پورشه تایکان توربو S کراس توریسمو

رانندگی بی‌صدا و کنترلرهای الکترونیکی که به‌راننده اجازه مانوردهی را نمی‌دهند سبب شده است این خودروها مورد استقبال اسپرت‌دوستان قرار نگیرند. اما با ورود پورشه به‌دنیای بی‌صدای الکتریکی‌ها و پس از آن مرسدس‌بنز، دنیای این خودروها کاملا هیجان‌انگیز شده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،اگر چه خودروهای الکتریکی دوستدار محیط‌زیست هستند و آینده صنعت‌خودرو و حمل‌ونقل را در تملک خود دارند، اما بسیاری از طرفداران پیشرانه‌های احتراق‌داخلی، الکتریکی‌ها را چندان جالب نمی‌دانند. رانندگی بی‌صدا و کنترلرهای الکترونیکی که به‌راننده اجازه مانوردهی را نمی‌دهند سبب شده است این خودروها مورد استقبال اسپرت‌دوستان قرار نگیرند. اما با ورود پورشه به‌دنیای بی‌صدای الکتریکی‌ها و پس از آن مرسدس‌بنز، دنیای این خودروها کاملا هیجان‌انگیز شده است. در این مطلب چهار مدل خودرو الکتریکی اسپرت سال را که از جمله بهترین‌ها هستند، برای اسپرت‌دوستان و لوکس‌پسندان بررسی می‌کنیم.

چرا آلمانی‌ها برتر هستند؟

مرسدس‌بنز EQS53 AMG
هفتم سپتامبر سال جاری میلادی بود که کمپانی مرسدس‌بنز از نسخه اسپرت و قدرتمند سدان فول‌سایز لاکچری الکتریکی خود با نام EQS53 AMG رونمایی کرد. در حقیقت این نسخه روی مدل EQS شکل گرفته و تنها تفاوتش در ظاهر به‌طراحی سپرها، چراغ‌ها و رینگ‌های خودرو محدود می‌شود. وقتی با عبارت AMG در این مدل مواجه می‌شویم، بنابراین باید خود را برای غافلگیری ویژه AMG در بخش الکتریکی آماده کنیم. EQS53 AMG از نظر طراحی از زبان جدید طراحی مرسدس‌بنز EQ تبعیت می‌کند و به‌عبارت دیگر در استایل این خودرو همان سبک طراحی دو جعبه‌ای مرسدس‌بنز حفظ شده که با زاویه بیش‌تر ستون C و فرم کمانی سقف، به‌این خودرو حالت کوپه داده است. رینگ‌های 21 و 22 اینچی AMG شخصیت اسپرتی به‌این سدان کوپه برقی می‌بخشد و چهره خودرو با چراغ‌هایی که LED نواری میان آن تعبیه شده، حالت پیوستگی دارد و با جلوپنجره شش ضلعی، خطوط عمودی AMG و سپر اسپرت با ورودی‌های هوا در جلو، تهاجمی به‌نظر می‌رسد. در نمای عقب نیز چراغ‌های پیوسته، زیبایی منحصربه‌فردی را برای این سدان ایجاد کرده است. اما دربخش فنی EQS53 AMG نخستین پروژه الکتریکی AMG است که در آن دو موتور پرقدرت در محورهای جلو و عقب تعبیه شده تا به‌صورت ترکیبی حداکثر 761 اسب‌بخار قدرت و 1020 نیوتون‌متر گشتاور تولید ‌کنند. این قدرت توسط منبع تغذیه‌ای باتری لیتیوم-یونی 107.8 کیلووات-ساعتی تامین می‌شود و این باتری 400 ولت (ولتاژ بالا) تامین نیروی الکتریکی موتورها را به‌عهده ‌دارد. باتوجه به‌تغییرات ایجادشده در موتور الکتریکی و بخش انتقال قدرت به‌چهارچرخ فورماتیک پلاس هوشمند، این خودرو شتاب حالت سکون تا 100 کیلومتربرساعت را ظرف 3.4 ثانیه به‌دست می‌آورد و حداکثر سرعت EQS53 AMG 250 کیلومتربرساعت است. از سوی دیگر با اتصال شارژر سریع 15 دقیقه‌ای به‌این خودرو، این مدل اسپرت سدان تا 300 کیلومتر مسافت را می‌پیماید و برای این خودرو پنج حالت اسلایپری (لغزنده)، کامفورت (راحتی)، اسپرت، اسپرت‌پلاس و ایندیویجوال (منحصربه‌فرد) در نظر گرفته شده است. همچنین برای هیجان بیش‌تر در زمان رانندگی حالت پرفورمنس نیز تعبیه شده تا رانندگی اسپرت‌تری را ارائه دهد.

چرا آلمانی‌ها برتر هستند؟


آئودی RS ای‌-ترون GT
خاص‌ترین خودرو حاضر در نمایشگاه خودرویی لس‌آنجلس 2018 ای-ترون GT کانسپت پورتوتایپ بود و سرانجام این خودرو کانسپت جذاب نوامبر سال 2020 در نسخه تولیدی با همان استایل منحصربه‌فرد به‌جهان معرفی شد. ای-ترون GT برپایه پلت‌فرم J1 جدید گروه فولکس‌واگن که پلت‌فرم پورشه تایکان نیز به‌شمار می‌رود، شکل گرفته است. پروفیل خودرو همانند نسخه کانسپت آن از خطوط تیز و شکسته برخوردار است و زاویه بیش‌تر ستون C و کمانی بودن سقف، فرم کوپه به‌این خودرو بخشیده است. چهره خودرو با چراغ‌های مزین‌شده به‌تکنولوژی OLED و فرم جلوپنجره شش‌ضلعی فاقد منافذ، ورودی هوا و سپر چندضلعی خشن است. اما در نمای عقب طراحان آئودی از همان چراغ‌های پیوسته نسخه کانسپت استفاده کرده‌اند تا با LED های منقطع زیبا به‌نظر برسد. اسپویلر فعال روی درِ صندوق و دیفیوزر و خطوط تیز روی بدنه به‌بهبود عبور هوا از روی بدنه کمک بسزایی می‌کنند؛ به‌طوری که ضریب درگ این خودرو به 0.24 رسیده است. این عدد می‌تواند عملکرد خودرو را بهبود بخشد و در روند بهینه‌سازی انرژی نیز تاثیرگذار باشد. درنسخه RS ای-ترون GT رینگ‌های 21 و 22 اینچی نصب شده و کابین RS ای-ترون GT کاملا اسپرت طراحی شده است تا آدرنالین خون شما را افزایش دهد. نمایشگر 12.3 اینچی برای کلاستر (پشت آمپر) و 10.25 اینچی برای کنسول میانی فضای مدرنی را در کنار ویژگی‌های اسپرت برای این خودرو به‌ارمغان آورده است. استفاده از قطعات فیبرکربن و پوشش جیر و دوخت قرمزرنگ، اسپرت بودن فضای داخلی را دوچندان می‌کند و آنچه RS ای-ترون GT را به‌یک خودرو تمام‌اسپرت الکتریکی بدل می‌کند، بخش فنی فوق‌العاده آن است. دو موتور الکتریکی که یکی در محور عقب و دیگری در محور جلو قرار گرفته، وظیفه تامین نیروی حرکتی این سدان کوپه را برعهده دارند. RS ای-ترون GT حداکثر 590 اسب‌بخار قدرت و حداکثر 830 نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند. البته ناگفته نماند حداکثر قدرت را نیز می‌توان به 637 اسب‌بخار رساند. با گیربکس دوسرعته که قدرت را به دو محور عقب و جلو می‌رساند، تنها 3.3 ثانیه زمان نیاز است تا این خودرو از حالت سکون به‌سرعت 100 کیلومتر برساعت برسد.

چرا آلمانی‌ها برتر هستند؟

ب‌ام‌و i4
i4 درحقیقت نسخه تولیدی از کانسپت i4 است که این خودروساز باواریایی سال گذشته میلادی آن را معرفی کرد. براساس آنچه کمپانی ب‌ام‌و وعده داد بود، حدود 85 درصد از ویژگی‌های کانسپت i4 در نسخه تولیدی آن نیز دیده می‌شود. درنمای جلو i4 همچنان شاهد استفاده از جلوپنجره بزرگ و بحث‌برانگیز نسخه معمولی سری 4 هستیم. با این تفاوت که در i4 تنها به‌عنوان پوششی برای عملکرد سنسورهای مختلف طراحی شده است. در نمای جانبی و عقب میزان تفاوت‌ها با نسخه کانسپت بسیار جزئی است. اما درمقایسه با سری 4 کوپه تغییراتی دارد. این تغییرات به اضافه شدن درهای عقب، پروفیل جانبی برای عبور بهتر جریان هوا و تراز بودن درها و بازطراحی آن‌ها منتهی می‌شود. همچنین در این خودرو از دستگیره‌های درِ مخفی استفاده شده است. در نمای عقب این خودرو شاهد حذف اگزوزها هستیم. اما سپر و دیفیوزرها بازطراحی شده و استفاده از نشانه‌های آبی‌رنگ از دیگر تفاوت‌های نمای عقب i4 با سری 4 است. در نمای داخلی نیز انتظار می‌رود تفاوت با سری 4 معمولی بسیار اندک باشد و تنها شاهد برخی به‌روزرسانی‌ها باشیم. در نمای داخلی مهم‌ترین تغییرات وجود نمایشگرهای منحنی بزرگ است و یک نمایشگر 12.3 اینچی برای کلاستر (پشت آمپر) و یک نمایشگر 10.25 اینچی برای کنسول میانی تعبیه شده است. غربیلک‌فرمان M و دسته‌دنده کوچک اسپرت منحصربه‌فرد ب‌ام‌و رانندگی با این خودرو کوپه چهار در را هیجان‌انگیز می‌کند. ب‌ام‌و i4 در اواخر سال جاری با طیف‌های مختلفی از باتری‌ها و بردهای مسافتی عرضه می‌شود. همچنین نسخه قدرتمند این خودرو که با پسوند M50 شناخته می‌شود، دارای دو موتور الکتریکی یکی در محور عقب و دیگری در محور جلو است که حداکثر 536 اسب‌بخار قدرت و 795 نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند. این قدرت به‌کمک سیستم xDrive به‌چهارچرخ منتقل می‌‎شود و شتاب صفر تا 100 کیلومتربرساعت این خودرو 3.4 ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن به 225 کیلومتر برساعت محدود شده است. مهندسان ب‌ام‌و برای M50 باتری 83.9 کیلووات-ساعتی لیتیوم-یونی در نظر گرفته‌اند که با یک بار شارژ 520 کیلومتر مسافت را طی می‌کند.

چرا آلمانی‌ها برتر هستند؟

پورشه تایکان توربو S کراس توریسمو
تایکان دردانه الکتریکی پورشه است که با ورود این اسپرت‌ساز آلمانی به‌دنیای بی‌صدای الکتریکی‌ها، رقابت در این عرصه را مهیج کرده است. 10 مارس سال جاری میلادی بود که نسخه شوتینگ‌بریک آن یعنی تایکان توربو S کراس‌توریسمو به‌جهان معرفی شد. پورشه نسخه کراس‌توریسمو مدل برقی تایکان را بر اساس کانسپت mission E کراس توریسمو طراحی کرده است. همچنین پورشه تایکان کراس‌توریسمو تمام ویژگی‌های یک خودرو کراس را دارد و مشخصه‌ اصلی ظاهر تایکان کراس‌توریسمو، خط سقف اسپرت آن است که با شیبی ملایم به‌عقب متمایل شده است و پورشه آن را خط پرواز (Flyline) می‌نامد. همچنین استفاده از گلگیرهای پلاستیکی و فلاپ‌های مخصوص در گوشه‌های سپر جلو و عقب، ضمن حفاظت از اثرات ناشی از برخورد سنگ با بدنه، سبب چشمگیرتر شدن نمای بیرونی خودرو شده است. در داخل کابین نیز با نمای آشنا و شبیه به‌نسخه‌ سدان تایکان مواجهیم. استفاده از نمایشگر منحنی پشت آمپر در کنار نمایشگر 10.9 اینچی مرکزی و نمایشگر سرنشین که تقریبا در کل داشبورد امتداد یافته و یک نوار شیشه‌ای یکپارچه را به‌وجود آورده سبب مدرن‌تر شدن نمای داخلی شده است. همچنین یک نمایشگر عمودی برای کنترل سیستم تهویه نیز وجود دارد تا تعداد نمایشگرهای داخل کابین به‌چهار عدد برسد. در تایکان کراس‌توریسمو یک برنامه رانندگی به‌نام Gravel Mode در نظر گرفته شده که هنگام رانندگی در مسیرهای خارج جاده سبک مانند مسیرهای شنی یا گل‌آلود اطراف جاده، ارتفاع خودرو را درمقایسه با حالت عادی به‌میزان 30 میلی‌متر افزایش می‌دهد. در بخش فنی تایکان توربو S کراس‌توریسمو مشابه نسخه سدان خود با دو موتور الکتریکی، یکی در محور جلو و دیگری در محور عقب می‌تواند حداکثر 761 اسب‌بخار قدرت و 1050 نیوتون‌متر گشتاور را به‌ارمغان آورد. باتری 93.4 کیلووات-ساعتی لیتیوم-یونی وظیفه تامین انرژی الکتریکی این خودرو را برعهده دارد. بنابراین تنها 2.8 ثانیه زمان نیاز است تا این خودرو از حالت سکون به‌سرعت 100 کیلومتر برساعت برسد و حداکثر سرعت این شوتینگ‌بریک اسپرت به 260 کیلومتر می‌رسد که با یک‌بار شارژ کامل، مسافتی برابر با 416 کیلومتر را مطابق استاندارد WLTP می‌پیماید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =