API

در اعلان جدیدی که انسیستو مواد نفتی ایالات‌متحده(API) منتشر کرده است، مشخص شد چند برند که به‌نظر می‌رسد اعتبار بالایی داشته باشند و تاییدیه این موسسه را نیز دارند، به صورت تقلبی در بسته‌بندی محصولاتشان نسبت‌به درج استاندارد این موسسه اقدام کرده‌اند.

به گزارش «اخبار خودرو»،در اعلان جدیدی که انسیستو مواد نفتی ایالات‌متحده(API) منتشر کرده است، مشخص شد چند برند که به‌نظر می‌رسد اعتبار بالایی داشته باشند و تاییدیه این موسسه را نیز دارند، به صورت تقلبی در بسته‌بندی محصولاتشان نسبت‌به درج استاندارد این موسسه اقدام کرده‌اند. API متوجه شد برندهایی که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد، ازاین تاییدیه بدون اطلاع آنها استفاده کرده است. این روغن‌موتورها درواقع تاییدیه کفی API را ندارند و استانداردهای کیفی لازم برای درج و نشان دادن این تاییدیه کیفیت را اخذ نکرده‌اند. در واقع به طور رسمی این انستیتو اعلام کرده که مشتریان در بازار آگاهی داشته باشند که این محصولات کیفیت لازم برای مصرف به عنوان روغن موتور را نداشته و احتمال زیان رساندن این روانکارها به پیشرانه خودرویشان بالاست. باوجود اینکه موسسه API به‌طور جداگانه اقدام به معرفی محصولات تاییدشده با درجه گرانروی مشخص‌ در وب‌سایت اختصاصی خود می‌کند، اما در این اعلامیه به‌طور مشخص اقدام به انتشار نام محصولات تقلبی به صورت جداگانه کرده است. براساس این لیست در مجموع ۲۹ محصول اقدام به درج API تقلبی کرده‌اند که البته بخش زیادی از آنها را برندهای آمریکایی تشکیل می‌دهند. در این میان ۱۶محصول در ایالات‌متحده عرضه شده‌اند. البته گمان می‌رود این موسسه سرمایه‌گذاری هنگفتی برای پیگیری این موارد در نظر نگرفته زیرا زیاد بودن آنها در بازار آمریکا نشانه‌ صحت این ماجراست. از بین محصولات عرضه‌شده در آمریکا می‌توان به ترنتونیت در سه گرانروی، سمسز وان در سه درجه گرانروی، میدوست‌پلاس با دو درجه گرانروی، مای‌مارت در دو درجه گرانروی، پلاتینیوم سوپر ایکس با گرانروی 5W-20، محصول شرکت کوسترون پکیجینگ با نام SAE ATF III Synthetic Blend به‌عنوان روغن گیربکس با سه نوع بسته‌بندی مختلف و سه نوع روغن‌موتور تحت برند کاستوم‌موتور گارد اشاره کرد.
در درجه دوم باید از محصولات عرضه‌شده در بازار ویتنام نام برد که در مجموع شامل ۱۰ محصول با برندهای Camel و با نام عربی کمل در دو درجه گرانروی 20W-50 و 15W-40 برند ثبت‌نشده راف اورین ایکس با درجه گرانروی، برند تیپ تاپ سینتو ریسینگ با دو درجه گرانروی، روغن موتورسیلکت وی ۶۰ و وی ۸۰، برند البا ای در دو درجه گرانروی هستند. درنهایت چهار محصول عرضه‌شده در مالزی تحت برند ODR Red با سه درجه گرانروی و همچنین برند هلو لوبریکنت با نشان روغن‌موتور PAO که در درجه گرانروی 5W-30 عرضه می‌شود. باوجود اینکه API اقدام به انتشار لیست این ۲۹ محصول کرده‌ است، اما کسی نیست که اطلاع نداشته باشد تخلف در درج استاندارد تقلبی API به دلایل مختلف بین بلندینگ‌های متخلف رواج دارد اما این موسسه امکان رهگیری تمام این موارد را در تمام نقاط دنیا ندارد. وجود دو محصول از بازار ویتنام در این لیست که با خط عربی برند آن درج شده، نشان می‌دهد مشتریان بازار خاورمیانه نیز باید در انتخاب محصولاتی که ادعای دریافت API را دارند، دقت به عمل بیاورند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =