بازار خودرو

بنده معتقدم روند کاهشی نرخ ارز نمی‌تواند خیلی جدی و پایدار باشد، چراکه سیاست‌های حاکم و موثر بر این مساله در کشور ما اساسی نیست. پس روند اخیر کاهش نرخ دلار و سایر ارزها نمی‌تواند چندان پررنگ و پایدار باشد.

به گزارش «اخبار خودرو»،قیمت دلار آمریکا در روز گذشته (چهارم آبان ١۴٠٠) باز هم روند کاهشی هفته‌های گذشته را دنبال کرد، به‌طوری‌که میانگین قیمت خرید و فروش دلار در صرافی‌ها به حدود 26هزار و 700 تومان رسید. ادامه کاهش نرخ ارز در روزهای پایانی مهرماه به نظر برخی کارشناسان، بازار و صنعت کشور را وارد فاز تازه‌ای می‌کند. گرچه آن دسته از تولیدکنندگانی که فعالیت صادراتی ندارند، از کاهش قیمت ارز خشنود هستند و امیدوارند بتوانند مواد اولیه وارداتی موردنیاز خود را ارزان‌تر از قبل تامین کنند، اما برخی فعالان و کارشناسان اقتصادی نیز تاثیرات این کاهش را به دلیل ناپایداری احتمالی آن برای اقتصاد کلان مخاطره‌آمیز می‌دانند. سجاد همتی، مدیرعامل آرین‌خودرو پارس (نماینده خودرو جیلی در ایران)، درخصوص تاثیرات روند نزولی نرخ ارز بر بازار و صنعت خودرو به روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت: «به‌طور طبیعی به دنبال احتمال کاهش تنش‌های سیاسی رخ‌داده یا در حال وقوع بین ایران و آمریکا و اروپا، از فشار وارده بر بازار ارز کاسته شده است و از آن‌جا که همواره فشار ناشی از تنش‌های سیاسی موجب خروج سرمایه از بازار و کشور می‌شود، درمقابل؛ این‌گونه رویدادها آثار خود را به‌صورت کاهش قیمت در بازار ارز نشان می‌دهد.» این فعال و کارشناس صنعت خودرو با بیان این‌که طبق قاعده معمول، خروج سرمایه در مواقع بروز تنش‌ها خود را به دو صورت انباشت ارز در منابع غیربانکی یا خروج ارز به‌صورت حواله از کشور نشان می‌دهد، اظهار کرد: «متعاقب این روند، هنگامی که به هر دلیل آرامش سیاسی حتی به‌صورت کوتاه‌مدت بر بازار حاکم شود، به‌طور طبیعی و در نقطه متقابل و متفاوت روند تنش‌آفرین قبل، شدت خروج سرمایه از بازار نیز کم می‌شود و نرخ ارز کاهش می‌یابد.»

به نظر شما آیا روند نزولی نرخ ارز می‌تواند بر قیمت خودروهای خارجی اثر داشته باشد؟

بنده معتقدم روند کاهشی نرخ ارز نمی‌تواند خیلی جدی و پایدار باشد، چراکه سیاست‌های حاکم و موثر بر این مساله در کشور ما اساسی نیست. پس روند اخیر کاهش نرخ دلار و سایر ارزها نمی‌تواند چندان پررنگ و پایدار باشد. مگر آن‌که به‌طور کامل و اساسی تمام مناسبات سیاسی ایران و جهان خارج، به سود یک روند باثبات در این خصوص و افزایش محسوس آرامش سیاسی در عرصه بین‌الملل و همچنین افزایش زیرساخت‌های حفظ ارز و حتی ورود ارز به اقتصاد کشور منتهی شود که چنین سیگنالی در سیاست و اقتصاد ایران دست‌کم فعلا وجود ندارد. پیرو همین احتمالات نمی‌توان برای بازار خودروهای خارجی روند کاهشی نرخ‌ها را

متصور بود.

به نظر شما در چه صورتی کاهش نرخ ارز می‌تواند در وضعیت صنعت و سبد خانوار کشور تاثیرات خود را نشان دهد؟

در وضعیت کنونی دو دیدگاه در بازار وجود دارد؛ ابتدا این‌که هرگونه مصالحه یا به نتیجه رسیدن در حوزه پرونده تحریم‌ها و برداشتن آن‌ها ممکن است موجبات ریزش نرخ ارز در بازار را فراهم سازد. دیدگاه کلان‌تر این است که فشار تحریم از اقتصاد ایران برداشته شود، می‌تواند رشد کند و زمانی که این رشد انجام شود، صنایع ایران در حوزه صادرات، شرکت‌های قطعه‌سازی و خودروسازان می‌توانند جذب سرمایه‌گذاری انجام دهند و درنتیجه اتفاق‌های مثبت‌تری در کشور رقم بخورد.

آیا روند کاهش نرخ ارز می‌تواند زیان زنجیره تامین قطعات خطوط تولید و خودروسازان را جبران کند؟

به نظر من فعالان بانک مرکزی درحال‌حاضر بیشتر باید به دنبال ثبات بازار ارز باشند تا خشنودی از کاهش روزانه کمتر از یک‌هزار ریال در نرخ دلار. چرا که وقتی به لحاظ اقتصاد کلان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان تمام هزینه‌های خود را طی یک سال و دو سال گذشته با این روند تنظیم کرده‌اند و به‌طور نمونه هزینه‌هایی مانند افزایش دستمزد به روال قبل، شدنی نیست، کاهش مقطعی نرخ ارز جز این‌که موجب تعلل فعالان اقتصادی در تصمیم‌گیری تا مدتی نامعلوم شود، هیچ عایدی موثری ندارد.

بارها تجربه شده است که پدیده چسبندگی قیمت، تبدیل به مانع آشکار و قطعی بازگشت قیمت کالاهای وارداتی یا تولیدی یا مواد اولیه وارداتی به نرخ‌های قبلی حتی با نرخ ارز پایین‌تر می‌شود.

با توجه به روند نزولی نرخ ارز طی روزهای اخیر، این انتظار در مردم شکل گرفته است که نرخ ارز روند کاهشی خود را ادامه دهد. تاثیر این انتظار مردم در بازارهای کشور چیست؟

کاهش انتظارات تورمی به‌واسطه روند نزولی قیمت ارز، جز آن‌که چرخه کنونی تولید و صادرات را نیز دستخوش مشکل کند، هیچ عایدی اقتصادی برای کشورمان نخواهد داشت. در اقتصاد کوچک‌شده ایران، بخش کوچکی از کیک کاهش نرخ ارز به شهروندان خواهد رسید. همان‌طور که پیش‌تر مطرح شد، تا مسائل سیاسی و اقتصادی ایران به‌صورت اساسی و ساختاری حل نشود و یک جراحی اصولی و بروز نشاط اجتماعی در تمام عرصه‌ها شکل نگیرد، اگر درآمد ارزی هنگفتی هم عاید کشور شود، باز هم میل به خروج سرمایه از ایران به انواع دلایل وجود خواهد داشت. روند به نظر من، هرگونه ابراز هیجان و خشنودی از روند کاهش ارز، مطلوب اقتصاد ایران نخواهد بود و پس از چندی با یک تنش دیگر سیاسی همه چیز به روال قبل باز خواهد گشت و تجربه بی‌ثباتی دیگری بر بازار ارز حاکم خواهد شد.

به نظر شما آیا کاهش نرخ ارز می‌تواند گردش مالی و فعالیت تولیدی شرکت‌های کوچک و قطعه‌سازانی را که پیش‌تر به دلیل افزایش نرخ ارز دچار کمبود نقدینگی شده‌اند،‌ سرعت بخشد؟

تزریق سرمایه‌ به این شرکت‌ها به‌سرعت امکان پذیر نیست. وقتی مأمن بخش مهمی از نقدینگی نظام اقتصادی کشور، به لحاظ فنی ورشکسته شده است، اعتماد مردم به عملکرد ناشر پول نیز کاهش می‌یابد؛ اعتمادی که مهم‌ترین منشأ ارزش‌یافتن پول بدون ارزش ذاتی

است. بدون شک این نگرانی‌ها سهم مهمی در افزایش تقاضا در بازار را ایفا کرده است. استمرار نگرانی از بروز بحران‌ نقدینگی در ایران، محرک مهم دیگری در تقاضای بازار ارز ایران است و در کنار تنگناهای ایجادشده هزینه‌ معاملات را در بازار ارز کشورمان افزایش داده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =