزو 5 جدید در پیست آزادی بود. این سدان کامپکت کمپانی چری که از سال 1395 پا به‌خیابان‌ها و جاده‌های کشورمان گذاشت، تا به‌امروز با استقبال خوبی در بازار ایران مواجه بوده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،روز پنجشنبه مدیران‌خودرو، نماینده رسمی چری در ایران میزبان خبرنگاران خودرویی برای تست رانندگی با آریزو 5 جدید در پیست آزادی بود. این سدان کامپکت کمپانی چری که از سال 1395 پا به‌خیابان‌ها و جاده‌های کشورمان گذاشت، تا به‌امروز با استقبال خوبی در بازار ایران مواجه بوده است. حال پس از گذشت پنج سال، مدیران‌خودرو نسخه جدیدی از این خودرو را با ظاهری به‌روز و امکانات بیش‌تر به بازار عرضه می‌کند. آریزو 5 جدید توسط تیم روزنامه «دنیای‌خودرو» در پیست آزادی تست و بررسی شد که در ادامه گزارش آن از نظرتان می‌گذرد.


نقدی بر نمای بیرونی
سال 2016 بود که کمپانی چری از سدان کامپکت خود با نام آریزو 5 رونمایی کرد. این خودرو که برپایه و اساس پلت‌فرم جدید چری M1X شکل گرفته است، از سازه و بدنه طراحی‌شده توسط بنتلر آلمان بهره می‌گیرد. تیم طراحی آریزو 5 متشکل از طراحان اسبق کمپانی جگوار-لندروور بود که توانستند استایلی جوان‌پسند برای این سدان کامپکت به‌ارمغان آورند. نمای کلی خودرو با خطوط تیز و سطوح و فرم‌های تخت در کنار اورهنگ نسبتا کوتاه و ستون C با زاویه بیش‌تر، جذاب به‌نظر می‌رسد.
در نمای جلو چراغ‌های نسبتا کشیده و جلوپنجره شش‌ضلعی را می‌بینیم که خط کروم افقی آن با خط افقی درون کاسه چراغ هارمونی خوبی پیدا کرده است و ظاهری تهاجمی به‌نمایش می‌گذارد. تغییرات آریزو 5 جدید در نمای جلو به اِلِمان‌های شش‌ضلعی کوچک کرومی روی جلوپنجره (موسوم به‌کهکشانی) و اضافه‌ شدن ورودی هوا در زیر سپر برمی‌گردد که ظاهر این خودرو را نسبت به‌قبل اسپرت‌تر نشان می‌دهد. در نمای عقب نیز کماکان شاهد حجم‌پردازی صریح و چراغ‌های مشابه محصولات کره‌ای و خط کروم طراحی‌شده روی درِ صندوق‌عقب هستیم که تغییراتی به‌خود ندیده و همانند نسخه‌های قبلی این خودرو است. تغییر بعدی بدنه آریزو 5 جدید در نمای بغل به‌چشم می‌خورد؛ استفاده از رینگ‌های 17 اینچی پنج‌پره جدید با کالیپرهای قرمزرنگ که چاشنی اسپرت ‌بودن این خودرو را دوچندان می‌کند.

آریزو5 جدید؛ چه تغییراتی کرده است؟


کابین جدید اما مشابه
در زمان ورود به‌کابین آریزو 5 جدید، این حس به‌خوبی به‌شما القا می‌شود که پشت فرمان برادر بزرگ‌ترش یعنی آریزو 6 قرار گرفته‌اید؛ زیرا نوع طراحی داشبورد و استفاده از نمایشگر میانی و چیدمان ادوات داشبورد مشابه آریزو 6 است. به‌عبارت دیگر، این سبک همان زبان جدید طراحی چری است. آریزو 5 جدید برخلاف نسخه‌های قبلی که داشبوردی مشابه محصولات هیوندای را به‌نمایش می‌گذاشت، داشبوردی مشابه محصولات فولکس‌واگن را در خود جای داده است. نمایشگر هشت‌اینچی لمسی در کنسول میانی و استفاده از پنل لمسی سیستم تهویه‌مطبوع با دو دکمه روتاری، فضای کاملا شلوغ نسخه‌های قبلی را به‌فضایی مدرن و خلوت بدل کرده است. در کلاستر (مجموعه پشت آمپر) این خودرو نیز که کاملا تغییر یافته و مشابه آریزو 6 شده، یک نمایشگر دیجیتالی تعبیه شده است تا اطلاعات حرکتی، فشار باد تایرها و مصرف سوخت و دمای موتور را نشان ‌دهد. دریچه‌های سراسری افقی در بالای داشبورد و استفاده از چرم مصنوعی و سقف سانروف از دیگر ویژگی‌های کابین آریزو 5 جدید است. همچنین دسته‌دنده و غربیلک‌فرمان نیز به‌سبک اسپرت طراحی شده است. زاویه قرارگیری مناسب راننده نسبت به‌فرمان و صندلی‌های ارگونومی از ویژگی‌های مثبت این سدان کامپکت است.
نکته بسیار مهم در کابین آریزو 5 جدید این‌که عایق‌بندی کابین دستخوش تغییرات قرار گرفته است. زیرا در زمان تست توسط تیم روزنامه «دنیای‌خودرو» خبری از صداهای اضافی نبود. همچنین برای رفاه بیش‌تر سرنشینان عقب نیز دو دریچه سیستم تهویه‌مطبوع تعبیه شده است. از دیگر نکات مثبت در کابین آریزو 5 جدید، صندلی‌های راحت و ارتقای کیفیت ساخت قطعات است و از مهم‌ترین تغییرات چشمگیر در کابین آریزو 5 جدید می‌توان به‌طرح فیبر کربن، نمایشگر هشت اینچی لمسی با قابلیت اتصال به‌اندروید اتو و اپل کارپلی، نویگیشن برای نمایشگر، ترمزدستی برقی و اتوهلد اشاره کرد که در شهرهای بزرگ و ترافیک‌های سنگین و طولانی بسیار کاربردی است و راننده را از گاز و ترمزهای مداوم بی‌نیاز می‌کند. از دیگر آپشن‌های نصب‌شده در آریزو 5 جدید می‌توان به‌فرمان برقی، کروزکنترل، دوربین دنده‌عقب، سیستم نشانگر فشار باد تایرها TPMS، فعال یا غیرفعال کردن سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESP، ورود بدون کلید (کی‌لس)، استارت دکمه‌ای و... اشاره کرد.

آریزو5 جدید؛ چه تغییراتی کرده است؟


زیر کاپوت چه می‌گذرد؟
آریزو 5 جدید تنها با پیشرانه توربوشارژ عرضه می‌شود و زیر کاپوت این سدان کامپکت کماکان یک موتور چهارسیلندر 1.5 لیتری توربوشارژ موسوم به E4T15B نصب شده است.
این موتور با توجه به‌نصب سیستم پرخوران توربوشارژ و سیستم تایمینگ متغیر سوپاپ‌ها حداکثر می‌تواند 147 اسب‌بخار قدرت را در5500 آرپی‌ام (دور در دقیقه) و 210 نیوتون‌متر گشتاور را در چهار هزار آرپی‌ام تولید کند. 16 سوپاپ در سرسیلندر، سیستم DVVT (سیستم دوگانه زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها) و نسبت تراکم 11 به‌یک چنین قدرتی را به‌ارمغان می‌آورد.
پنج سال است که آریزو 5 توربوشارژ در بازار ایران حضور دارد و طی این مدت توانسته است کیفیت خود را به‌خوبی نشان دهد. به‌رغم آن‌که کیفیت پایین سوخت و اکتان در ایران منجر به‌خرابی‌های بسیاری در موتور می‌شود، اما پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ آریزو 5 با شرایط جوی و سوختی ایران نسبتا سازگار بوده است.
نتایج تست رانندگی با آریزو 5 جدید توسط تیم روزنامه «دنیای‌خودرو» نشان می‌دهد که گیربکس 9 سرعته CVT نیز شتاب خوبی را به‌ارمغان می‌آورد. در زمان تست با انتخاب حالت تیپ‌ترونیک و تعویض دنده به‌صورت دستی تنها 10.2 ثانیه زمان نیاز بود تا این خودرو از حالت سکون به‌سرعت 100 کیلومتر برساعت برسد.
درزمان انتخاب حالت اتوماتیک D و محاسبه زمانی توسط تیم روزنامه «دنیای‌خودرو» نیز این زمان به 11.5 ثانیه رسید و این درحالی بود که در زمان شتاب‌گیری، کولر خودرو روشن بود. هرچند که شتاب صفر تا 100 کیلومتربرساعت نیازمند مهیا کردن شرایط جوی مناسب همانند درنظرگرفتن ارتفاع از سطح دریاست و فشار باد تایرها نیز تاثیرگذار است.


سواری و هندلینگ
سیستم تعلیق در آریزو 5 جدید همچنان در محور جلو مک‌فرسون با فنر پیچشی و میله نگهدارنده و ضد لغزش و درمحور عقب پیچشی نیمه‌مستقل است. با این ‌حال، سایز تایرهای 50/205 با رینگ 17 اینچی، سواری نسبتا باکیفیتی را به‌سرنشینان ارائه می‌دهد.
نکته قابل توجه در تست رانندگی آریزو 5 جدید، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی یا ESP این خودرو است که در زمان تست توسط تیم روزنامه «دنیای‌خودرو» عملکرد بسیار خوبی داشت و در هماهنگی کامل با فرمان برقی و کنترل گردش چرخ‌ها و مدیریت نیروی ترمز در هر چرخ، پایداری این خودرو را تضمین می‌کرد.
ناگفته نماند سنسور شتاب جانبی به‌دلیل نیروی زیادِ گریز از مرکز، گاهی نمی‌توانست پایش صحیحی داشته باشد که گردش خودرو را دشوار می‌کرد. اما این را نیز باید اذعان داشت که عملکرد سیستم پایداری الکترونیکی این خودرو با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت در پیچ‌ها، توسط تیم روزنامه «دنیای‌خودرو» تست شد. این نیز گفتنی است که در این خودرو برخلاف سایر رقبای آن در بازار ایران، دریچه‌گاز هنگام ورود سیستم ESP به‌مدار همچنان اجازه افزایش دور موتور را می‌دهد که رانندگی با آن را برای اسپرت‌دوستان جذاب‌تر می‌کند. از سوی دیگر، تعبیه فرمان برقی برای آریزو 5 جدید موجب شده است دیگر خبری از کم‌فرمانی نباشد و هندلینگ این خودرو بهبود یابد. سیستم TPMS نیز به‌خوبی فشار باد تایرها را پایش می‌کند و بر مبنای آن سیستم ترمز ABS، EBD، ESP و کنترل کشش TCS برای پایداری خودرو با کنترل فشار نیرو وارد مدار می‌شوند تا پایداری خودرو را حفظ کنند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • j.h IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    0 0
    باسلام ماشین خوبی است ولی کسی که قسطی بخواهد خرید کند سود 21درصد خیلی زیاداست اگر بتوانید سود کمتری برای این ماشین تعریف کنید مطمئن باشید استقبال خیلی خوبی از این ماشین میشود

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =