سوخت

در مدار آوردن جایگاه‌های سوخت ادامه دارد، تا آنجا که صبح پنجشنبه ۶‌آبان سرانجام تمامی جایگاه‌های سوخت کشور (۳هزار و ۷۰۰جایگاه) در مدار قرار گرفتند و بنزین را به نرخ آزاد می‌فروشند. 

به گزارش «اخبار خودرو»،بعد از حمله سایبری پیش‌از ظهر روز سه‌شنبه (4 آبان) به سامانه هوشمند سوخت، به تدریج شرایط عادی شده و عرضه بنزین در جایگاه‌هایی که از مدار خارج شده بود، با نرخ آزاد در جریان است؛ همچنین در برخی جایگاه‌ها امکان عرضه بنزین یارانه‌ای نیز فراهم شده است.

کمبود بنزین یا حمله سایبری؟

چندروز قبل سامانه سوخت کشور دچار مشکل شد و رانندگان مجبور شدند در صف‌های طولانی بمانند و بنزین آزاد بزنند. عده‌ای از کاربران شبکه‌های مجازی پیش‌بینی کرده بودند احتمالا قرار است مانند دفعه قبل، بنزین گران شود. البته وزیر کشور ساعاتی بعد از این ماجرا، شایعه گرانی بنزین را رد کرد. او تاکید کرد برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین وجود ندارد. با این حال به نظر می‌رسد کاربران شبکه‌های مجازی همچنان نگران هستند و یادآوری می‌کنند دفعه پیش هم مسولان کشور گفته بودند قرار نیست قیمت حامل‌های انرژی افزایش پیدا کند اما بنزین به یک‌باره گران شد.در همین خصوص هادی بیگی‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی گفت: «دلیل تعطیلی پمپ‌بنزین‌ها نه افزایش قیمت بنزین است و نه به دلیل کمبود بنزین. مشکل ایجاد اختلال در سامانه هوشمند سوخت کشور است.» عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: «اختلال در ارائه خدمات در برخی پمپ‌بنزین‌ها ناشی از یک اشکال فنی و سامانه‌ای است و به زودی رفع می‌شود و هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین وجود ندارد.» او با تایید حمله سایبری بیان کرد: «سامانه بنزین هک شده است. کارت رانندگان در پمپ‌بنزین خوانده نمی‌شود و به همین دلیل این مشکل پیش آمده، مساله حمله سایبری است نه کمبود بنزین.» این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که فاطمه کاهی، سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران حمله سایبری را رد کرده است. بیگی‌نژاد در ادامه افزایش قیمت بنزین و کمبود آن را تکذیب کرد: «بنزین قرار نیست گران شود و مردم نباید نگران افزایش قیمت بنزین باشند.» این عضو کمسیون انرژی اظهار کرد: «تنظیمات سیستم و سامانه به هم خورده و نمی‌توان از کارت‌ها استفاده کرد. ما به قدری مازاد بنزین داریم که بنزین هم صادر می‌کنیم.»

حمله سایبری تایید شد

اگرچه در ساعات ابتدایی ایجاد اختلال اعلام شده بود که حمله سایبری در کار نیست اما به مرور این احتمال قوت گرفت.

مرکز ملی فضای مجازی با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن تایید حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت کشور، از بازگشت سوخت‌رسانی به حالت عادی تا ساعاتی بعد خبر داد. مرکز ملی فضای مجازی با تایید این خبر، درخصوص حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت اطلاعیه‌ای صادر کرد. در این اطلاعیه آمده بود: «به‌اطلاع هموطنان می‌رساند ساعت ۱۱صبح سه‌شنبه چهارم آبان‌ماه ۱۴۰۰ مرکز «افتا» گزارشی درخصوص حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت کشور دریافت کرد و به تبع آن جایگاه‌ها قادر به ارائه خدمات سوخت رسانی نبودند و از مدار خارج شدند.» وی ادامه گفت: «در همین راستا، دستگاه‌های ذیربط در حال رفع مشکل ایجادشده هستند و تا ساعاتی دیگر خدمات سوخت رسانی به حالت عادی برخواهد گشت. بعد از توقف عرضه سوخت در جایگاه‌های کشور بعد از حمله سایبری تعدادی از جایگاه‌های سوخت فعالیت خود را به صورت آفلاین و عرضه بنزین به نرخ آزاد آغاز کرده‌اند.» فاطمه کاهی درباره این موضوع با تاکید بر اینکه در اکثر مناطق کشور، عرضه بنزین در جایگاه‌های سوخت آغاز شده است، گفت: «‌در تهران اکنون ۵۲ جایگاه فعال هستند.»

عذرخواهی وزیر نفت از مردم

در همین راستا وزیر نفت با عذرخواهی از مردم بابت اختلال پیش‌آمده در سامانه هوشمند سوخت، اعلام کرد: «حدود سه هزار جایگاه سوخت فعال هستند و مردم می‌توانند به صورت دستی و خارج از شبکه کارت سوخت، سوخت مورد نیاز را تامین کنند.» جواد اوجی با بیان اینکه درپی این اختلال، سیستم جایگاه‌های سوخت شامل سیستم کارت هوشمند و نازل ها از کار افتاد، گفت: «برای اینکه مردم برای تهیه سوخت مورد نیاز، دچار مشکل و چالش نشوند تمام جایگاه‌ها آفلاین و دستی به مدار آمدند.» وزیر نفت تاکید کرد: «در ساعات اولیه همکاران و نیروهای صنعت نفت در تمامی جایگاه‌های سراسر کشور حاضر شدند و جایگاه به جایگاه رفتند و با تغییر کد در سیستم کارت هوشمند، آن را به حالت دستی درآوردند تا مردم بتوانند به سوخت دسترسی داشته باشند.» وزیر نفت با تاکید بر اینکه از مردم عذرخواهی می‌کنم و قول می‌دهیم شاهد این قضایا در آینده نباشیم، افزود: «‌تمام متخصصان حوزه IT در ۴ شرکت اصلی وزارت نفت فراخوان داده شد و همگی مشغول فعالیت هستند.» اوجی تاکید کرد: «ذخایر بنزین وضعیت بسیار خوبی دارد و به‌زودی صادرات بنزین و گازوئیل آغاز خواهد شد.»

امکان عرضه بنزین آزاد در تمام جایگاه‌های سوخت کشور

سرانجام پس از گذشت دو روز از اختلال در سامانه هوشمند سوخت و عرضه بنزین در کشور، اکنون تمامی جایگاه‌ها امکان عرضه بنزین به نرخ آزاد را دارند و ۷۰۰ جایگاه نیز بنزین یارانه‌ای تحویل می‌دهند.

در مدار آوردن جایگاه‌های سوخت ادامه دارد، تا آنجا که صبح پنجشنبه ۶‌آبان سرانجام تمامی جایگاه‌های سوخت کشور (۳هزار و ۷۰۰جایگاه) در مدار قرار گرفتند و بنزین را به نرخ آزاد می‌فروشند.

البته آنگونه که سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرده، تعداد اندکی از جایگاه ها که در مناطق دورافتاده قرار دارند و مراجعه به آنها نیز محدود است، همچنان نمی‌توانند بنزین عرضه کنند.

در کنار آن، کارشناسان صنعت نفت ۷۰۰‌جایگاه را نیز به سامانه هوشمند سوخت متصل کرده‌اند که در این جایگاه‌ها می‌توان با کارت سوخت بنزین یارانه‌ای دریافت کرد. پیش از این نیز وزیر نفت اعلام کرده بود تا روز جمعه مشکل پمپ‌بنزین‌ها رفع می‌شود و عرضه بنزین عادی خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =