کد خبر: 237075
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۴
بیمه شخص‌ ثالث

امینی گفت: بخشودگی جرائم بیمه شخص ثالت به این شرط است که افراد بیمه نامه یکساله دریافت کنند.

به گزارش «اخبار خودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مفید امینی، سرپرست معاونت نظارت بیمه مرکزی، در رابطه با بخشودگی جرائم دیرکرد بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه بیان کرد: ماده 2 قانون بیمه شخص ثالث اعلام می‌کند که تمام دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی مکلف هستند تمام وسایل نقلیه خود را در مقابل خسارات جانی و مالی در مقابل اشخاص ثالث، نزد شرکت‌های بیمه‌ای پوشش بیمه بدهند.

او تصریح کرد: بند "ب" ماده 24 همین قانون اشاره دارد به اینکه چنانچه افرادی که دارای این وسایل نقلیه موتوری زمینی هستند و از تحت پوشش قرار دادن آن‌ها خودداری کنند، جریمه‌ای به آن‌ها تعلق می‌گیرد که به اندازه حداکثر حق بیمه یکساله همان وسیله نقلیه است. مجدد در بند "پ" ماده 4 همین قانون مطرح شده که اگر دارندگان وسایل نقلیه با اذن خود وسیله را در اختیار افراد دیگر قرار دهند و منجر به حوادث و تصادف شود؛ اگر مالک شخص حقوقی با 20 درصد و اگر حقیقی باشد 10 درصد محکوم به پرداخت جریمه اتفاق خواهند بود و این مقدار نزد حساب تخصصی صندوق نزد خزانه داری کشور نگهداری خواهند شد.

امینی ادامه داد: در حال حاضر 23 درصد وسایل نقلیه‌ای که در سطح کشور در سال 99 داشتیم، بالغ بر 23 میلیون و 800 هزار فقره شرکت‌های بیمه ای و بیمه شخص ثالث صادر کرده اند. در بخش خودروهای سواری حدود 99 درصد دارای پوشش بیمه شخص ثالث هستند، اما متاسفانه در بخش موتورسیکلت که تعداد آن‌ها به 12 میلیون عدد می‌رسد، حدود یک میلیون و 500 هزار بیمه نامه صادر شده و نشان دهنده این است که 13 درصد از دارندگان موتور سیکلت‌ها این قانون را رعایت کردند.

این سرپرست معاونت نظارت بیمه مرکزی گفت: یکی از دلایلی که احتمال می‌رود که افراد مبادرت به دریافت این بیمه نامه‌ها نکرده اند، همین جرائم بوده که از سال 95 این قانون تصویب شده به پیشنهاد بیمه مرکزی و موافقت رئیس مجمع صندوق تامین خسارت‌های بدنی، این بخشودگی ایجاد شده و شرکت‌های بیمه مکلف شدهاند که از دریافت جریمه خودداری کنند.

وی با بیان اینکه این بخشودگی به این شرط است که افراد بیمه نامه یکساله دریافت کنند ادامه داد: از 15 مرداد ماه و 31 شهریورماه امسال فقط شامل موتور سیکلت و کاشین‌های کشاورزی می‌شد، اما در حال حاضر از تاریخ 17 مهرماه تا پایان روز 6 آبان ماه به مناسبت ماه ربیع الاول و هفته وحدت این بخشودگی شامل کلیه دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی می‌شود. این بخشنامه به تمام مدیران شرکت‌های بیمه‌ای ابلاغ شده و مکلف به اجرایی کردن آن‌ها هستند. اگر مورد خاصی بود به سامانه شکایات بیمه مرکزی مراجعه کنند.

مفیدی در آخر گفت: به اندازه روزهایی که افراد پوشش بیمه را خریداری نکرده اند از یک روز تا یکسال جریمه در نظر گرفته می‌شود و برای موتور سیکلت 800 هزار تومان حق بیمه است و اگر دو سال استفاده نکند این حق بیمه به آن تعلق می‌گیرد و این بخشودگی شامل آن‌ها می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =