اتوبوس

رئیس سازمان راهداری کشور از ارائه تسهیلات ارزان‌ با استفاده از تبصره ۱۸ خبر داده که هدف اصلی آن بازسازی ناوگان فرسوده کشور است.

به گزارش «اخبار خودرو»،در سال‌های اخیر مشکلات بسیاری بر سر راه نوسازی ناوگان تجاری کشور قرار گرفته است. این مشکلات که هم در بخش مسافری و هم در بخش باری دیده می‌شود، توانسته‌ است سال‌ها طرح‌های متفاوت نوسازی را به تعویق بیندازد و حتی گاه با توقف آن‌ها در بهبود وضعیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور خلل ایجاد کند. با این حال جسته‌وگریخته خبرهایی از اقدامات سازمان‌های مربوطه به منظور پیشبرد این هدف منتشر می‌شود. هرچند تقریبا اکثر این اقدامات نیز به نتیجه نمی‌رسند، اما جو روانی ایجادشده در مسیر نوسازی را به‌گونه‌ای پیش می‌برند که به نظر می‌رسد همچنان پشت پرده اقداماتی برای رسیدن به ناوگانی تازه‌نفس انجام می‌شود. در آخرین اخبار نیز رئیس سازمان راهداری کشور از ارائه تسهیلات ارزان‌ برای بازسازی ناوگان خبر داده که براساس گفته‌های داریوش امانی این اقدام بیشتر اورهال خودروهای مسافری را هدف قرار داده است.

اعتبار محدود سازمان‌ راهداری برای نوسازی ناوگان
رئیس سازمان راهداری کشور از ارائه تسهیلات ارزان‌ با استفاده از تبصره ۱۸ خبر داده که هدف اصلی آن بازسازی ناوگان فرسوده کشور است. داریوش امانی به‌تازگی اعلام کرده است وام‌های ارزان‌ می‌توانند برای اورهال‌کردن وسایل حمل‌ونقل عمومی مانند اتوبوس مورد استفاده قرار گیرند. گرچه به نظر می‌رسد گره چند ساله نوسازی ناوگان فرسوده تنها به دست دولت و سازمان‌های مربوط به این طرح، باز می‌شود، اما همواره جای مشوق‌هایی از این دست هم در پیشرفت این طرح‌ها خالی بوده است؛ مشوق‌هایی که انگیزه ورود به طرح نوسازی را در میان مالکان خودروهای فرسوده افزایش دهد. این طرح‌ها باید به جدیت پیگیری شوند و راه را برای رسیدن به ناوگان نوساز و به‌روز همواره کنند. این در حالی است که رئیس سازمان راهداری بیان کرده است: «اعتبارات سازمان راهداری در این زمینه محدود است و دولت باید تسهیلاتی دراین زمینه ایجاد کند.»


تسهیلات ارزان‌ برای اورهال اتوبوس‌ها
داریوش امانی همچنین هزینه‌ تمام‌شده برای خرید هر دستگاه اتوبوس را حدود 5میلیارد تومان عنوان کرده است که با توجه به وضعیت اقتصادی مردم این هزینه از سوی مالکان خودروهای فرسوده قابل پرداخت نیست. بنابراین قرار است این تسهیلات بیشتر به منظور اورهال و بازسازی اتوبوس‌های فرسوده مورد استفاده قرار بگرند. وی در این خصوص بیان کرده است: «اورهال و بازسازی یک دستگاه اتوبوس بین ۵۰۰ تا ۷۵۰ میلیون تومان هزینه دارد. بنابراین با هماهنگی با سازمان برنامه و بودجه کشور تسهیلات ارزانی را در اختیار رانندگان قرار می‌دهیم تا بتوانند ناوگان خود را اورهال کنند. به‌عنوان اگر مثال یک اتوبوس به‌صورت کامل اورهال و بازسازی شود، پنج سال از عمر آن کاهش پیدا خواهد کرد.»


اقدامات سازمان راهداری برای نوسازی ناوگان
وی با اشاره به سایر اقدامات انجام‌شده از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای عنوان کرد: «همچنین اجازه داده‌ایم کامیون‌های زیر سه‌سال کارکرد بتوانند وارد کشور شوند و براین اساس تاکنون ۶۰۰۰ دستگاه کامیون ثبت سفارش شده و حدود ۳۰۰۰ دستگاه در گمرک‌های کشور هستند که در صورت ترخیص، کمک بسیاری به نوسازی ناوگان خواهند کرد.» امانی با بیان این‌که درحال‌حاضر ۵۵ هزار دستگاه کامیون با عمر بالای ۴۰سال داریم که فرسوده هستند، افزود: « برای نوسازی ناوگان از طریق تولیدات داخلی نیز با ایران‌خودرودیزل قرارداد ساخت ۱۰۰۰دستگاه و با اسکانیا قرارداد ساخت ۵۰۰۰ دستگاه کامیون را امضا کرده‌ایم و تسهیلات 8درصدی ارزان‌را براساس ظرفیت پیش‌بینی‌شده در ماده ۳۰ قانون احکام دائمی در نظر گرفته‌ایم.»

بی‌فایده شدن تسهیلات با ورود دلالان به بازار
بارها دیده شده است اعلام ارائه چنین تسهیلات و امکاناتی در بخش ناوگان باری کشور، پای دلالان را به بازار باز می‌کند که باعث افزایش قیمت‌ محصولات داخلی و وارداتی می‌شود. از سوی دیگر، با در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی مردم و اکثر متقاضیان این خودروها، می‌توان دریافت که حتی با ارائه تسهیلات مختلف و ارزان‌، باز هم قیمت نهایی محصولات به اندازه‌ای است که خرید آن‌ها صرفه اقتصادی برای مالکان نخواهد داشت. همان‌طور که امانی اعلام کرده است: «قدرت خرید خانوار ایرانی پایین است و به اقتصاد برمی‌گردد، چراکه اگر این نبود می‌توانستیم بعد از حدود ۱۰ سال یک خودرو را در ناوگان حمل‌ونقل عمومی فرسوده اعلام کنیم.» خرید این خودروها حتی با تسهیلات خاص و ارزان‌، با وجود نبود بازار کار برای آن‌ها و اقساط بالا، صرفه اقتصادی نخواهد داشت و تمایل مالکان خودروهای فرسوده به مشارکت در این طرح‌ها را از بین می‌برد. این در حالی است که قیمت‌های فعلی هم برای خریداران، نجومی است و اگر پای دلالان دوباره به استفاده از این تسهیلات باز شود، قطعا همین اندک استقبال هم از طرح‌های نوسازی از بین می‌رود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =