نیسان ایکس تریل

درادامه بیش‌تر با این دو شاسی‌بلند آشنا خواهیم شد تا ببینیم با بودجه دو میلیارد و 500 میلیون تا دو میلیارد و 800 میلیون‌تومان کدام گزینه انتخاب بهتری برای خریداران خواهد بود.

به گزارش «اخبار خودرو»،امروز در بخش «شاخ‌به‌شاخ» روزنامه «دنیای‌خودرو» دو مدل خودرو کمیاب از بازار کشور را برای مقایسه و بررسی انتخاب کرده‌ایم. خودرو نخست آئودی Q5 مدل 2016 است که به‌طور کلی یک مدل کمیاب در ایران به‌حساب می‌آید و تنها به‌مدت یک‌سال و به‌تعداد محدود پلاک ملی ایران را دریافت کرده است. رقیب هم‌قیمت Q5 در این نوشتار، مانند آن به‌طور کلی خودرو کمیابی به‌حساب نمی‌آید؛ اما نمونه صفرکیلومتر آن اکنون پس از گذشت سه‌سال در بازار کشورمان کمیاب شده است. خودرو مورد نظر نیسان ایکس‌تریل مدل 2018 است که نسخه فیس‌لیفت‌شده این شاسی‌بلند به‌حساب می‌آید. هر دو خودرو در کلاس شاسی‌بلندهای سایز کامپکت قرار می‌گیرند؛ با این تفاوت که Q5 یک خودرو پرمیوم بوده اما ایکس‌تریل یک مدل معمولی است. درمقابل، ایکس‌تریل با وجود این‌که متعلق به سه‌سال پیش است، همچنان خودرو صفرکیلومتری بوده که این برتری آن نسبت به Q5 کارکرده است. درادامه بیش‌تر با این دو شاسی‌بلند آشنا خواهیم شد تا ببینیم با بودجه دو میلیارد و 500 میلیون تا دو میلیارد و 800 میلیون‌تومان کدام گزینه انتخاب بهتری برای خریداران خواهد بود.

آشنایی با ایکس‌تریل و Q5
در سال 2008 برند آئودی نخستین شاسی‌بلند کامپکت خود را با نام Q5 تولید کرد. Q5 که خودرویی درکلاس شاسی‌بلندهای کامپکت پریمیوم بود، در سال ۲۰۱۲ دستخوش فیس‌لیفت قرار گرفت. طول عمر نسل اول این خودرو آلمانی کمی طولانی‌تر از حد معمول شد؛ اما درنهایت درسال 2017 جای خود را به‌نسل دوم داد. نسل دوم Q5 نیز امسال فیس‌لیفت شده تا برای ادامه رقابت با رقبا آماده شود. برند بخت‌برگشته آئودی سالیان سال است که از ورود به‌بازار خودرویی ایران ناکام مانده است. البته شاید حضور در بازار خودرویی ایران برای آئودی چندان مهم نباشد و این از بخت بد علاقه‌مندان به‌برند آئودی در کشور است که نتوانسته‌اند محصولات جذاب این خودروساز آلمانی را آن‌طور که باید در ایران رویت یا حتی خریداری کنند. درچند سال گذشته شرکت‌های زیادی مدعی شدند که نمایندگی آئودی در ایران هستند؛ اما هیچ‌کدام موفق نشدند محصولات این خودروساز را به‌طور رسمی و انبوه در ایران عرضه کنند. چند سال پیش یک شرکت مدعی شد که نمایندگی آئودی در ایران است و به‌زودی عرضه حدود 10 مدل از محصولات آن را آغاز خواهد کرد. حتی شوروم آن نیز در تهران تاسیس شد؛ اما درنهایت شرکت مذکور تعطیل شد و تنها تعداد محدودی آئودی Q5 در بازه زمانی 2015 تا 2016 موفق به‌دریافت پلاک ملی شدند. آئودی Q5 های مورد نظر به‌سرعت فروش رفتند و درحال حاضر نیز اگر خوش‌شانس باشید می‌توانید آن را از بازار خودروهای کارکرده خریداری کنید. در همان سال 2016 زمزمه‌های بازگشت برند محبوب و پرطرفدار نیسان در ایران با محصولات جدیدتر به‌گوش رسید. حضوری که این بار به‌بخش خودروهای وارداتی بازار کشورمان مربوط می‌شد. یکی از محصولاتی که نیسان برای عرضه در ایران انتخاب کرده بود، یک شاسی‌بلند سایز کامپکت به‌نام ایکس‌تریل بود. نیسان مدل ایکس‌تریل را از سال 2000 برای عرضه به‌بازارهای جهانی تولید کرده است و نسل دوم این شاسی‌بلند در سال 2007 و نسل سومش در سال 2013 معرفی شدند. درسال جاری میلادی نیسان تولید نسل سوم ایکس‌تریل را متوقف و نسل چهارم آن را که به‌تازگی معرفی کرده است، جایگزین آن در خط تولید خواهد کرد. نسخه‌های پیش از فیس‌لیفت این شاسی‌بلند ژاپنی از سال 2016 تا 2017 به‌بازار ایران عرضه شد و درسال 2018 هم نسخه فیس‌لیفت‌شده‌اش در کشور به‌فروش رسید.

وقتی نیسان هم‌قیمت آئودی می‌شود

بخش طراحی
آئودی Q5 های موجود در ایران متعلق به‌نسخه فیس‌لیفت‌شده از نسل اول این شاسی‌بلند آلمانی بوده، اما این فیس‌لیفت درظاهر دردی را از این خودرو دوا نکرده و خودرو مورد نظر با نمونه‌های قدیمی‌تر که در ایران عرضه نشده، تفاوت قابل توجهی ندارد. بنابراین طراحی که درچهره Q5 مشاهده می‌کنید، به ۱۳ سال پیش بازمی‌گردد. طبق استانداردهای امروزی آئودی Q5 مورد نظر، خودرو جدیدی به‌حساب نمی‌آید و طراحی آن چندان جذاب و مورد توجه عموم نیست. چراکه نه از نظر ابعاد خودرو برجسته‌ای است و نه از نظر به‌روز بودن طراحی. اما درمیان علاقه‌مندان به‌خودرو، باید آن را در جایگاه یک خودرو خاص و با اصالت به‌حساب آوریم. شرایط درون کابین ۵ نفره این آئودی هم همچون نمای بیرونی آن بوده و شاهد یک طراحی کاملا ساده و نه‌چندان جذاب هستیم. نیسان ایکس‌تریل مورد نظر برخلاف نسل‌های پیشین خود، چهره جذابی دارد و تا حدودی به‌چاشنی ابهت نیز آمیخته شده تا بتوان به‌عنوان یک شاسی‌بلند درست و حسابی روی آن حساب باز کرد. ماجرای طراحی کابین ایکس‌تریل نسبت به‌ظاهر آن متفاوت بوده و برخلاف نمای بیرون، در بخش کابین این خودرو ویژگی خاصی برای جذب بیننده ندارد و درکل می‌توان گفت شاهد یک کابین هفت‌نفره کاملا معمولی هستیم.

وقتی نیسان هم‌قیمت آئودی می‌شود

بخش امکانات
شاید فکر می‌کنید چون Q5 قدیمی‌تر از ایکس‌تریل است، بنابراین در زمینه امکانات حرف زیادی برای گفتن ندارد؛ اما باید گفت Q5 خودرو پریمیومی است که امکانات آن برای رقابت با خودروهای جدیدتر اما معمولی همچنان پاسخگو است. درون کابین این شاسی‌بلند آئودی، شما از امکاناتی همچون کروزکنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل کشش و پایداری، سنسور جلو و عقب، سنسور باران، سنسور فشار باد تایر، سیستم ترمز مجهز به‌توزیع نیرو، ترمز ضدقفل و کمکی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، دی‌لایت، اتولایت، نوربالای اتومات، ارتفاع نور اتومات، چراغ مه‌شکن جلو و عقب، چراغ‌شور، چراغ جلو زنون، نورپردازی داخلی، فرمان مجهز به‌نیروی کمکی برقی، تنظیم موقعیت چهارحالته، روکش چرم، دکمه‌های کنترلی، حساس به‌سرعت و پدال شیفتر، سیستم صوتی Bang & Olufsen مجهز به 14 اسپیکر 505 واتی با آمپلی فایر و هندزفری، مانیتور هشت‌اینچی با کنترلر، نویگیشن، دوربین عقب، بلوتوث، درگاه USB و AUX، اپل‌کارپلی و اندروید اتو، وای‌فای هات‌اسپات، نمایشگر صفحه‌کیلومتر، نمایش خطوط کمکی پارک با حرکت فرمان، قطب‌نما، مجموع ایربگ‌ها هشت عدد، پشت‌سری فعال، کمربند ایمنی پیش‌کشنده و محدودکننده، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه اتومات دوگانه با دریچه تهویه عقب، کول‌باکس، صندلی‌ راننده هشت‌حالته برقی با تنظیم برقی گودی کمر و مموری، صندلی سرنشین جلو هشت‌حالته برقی، صندلی عقب تاشو سه‌تکه، روکش‌صندلی‌ چرم و ایزوفیکس صندلی، خروجی 12 ولت، صندوق برقی با جک، تریم چوب، آینه عقب الکتروکرومیک، آینه جانبی تاشو برقی با گرمکن، سقف پانوراما، سانروف، شیشه‌بالابر آنتی‌ترپ، پرده عقب و جانبی عقب و ... سود خواهید برد. نیسان ایکس‌تریل نیز خودرو کم‌آپشنی نبوده و درون کابین این شاسی‌بلند ژاپنی می‌توانید از امکاناتی مانند کروزکنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل سرعت در سرازیری، کنترل کشش و پایداری، یک حالت رانندگی شامل اکو، کنترل هوشمند شاسی، ترمز هوشمند و فعال انجین، سنسورهای جلو و عقب، سنسورهای باران و فشار باد تایر، رادار نقطه‌کور، رادار تغییر لاین، رادار تصادف جلو و عقب، رادار تابلوخوان، سنسور تشخیص اشیای متحرک، سیستم ترمز مجهز به‌توزیع نیرو، ترمز ضدقفل، کمکی و اضطراری، ترمز پارک برقی، اتوهلد، کنترل ترمزها در پیچ، دی‌لایت، اتولایت، نوربالای اتومات، ارتفاع نور اتومات، چراغ مه‌شکن جلو و عقب، چراغ چرخشی، چراغ‌شور، چراغ جلو LED، چراغ بدرقه، نورپردازی داخلی، فرمان دی‌کات مجهز به‌نیروی کمکی برقی، تنظیم موقعیت چهارحالته، روکش چرم، دکمه‌های کنترلی، حساس به‌سرعت و گرمکن، سیستم صوتی BOSE مجهز به هشت اسپیکر و هندزفری، مانیتور هفت‌اینچی لمسی، دوربین 360، بلوتوث، درگاه USB و AUX، نمایشگر 4.3 اینچی صفحه‌کیلومتر، مجموع ایربگ‌ها شش عدد، کمربند ایمنی پیش‌کشنده و محدودکننده، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه اتومات دوگانه با دریچه تهویه عقب، کول‌باکس، صندلی‌ راننده و سرنشین جلو با تنظیم برقی، صندلی عقب تاشو دوتکه، گرمکن صندلی جلو و عقب، روکش‌صندلی‌ چرم، ایزوفیکس صندلی، خروجی 12 ولت، صندوق برقی با جک، آینه عقب الکتروکرومیک، آینه جانبی تاشو برقی با گرمکن، سقف پانوراما، سانروف، شیشه‌دودی عقب و ... بهره‌مند شوید.

بخش فنی
در بخش امکانات، آئودی و نیسان هر دو از سطح امکانات مطلوبی بهره‌مند هستند؛ اما در بخش طراحی، نیسان به‌دلیل فاصله زمانی زیاد نسب به‌طراحی آئودی، درحالت عمومی نسبت به‌آن جذاب‌تر به‌نظر می‌رسد و کابین هفت‌نفره آن دیگر برتری مهمش نسبت به‌رقیب هم‌قیمت آلمانی‌اش به‌حساب می‌آید. حال در بخش فنی نوبت قدرت‌نمایی آئودی است تا مهندسی ناب آلمانی‌ها را به‌رخ بکشد. حجم موتور Q5 حدود نیم‌لیتر از ایکس‌تریل کوچک‌تر است؛ اما به‌لطف بهره‌مندی از توربوشارژر هم قدرت و گشتاور بیشتری تولید می‌کند و هم مصرف سوخت کمتری دارد. این موتور در کنار گیربکس هشت‌سرعته اتوماتیک سبب شده است آئودی در بخش شتاب، سرعت و ... پیشتاز باشد. البته این به‌معنای بد بودن شرایط فنی نیسان نبوده و این خودرو ژاپنی نیز به‌کیفیت ساخت بالا و استهلاک پایینش می‌نازد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =