شاسی‌بلند برقی ES8

سازندگان خودروهای برقی چینی درحال پیش‌روی به‌سمت اروپا هستند و امیدوارند بتوانند با غافلگیر کردن و پیشی گرفتن از خودروسازان سنتی در بازار خودروهای پاک این منطقه سهمی داشته باشند.

به گزارش «اخبار خودرو»،سازندگان خودروهای برقی چینی درحال پیش‌روی به‌سمت اروپا هستند و امیدوارند بتوانند با غافلگیر کردن و پیشی گرفتن از خودروسازان سنتی در بازار خودروهای پاک این منطقه سهمی داشته باشند. روز پنجشنبه کمپانی چینی «نیو» شاسی‌بلند برقی ES8 خود را در اسلو، پایتخت نروژ رونمایی کرد و این نخستین‌بار است که این کمپانی که به‌رقم ارزش 57 میلیارد دلاری‌اش در اروپا چندان نام آشنایی نیست، در خارج از چین محصولی را عرضه می‌کند.

مسیر دشوار
سایر برندهای چینی که آن‌ها نیز برای بسیاری از اروپایی‌ها نام‌های آشنایی نیستند، از جمله آی‌ویز، تانگ (متعلق به‌بی‌وای‌دی)، ام‌جی (متعلق به‌سایک)، وویا (متعلق به‌دانگ‌فنگ) و اورا (متعلق به‌گریت‌وال) برنامه‌های مربوط به‌فروش و عرضه محصولات خود را در بازار اروپا آغاز کرده‌اند. اروپا بازاری شلوغ و رقابتی است که درسلطه برندهای جاافتاده قرار دارد و درگذشته برای برندهای چینی دست‌نیافتنی بوده است.
تاکنون این ذهنیت که خودروهای چینی محصولاتی ارزان باکیفیت پایین هستند مانع از توسعه برندهای چینی در این ناحیه شده است و به‌همین دلیل ویلیام لی، مدیرعامل «نیو» در گفت‌وگو با «رویترز» اعلام کرد که این شرکت مسیری طولانی تا رسیدن به‌موفقیت در این بازار در پیش رو دارد و اروپا را بازاری دانست که موفق شدن در آن بسیار دشوار است. مدیرعامل کمپانی خودروسازی ژیپنگ که در زمینه تولید خودروهای برقی فعال است نیز پیش‌بینی کرده که خودروسازان چینی برای دست یافتن به‌یک جای پای محکم در بازار اروپا دست‌کم به 10 سال زمان نیاز دارند.
فرصت جدید
این مهره‌های جدید صنعت‌خودرو که بسیاری از آن‌ها تنها به‌تولید خودروهای برقی مشغول هستند بر این باورند که درحال حاضر دریچه‌ای کوچک به‌سوی بازاری بزرگ و پربازده یافته‌اند که درادامه فرصت‌های بسیار بهتری را برای آن‌ها به‌ارمغان خواهد آورد.
این درحالی است‌ که سال گذشته فروش خودروهای برقی در اتحادیه‌اروپا بیش از دو برابر شد و در نیمه نخست سال جاری نیز با رشد 130 درصدی مواجه بود و تولیدکنندگان خودروهای سنتی همچنان با شتابی نسبتا تدریجی درحال تغییر دادن طیف گسترده محصولات خود و روی آوردن به‌تولید خودروهای برقی هستند و همچنان تا پر کردن بازار از محصولات برقی متنوع راه زیادی درپیش دارند.
الکساندر کلوز، مدیر عملیات‌های خارجی کمپانی چینی «آیویز» دراین‌باره گفته است: «درمقایسه بازار خودروهای برقی با خودروهای درون‌سوز درمی‌یابید که این بازار چندان شلوغ نشده و در این‌جاست که ما می‌توانیم فرصتی را برای خود متصور شویم.» کمپانی «آیویز» اخیرا یک کراس‌اوور برقی به‌نام U5 را در مونیخ رونمایی کرده که قرار است علاوه‌بر آلمان در هلند، بلژیک و فرانسه نیز به‌فروش برسد. قیمت پایه U5 در آلمان حدود 35 هزار دلار اعلام شده که این پایین‌تر از میانگین قیمت خودروهای برقی محلی در این کشور (پیش از لحاظ شدن سوبسید 9 هزار یورویی مخصوص خرید خودروهای برقی) است.
این محصول برای پایین نگاه داشتن هزینه‌ها در دو تیپ و با چهار رنگ متفاوت عرضه می‌شود و خودروسازان چینی در عین حال ‌که عزم خود را برای فتح اروپا جزم کرده‌اند، همچنین مشغول آزمودن الگوهای تجاری متفاوت نیز هستند؛ از تکیه بر واردکنندگان گرفته تا گزینه خرده‌فروشی با هزینه پایین یا تاسیس نمایندگی‌های مرسوم. این حقیقت که خودروسازان بزرگ غربی مانند ب‌ام‌و و تسلا درحال حاضر به‌تولید خودرو در قطب صنعتی چین مشغول هستند، تصور قبلی در خصوص کیفیت محصولات چینی را تغییر می‌دهد و درنتیجه دشوار می‌توان موقعیت آن‌ها را بر هم زد.

دریچه‌ای به بازار اروپا
«نیو» شاسی‌بلند جدید خود با نام ES8 را به‌همراه افتتاح یک نمایندگی فروش به‌نام «نیو هاوس» در اسلو عرضه می‌کند و علاوه بر شو روم یک کافی‌شاپ و یک فضای کار را برای مشتریان «نیو» در پایتخت نروژ درنظر گرفته است. کشور نروژ همچنین پایگاه اصلی کمپانی «ژیپنگ» نیز به‌شمار می‌رود.
حمایت همه‌جانبه دولت نروژ از خودروهای برقی این کشور را سردمدار تغییر به‌سوی الکتریکی ‌شدن کرده و درنتیجه از آنجا که شهروندان نروژی به‌خرید خودروهای برقی عادت کرده‌اند، منطقی به‌نظر می‌رسد که این کشور راه ورود خودروسازان چینی به‌بازار اروپا باشد. این درحالی‌ است که فروش خودروهای چینی یا خودروهای برقی در سایر کشورهای اروپایی به‌این راحتی نیست. درنتیجه عملکرد خوب خودروسازان چینی در کشور نروژ می‌تواند به‌گسترش برندهای چینی سازنده خودروهای برقی درسایر کشورهای این منطقه نیز کمک کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =