کامیون‌ دپو شده

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور اعلام کرده است که هنوز تمام کامیون‌ها از گمرک ترخیص نشده‌اند و دو موضوع ارزش افزوده و خدمات پس از فروش به‌طور کامل حل نشده است. احمد کریمی همچنین از مساعدت گمرک و سایر سازمان‌ها برای جلوگیری از ورود این خودروها به فهرست اموال تملیکی خبر داده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،پایان مهرماه، براساس تعیین ضرب‌الاجل از سوی دادستانی، آخرین زمان ترخیص برای کامیون‌هایی کارکرده وارداتی بود که حدود یک سال در گمرکات کشور خاک خورده‌اند. چندی پیش صحبت‌ها بر سر آن بود که این کامیون‌ها به دلیل رسوب چندماهه در گمرک کشور در فهرست اموال تملیکی قرار بگیرند. بعد از ورود دادستانی به موضوع ترخیص این کامیون‌ها، قرار شد فرصت یک‌ماهه‌ای برای ترخیص این خودروها داده شده و تمام مشکلات آن‌ها حل شود. حال اما با گذشت این زمان، دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور اعلام کرده است که هنوز تمام کامیون‌ها از گمرک ترخیص نشده‌اند و دو موضوع ارزش افزوده و خدمات پس از فروش به‌طور کامل حل نشده است. احمد کریمی همچنین از مساعدت گمرک و سایر سازمان‌ها برای جلوگیری از ورود این خودروها به فهرست اموال تملیکی خبر داده است.
مشکل خدمات پس از فروش؛ سد راه ترخیص

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور درخصوص وضعیت ترخیص کامیون‌های مانده در گمرک بعد از پایان مهلت یک‌ماهه بیان کرد: «بعد از آن‌که دادستانی برخی مسائل را پیگیری کرد، تقریبا فرایند ترخیص روشن شد.» احمد کریمی در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» اظهار کرد: «باتوجه به این‌که برخی رانندگان با بعضی شرکت‌های واردکننده مشکل داشتند، سازمان نهایت همکاری را انجام داده و قرار شده است به شرط آن‌که متقاضی محصولات واردکنندگان مشخص و ثبت‌سفارش آن‌ها تایید شود.»
وی درخصوص چرایی عدم ترخیص تمام این کامیون‌ها در این یک ماه گفت: «مشکل باقیمانده مربوط به ارزش افزوده و خدمات پس از فروش است که باید تکلیف آن نیز مشخص شود.» وی ادامه داد: «متاسفانه سازمان مقررات وزارت صمت کاملا جانب‌دارانه و به نفع خودروسازان، موضوع تصویب‌نشده و درصد تاییدنشده را اعلام کرده است؛ خودروسازان مطابق دستورالعمل‌های مصوب، معادل 3درصد ارزش CIF خودرو (قیمت خرید در بندر کشور مبدأ به‌علاوه بیمه و کرایه حمل) را بابت تقبل خدمات پس از فروش به دست خواهند آورد. اما سازمان مقررات این رقم را 5درصد اعلام کرده، درصورتی‌که هنوز این رقم از سوی هیات وزیران تصویب نشده است.»

ترخیص 1200 کامیون از گمرکات کشور
کریمی در ادامه بیان کرد: «بخشی از کامیون‌ها ترخیص شده و بخشی از آن‌ها نیز پلاک‌گذاری شده‌اند. اگر این مشکلات باقی‌مانده هم حل شود، بقیه کامیون‌ها هم از گمرکات کشور ترخیص خواهند شد.» وی توضیح داد: «حدود 1000 تا 1200 دستگاه از کامیون‌های کارکرده ترخیص شده‌اند و حدود 500 دستگاه از آن‌ها به مرحله پلاک‌گذاری رسیده‌اند.» کریمی عنوان کرد: «برخی واردکنندگان بیشتر از حد مجاز خود، خودرو وارد کرده‌ بودند که مسائلی را درخصوص ثبت‌سفارش به وجود آورده بود. در نهایت به دلیل حل مشکل متقاضیان، به شرط انجام تعهدات واردکنندگان مبنی بر ارائه اسقاط و معرفی متقاضی، ثبت سفارش این خودروها هم حل خواهد شد.» وی توضیح داد: «برخی از این واردکنندگان باید تنها 100 دستگاه وارد می‌کردند، اما رقم نهایی آن‌ها به 200 تا 300 دستگاه رسیده است.»

امیدواری به ترخیص کامیون‌ها تا دو هفته آینده

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران کشور اظهار کرد: «مشکل این‌جاست واردات ناوگان تا گمرک برای افرادی که کارت بازرگانی دارند، منع قانونی ندارد. بعد از آن مسئولیت شرکت‌های حمل‌ونقل و سایر واردکنندگان شروع می‌شود و باید تاییدیه استاندارد و محیط‌زیست و کد ساتا و... داشته باشد.» وی افزود: «برخی واردکنندگان نمی‌توانند منشأ ارز خود را معرفی کنند بنابراین مورد تایید بانک‌مرکزی قرار نمی‌گیرند. بخشی از اقدامات مربوط به ترخیص تقریبا پیش رفته است و می‌توان امیدوار بود تا یکی، دو هفته آینده تعداد چشمگیری از این خودروها ترخیص خواهند شد.»

مساعدت سازمان‌ها و جلوگیری از ورود کامیون‌ها

کریمی درخصوص ورود این خودروها به فهرست اموال تملیکی بیان کرد: «به دلیل آنکه بخشی از فرآیند ترخیص کامیون‌ها در اختیار واردکنندگان نبوده است، به‌طور قطع درخصوص تبدیل شدن این کامیون‌ها به املاک تملیکی مساعدت خواهد شد. گمرک همکاری‌های لازم را انجام می‌دهد تا این خودروها در فهرست املاک تملیکی قرار نگیرد و باعث اختلاف بین واردکنندگان و متقاضیان نشود.»
وی ادامه داد: «به نظر من، بخشی از این خودروها به دست مصرف‌کننده نهایی نخواهد رسید. متاسفانه شاهد آن بودیم که تعدادی از افراد سودجو، کامیون‌های فرسوده را با قیمت نازلی خریداری کردند و حالا بعد از افزایش قیمت این خودرو، در زمینه خرید کامیون‌های کارکرده وارداتی اقدام می‌کنند.»
وی عنوان کرد: «البته بخش کمی از کامیون‌ها هم به دست متقاضیان واقعی می‌رسد. اما بخش اعظم آن‌ها به محض این که پلاک‌گذاری می‌شوند، به بازار می‌روند و اجازه کاهش قیمت‌های بازار را نمی‌دهند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =