XC40

نوامبر سال 2017 بود که کمپانی ولوو از اس‌یووی کراس‌اوور ساب‌کامپکت لاکچری خود با نام XC40 رونمایی کرد. این خودرو که برپایه و اساس پلت‌فرم جدید CMA شکل گرفته درحقیقت الگوی طراحی آن از کانسپت 40.1 ولوو است که سال 2016 به‌نمایش درآمده بود.

به گزارش «اخبار خودرو»،ولوو نامی آشنا و وزنه‌ای سنگین در زمینه ایمنی خودرو است. این کمپانی سوئدی در بخش خودروهای کار و تجاری است و هرساله در به‌ثبت رساندن فناوری‌های جدید نیز یکه‌تاز است. امسال نیز مانند سال‌های قبل که نشریات معتبر جهان مانند موتورترند بهترین‌های هر کلاس را معرفی کردند، در کلاس اس‌یووی‌های ساب‌کامپکت لاکچری لقب بهترین خودرو به XC40 اعطا شد. این نماینده ریزجثه زیبا ولوو دربخش طراحی، راحتی سرنشینان، فناوری‌های پیشرفته و مشخصات فنی عالی توانسته سطح بالایی از امتیازات را از هیات داوران اخذ کند. درادامه مطلب این خودرو را بررسی می‌کنیم تا بدانیم XC40 چه‌چیزهایی در چنته دارد که به‌عنوان بهترین اس‌یووی ساب‌کامپکت سال معرفی شده است.
ظاهر زیبا و اسپرت
نوامبر سال 2017 بود که کمپانی ولوو از اس‌یووی کراس‌اوور ساب‌کامپکت لاکچری خود با نام XC40 رونمایی کرد. این خودرو که برپایه و اساس پلت‌فرم جدید CMA شکل گرفته درحقیقت الگوی طراحی آن از کانسپت 40.1 ولوو است که سال 2016 به‌نمایش درآمده بود. این کانسپت پیش‌نمایشی از زبان جدید طراحی ولوو در آن زمان بود. XC40 با خطوط نرم و سطوح و فرم‌های تخت روی بدنه شخصیت اسپرتی به‌خود گرفته است.
درواقع با نگاهی به‌پروفیل خودرو با توجه به‌خط کمربندی و خط نرم شخصیتی روی بدنه و طراحی آشنای چراغ‌ها به‌سبک ولوو امضای طراحی این خودروساز به‌خوبی نمایان می‌شود. پوزه خودرو با ترکیبی از خطوط نرم روی کاپوت و چراغ‌هایی با فرم طراحی چکش Thor و جلوپنجره عریض جمع‌وجور شش ضلعی (که لوگوی ولوو در میان آن خودنمایی می‌کند) چهره خوش‌فرم و جذابی برای XC40 به‌ارمغان آورده است. نمای عقب این خودرو همانند سایر محصولات ولوو چشم‌نواز است.
چراغ‌های L شکل عمودی با گرافیک LED سه‌بعدی و حجم‌پردازی صریح و اسپویلر الحاقی روی در عقب، ظاهری زیبا به‌این اس‌یووی کراس‌اوور ساب‌کامپکت لوکس بخشیده است. طیف گسترده‌ای از رینگ‌های 18، 19، 20 و 21 اینچی آلیاژی به‌چاشنی اسپرت بودن ‌این اس‌یووی کراس‌اوور ساب‌کامپکت لوکس می‌افزاید. به‌لحاظ طراحی XC40 توانسته بالاترین سطح امتیاز را کسب کند؛ زیرا در سال 2018 در موتورشو ژنو به‌عنوان خودرو سال اتحادیه اروپا شناخته شد. پس از آن نیز دو سال پی‌درپی یعنی 2018 و 2019 موفق به‌کسب عنوان خودرو سال ژاپن شد.

ولوو XC40 ؛ لوکس ریزجثه!

کابین مدرن و جذاب
مهم‌ترین بخش در ولوو XC40 کابین فوق زیبا و دلنشین آن است و در زمان قرارگیری پشت فرمان این خودرو، حس و حال راندن برادر بزرگ‌ترش یعنی XC90 به‌شما القا می‌شود. سبک طراحی و چیدمان قطعات در کابین این حس را به‌خوبی تداعی می‌کند و کلاستر 12.3 اینچی در مقابل راننده و نمایشگر 9 اینچی عمودی که با ظرافت تمام میان دو دریچه‌ عمودی سیستم تهویه‌مطبوع قرار گرفته فضای مدرن و متفاوتی را برای کابین این خودرو به‌ارمغان آورده است. مجله موتورترند درباره قرارگیری در پشت فرمان این خودرو می‌نویسد: «در زمان رانندگی با XC40، خودرو این اطمینان را به‌شما می‌دهد که اگر تخت گاز بروید، همچنان مراقب شماست. غربیلک‌فرمان طوری طراحی شده که حس خوب و ایمنی را به‌راننده القا می‌کند و تجربه رانندگی با این اس‌یووی کراس‌اوور ساب‌کامپکت لوکس را برای شما هیجان‌انگیز می‌کند.» همچنین برای رانندگی اسپرت دسته‌دنده منحصربه‌فرد اسپرت به‌همراه دو پدال شیفتر در پشت غربیلک‌فرمان طراحی شده است. برای ایجاد جذابیت و به‌وجود آوردن فضای دلنشین برای سرنشینان از تریم دورنگ برای کابین به‌همراه نورپردازی LED های نواری و سقف بزرگ پانورامیک استفاده شده است. از طرفی به‌کارگیری کروم باکیفیت برای دکوراتیو و چرم آلکانترا و دوخت بسیار باکیفیت، فضای داخلی XC40 را مشابه یک سدان خانوادگی لوکس کرده‌ است. بالاترین بخش امتیازها به‌طراحی صندلی‌های خودرو داده می‌شود که ارگونومی خوبی دارد؛ صندلی‌هایی با طراحی به‌روز و کاملا ارگونومی بالاترین سطح راحتی را برای سرنشینان فراهم آورده است. طراحی صندلی‌ها به‌گونه‌ای است که سرنشینان احساس راحتی بیش‌تری داشته باشند و این درحالی است که فاصله محوری و طول به‌ترتیب 2702 و 4425 میلی‌متری با عرض 1863 میلی‌متری این خودرو فضای کاملا راحتی را برای سرنشینان به‌وجود آورده است. باتوجه به‌ابعاد بدنه فضای بار XC40 460 لیتر است که نسبت به‌آئودی Q3 33 لیتر فضای بیش‌تری را در اختیار سرنشینان می‌گذارد.

ولوو XC40 ؛ لوکس ریزجثه!

چرا بهترین سال؟!
ولوو XC40 از نظر طراحی، فناوری‌های جدید و راحتی سرنشینان به‌بالاترین امتیاز در هر بخش دست یافته است. XC40 در کارنامه خود پنج ستاره ایمنی یوروانکپ در سال 2018 را دارد و این خودرو در تست تصادف یوروانکپ توانسته از صددرصد امتیاز در ایمنی سرنشینان، کودک، عابرپیاده و سیستم‌های کمکی ایمنی، به‌ترتیب 97، 87، 71 و 76 درصد را از آنِ خود کند. همچنین برای سنگین کردن کفه ترازو ایمنی در اواخر سال گذشته میلادی این خودرو توسط موسسه بیمه ایمنی بزرگراه‌های ایالات‌متحده مورد تست و ارزیابی قرار گرفت که به‌دریافت سطح Top Safety Pick + نائل آمد.

چابک و قدرتمند به‌سبک ولوو!
در بخش فنی مهندسان کمپانی ولوو برای دردانه ریزجثه خود سنگ تمام گذاشته‌اند. پیشرانه‌های متعدد سه‌سیلندر و چهارسیلندر بنزینی و هیبریدی، پیشرانه‌های چهارسیلندر دیزلی و نمونه پرقدرت الکتریکی موسوم به‌ریچارج برای XC40 دردسترس است. اما در این مطلب نسخه‌ قدرتمند بنزینی این اس‌یووی کراس‌اوور ساب‌کامپکت لوکس یعنی T5 R-Design مورد نظر ماست. این نسخه از XC40 از یک موتور خطی چهارسیلندر به‌حجم 1969سی‌سی (مزین‌شده به‌تکنولوژی توربوشارژ) تشکیل شده اسست. این موتور موسوم به B4204T18 بوده و طراحی بلوکه سیلندر این موتور و سرسیلندر آن از مواد آلومینیوم است که از سوپاپ‌های تیتانیومی برای افزایش راندمان و بهبود عملکرد موتور استفاده می‌کند. با نصب توربوشارژ و سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها با دومیل‌بادامک قابل تنظیم، حداکثر 252 اسب‌بخار قدرت در 5500 آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر 350 نیوتون‌متر گشتاور در 4800 آرپی‌ام تولید می‌شود. نسبت کورس پیستون 70.9 میلی‌متر در قطر پیستون 82 میلی‌متر و پاشش سوخت مستقیم و نسبت تراکم 9.8 به‌یک در تولید این قدرت و گشتاور موثر است. نکته قابل توجه این‌که کنترلر الکترونیکی برای بهبود عملکرد توربوشارژ روی این خودرو نصب شده که هنگام رانندگی با حالت داینامیک، هیچ لگی (تاخیر ورود توربوشارژ) حس نشده و شتاب مناسبی را برای XC40 به‌ارمغان می‌آورد. گیربکس هشت‌سرعته اتوماتیک انتقال قدرت و گشتاور را به‌چهارچرخ برعهده دارد و سیستم چهارچرخ‌محرک AWD با هماهنگی سیستم کنترل کشش دینامیکی، عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد. سیستم توزیع مدیریت گشتاور میان چرخ‌ها پرفورمنس خودرو را بهبود می‌بخشد و پنج حالت رانندگی کامفورت (راحتی)، اکو، آفرود، داینامیک و ایندیویجوال (منحصربه‌فرد) برای این خودرو در نظر گرفته شده است. درحالت کامفورت، دامپرها در موقعیتی قرار می‌گیرند که بیش‌ترین میزان جذب ارتعاش را دارند تا کیفیت سواری را به‌بهترین شکل ممکن به‌سرنشینان هدیه کنند. خودرو درحالت اکو همانند حالت کامفورت بوده؛ با این تفاوت که دور موتور پایین‌تر قرار می‌گیرد. اما برای دوستانی که علاقه‌مند به‌آفرود هستند، وضعیت آفرود با ارتفاع دادن به‌دامپرها و کاهش کیفیت سواری، خودرو را مناسب آفرودهای سبک می‌کند. داینامیک خودرو نیز به‌منظور همان وضعیت اسپرت است که دورموتور بین 4800 تا 6100 آرپی‌ام تعویض می‌شود و باتوجه به‌فعال شدن این وضعیت تنها 5.6 ثانیه زمان نیاز است تا XC40 از حالت سکون به‌سرعت 100 کیلومتر برساعت دست یابد. وضعیت ایندیویجوال نیز حالت تطبیقی است که به‌صورت هوشمندانه سیستم تعلیق با سیستم‌های الکترونیکی پایداری هماهنگ می‌شود تا سواری ایمنی را به‌سرنشینان هدیه دهد.

XC40 منحصربه‌فرد است!
در این اس‌یووی کراس‌اوور ساب‌کامپکت لاکچری فناوری‌های جدید نصب شده تا رفاه و ایمنی سرنشینان را افزایش دهد. از مهم‌ترین آپشن‌های این خودرو می‌توان به‌سیستم‌های کروزکنترل پیشرفته، کمکی رانندگی در اتوبان (مجهزبه‌سیستم خودران سطح 3)، پارک هوشمند خودکار، سنسور پارک، سیستم کنترل فواصل، سامانه فوق پیشرفته پیشگیری از برخورد، سیستم پایش نقاط کور به‌همراه شناسایی عابرپیاده و دوچرخه‌سوار، قفل پیشرفته کودک برای درهای عقب، 10 ایربگ به‌همراه ایربگ زانویی و نسل جدید ایربگ‌های جانبی، نشانگر فشار باد تایرها، ترمز اضطراری خودکار، سامانه هشدار انحراف از مسیر، کنترل کشش، پایداری الکترونیکی، نمایشگر 9 اینچی لمسی با قابلیت اتصال به‌اندروید اتو و اپل کارپلی، هشت بلندگو برای سیستم صوتی به‌صورت استاندارد و به‌صورت آپشنال 14 بلندگو هارمن کاردون برای سیستم صوتی و پکیج پرفورمنسی پولستار اشاره کرد. قیمت XC40 T5 AWD R-Design 41 هزار و 350 دلار است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =