واردات خودروهای کارکرده

اگر طرح‌ها و برنامه‌های وزیر صمت مانند اقدامات رئیس‌جمهور با حضور در میدان‌های اجرایی کشور باشد، قابل تقدیر است. امروز مسئولان باید در مرکز مسائل و معضلات مهم حوزه‌های مربوط به فعالیت خود قرار بگیرند تا بتوانند مشکلات را شناسایی کنند و توانمندی لازم را به تولید و صنعت بازگردانند.

به گزارش «اخبار خودرو»،خودروسازان از تامین نیازهای کمی و کیفی بازار جا مانده‌اند.

توسعه صنعت خودرو و افزایش تولید در گرو تامین منابع است

اله‌وردی دهقانی، عضو کمیسیون صنایع‌ مجلس

با توجه به آن‌که حوزه صنعت خودرو در چند سال اخیر مصائب پرشماری نظیر تحریم‌های هدفمند این صنعت از سوی آمریکا و متحدانش را تجربه کرده است، آیا طرح‌های وزارت صمت می‌تواند موانع تولید و مشکلات زنجیره تامین قطعات و خودروسازان را کاهش دهد؟

اگر طرح‌ها و برنامه‌های وزیر صمت مانند اقدامات رئیس‌جمهور با حضور در میدان‌های اجرایی کشور باشد، قابل تقدیر است. امروز مسئولان باید در مرکز مسائل و معضلات مهم حوزه‌های مربوط به فعالیت خود قرار بگیرند تا بتوانند مشکلات را شناسایی کنند و توانمندی لازم را به تولید و صنعت بازگردانند.

برای حمایت از تولید در کشورهای صنعتی یا درحال توسعه توجه ویژه‌ای به موضوع اشتغال و تامین منابع مالی می‌شود. آیا به نظر شما اقداماتی که برای حمایت بنگاه‌های بزرگ خودروسازی صورت گرفته، توانسته است جوابگوی نیاز این صنعت باشد؟

همان‌طور که شاهد هستیم، رکن اصلی اقتصادهای قدرتمند دنیا صنعت است. رشد و توسعه صنعت خودرو و افزایش تولید، با تامین منابع محقق خواهد شد. سودی که برای سپرده‌های بانکی در دنیا پرداخت می‌شود، در کشورهای صنعتی و توسعه‌یافته کمتر از 2درصد در نظر گرفته شده و سود وام‌هایی که به تولیدکنندگان داده می‌شود، در کشور اساسا یک مشکل بزرگ است.

تجربه چند دهه تولید خودرو در کشور و همکاری با شرکت‌های بزرگ اروپایی و آسیا شرقی تا چه میزان در ارتقای سطح خودروسازان ما در زمان تحریم‌های بین‌المللی موثر بوده است؟

متاسفانه طی سال‌های گذشته برای رفع مشکلات صنعت تنها حرف زده شده و عملی صورت نگرفته، نزدیک 60 سال است که کشور در زمینه خودروسازی فعال بوده ولی برای تامین نیاز کشور دچار مشکل هستیم. ناوگان حمل‌ونقل کشور نیز فرسوده شده است و برای نوسازی آن نیازمند سیاستگزاری‌های مناسب در این حوزه هستیم. همکاری وزارت صمت، صاحبان صنایع خودرو، محققان و پژوهشگران می‌توانند به رفع موانع این صنعت کمک کنند.

برخی کارشناسان معتقدند به‌رغم ممنوعیت واردات خودرو طی چهارسال گذشته، این ممنوعیت تنها بازار خودرو را نابسامان‌تر کرده است و خودروسازان نیز فرصت‌های ناشی از آن را هدر داده‌اند. نظر شما در این باره چیست؟

متاسفانه خودروسازان از تامین نیازهای کمی و کیفی بازار جا مانده‌اند و درخصوص تحویل سر موعد محصولات به متقاضیان بهانه می‌آورند. عدم تحویل به‌موقع محصولات طرح‌های فروش فوری و پیش‌فروش به متقاضیان به‌ویژه در یکی از دو خودروساز بزرگ، نمونه بدعهدی کارخانه‌های بزرگ خودروسازی است. این موضوع باید مورد توجه دستگاه‌های نظارتی قرار بگیرد و دلایل آن ریشه‌یابی شود.

صنعت خودرو را مانند پتروشیمی رقابتی کنیم

پویا عباسیان، فعال و کارشناس تجارت بین‌الملل

خودروسازان از قیمت‌گذاری محصولات تولیدی خود گلایه‌ دارند و مصرف‌کنندگان نیز کیفیت محصولات این بنگاه‌ها را در خور هزینه پرداختی نمی‌دانند. دلیل این اختلاف نظر چیست؟

قیمت بالای خودرو در کشور ناشی از سوءمدیریت و افزایش قیمت مواد اولیه است که این موارد باعث بالا رفتن هزینه‌های تولید می‌شود. در همه صنایع کشور تنها یک صنعت است که با رعایت در زنجیره تولید باعث افزایش صادرات شده و آن، صنعت پتروشیمی است. در این صنعت رقبا نمی‌توانند با قیمت تمام‌شده در این صنایع رقابت کنند و محصولات خود را به فروش رسانند.

یکی از موانع تولید، عدم دستیابی به بازارهای بزرگ قلمداد می‌شود، زیرا تولیدکنندگان با افزایش تیراژ می‌توانند قیمت تمام‌شده خود را به نسبت آن کاهش دهند. به نظر شما نقش دولت در صادرات‌محور شدن محصولات خودروسازان چیست؟

سهم دولت در صنایع بزرگ 64 درصد است و دولت مالکیت دوسوم این صنایع را در اختیار دارد. درحال‌حاضر دولت بهترین امکانات را برای صادرات دارد، ولی انگیزه‌ای برای این کار ندارد.

ازسوی‌دیگر، بخش خصوصیِ باانگیزه، امکانات مورد نیاز برای صادرات را در اختیار ندارد. بنابراین یکی از موانع صادرات خود دولت است که باید این موانع را برطرف کرد.

با کمرنگ کردن نقش دولت در حوزه اختیارات بخش خصوصی می‌توان به حل مشکلات کمک کرد. با توجه به خصوصی‌سازی برخی نهادها، باز هم این نهادهای به‌اصطلاح خصوصی‌شده زیر پرچم دولت و تابع قوانین آن هستند و از خود اختیاری ندارند. به همین دلیل تولید رقابتی هم در کشور وجود ندارد.

برای ایجاد بازار رقابتی در صنعت خودرو چه الزاماتی باید در این حوزه مد نظر مسئولان امر باشد؟

شاخص رقابتی‌بودن صنایع را باید از میزان حضور صنایع کشور در بازارهای جهانی متوجه شویم. شرکتی که در بیشتر بازارهای جهانی حضور دارد، رقابت‌پذیری بالاتری هم دارد. درحال‌حاضر چند شرکت در صنایع دیگر داریم که بدون دریافت کمک و یارانه از دولت در این بازارها مشغول به فعالیت هستند.

با توجه به تاسیس سایت‌های تولیدی در آذربایجان و عراق این امیدواری وجود دارد که خودروسازان بتوانند حضور پررنگی در منطقه داشته باشند. به نظر شما دلیل عدم موفقیت خودروسازان ایرانی در این بازارها چیست؟

متاسفانه در حوزه محصولات خودروسازان، صادرات موفقی نداریم و شاخص آن کلا منفی است. شورای رقابت متولی بحث رقابت در کشور است، ولی درحال‌حاضر تنها به‌عنوان شورای قیمت‌گذاری‌های انحصاری فعالیت دارد تا اجحافی از سمت تولیدکننده به مصرف‌کننده صورت نگیرد که البته در این بخش هم عملکرد بسیار ضعیفی دارد. متاسفانه در شورای رقابت به رقابت‌زایی و انحصارزدایی توجهی نشده است.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    1 0
    واردات خودرو بدون اصلاح قیمت ها هیچ فایده ای ندارد .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =