فیدلیتی پرستیژ

به‌عنوان یک خودروساز خصوصی با برخورداری از امتیاز یک پلت‌فرم چندمنظوره، برنامه استفاده از موتورهای مختلف، گیربکس‌های متنوع، سطح آپشن‌های گوناگون و همچنین یک خودرو برقی را روی این پلت‌فرم خواهیم داشت.

به گزارش «اخبار خودرو»،صـنعت خـودرو بـه‌ویژه در شـرکت‌های بـخـش خصوصی شـاهد تحولات بزرگ و عـرضه محصول در سگمنت‌های مختلف نبوده است. اما شرکت‌های مختلف قصد دارند پلت‌فرم‌های مخصوص به خود را داشته باشند و محصولات متنوعی را روی یک پلت‌فرم مشخص عرضه کنند. بهمن‌موتور نیز در راستای توسعه محصول، قرار است سه خودرو جدید تولید و به بازار عرضه کند. این سه محصول شامل یک ون کارگو با نام INROADS، یک سدان با نام RESPECT و همچنین مدل جدیدی از خودرو دیگنیتی با نام «دیگنیتی پرستیژ» خواهد بود. در مجموع شش مدل خودرو در پلت‌فرم فیدلیتی به بازار عرضه خواهد شد که شامل «فیدلیتی پرستیژ» و یک پیکاپ هم خواهد بود. ضمن این‌که شرکت بهمن به‌منظور توسعه محصول اقدام به توسعه‌ زیرساخت‌ها کرده است تا بتواند در ماه‌های دیگر افزایش تولید داشته باشد. در این خصوص، مدیران ارشد بهمن‌موتور پاسخگوی سه پرسش روزنامه «دنیای خودرو» درخصوص مباحثی همچون داخلی‌سازی موتور با همکاری شرکت تیوان (زیرمجموعه هلدینگ کروز)، نرخ نهاده‌های تولید و قیمت تمام‌شده محصولات و برنامه‌هایی بودند که این خودروساز بخش خصوصی با خرید امتیاز یک پلت‌فرم چندمنظوره دنبال می‌کند. به گفته آن‌ها، بخش خصوصی درحال‌حاضر به سمت تنوع‌بخشی به تولید خودرو و پاسخگویی به نیازهای بازار در سگمنت‌های بالاتر حرکت می‌کند.

تغییر ارزش قطعات در بازارهای مقصد با رشد هزینه‌های حمل‌ونقل

محمد ضرابیان، مدیرعامل شرکت بهمن‌موتور

با توجه به ضرورت توسعه حضور بخش خصوصی در صنعت خودرو کشور، ما کماکان در حوزه تجاری سبک محصول خواهیم داشت و در بخش سواری نیز لازم بود برای پاسخگویی به تقاضای بازار محصول جدیدی را عرضه کنیم. در حوزه خودروهای اس‌یووی که نیاز آن در بازار کشور احساس می‌شود، در مجموع 4 محصول خواهیم داشت و دیگنیتی و فیدلیتی پرستیژ را هم به بازار عرضه خواهیم کرد.

اما درهرحال مشکلات گریبان‌گیر صنایع کشور که ناشی از تحریم‌ها، شیوع کرونا و... بوده و بر سر صنعت خودرو سایه انداخته، مبتلابه خودروسازان خصوصی نیز بوده است. ازجمله افزایش هزینه‌های بین‌المللی حمل‌ونقل، دامن‌گیر گروه بهمن نیز بوده است؛ بعد از خروج از قرنطینه‌ و شرایط کرونا، تقریبا از ابتدای سال میلادی تقاضای حمل‌ونقل دریایی افزایش یافته است.

به همین دلیل دنیا با کمبود کانتینر مواجه و حمل کانتینر به کشورها با تقاضای بالا انجام شد. این اتفاق سبب شد کشورهای اروپایی و آمریکا درصد قابل توجهی از کانتینرها و حمل را به خود اختصاص دهند. بدین ترتیب، کانتینر 40 فوت هایکلوپ از 3300 دلار به 8800 تا 9200 دلار رسیده است. این افزایش هزینه قابل توجه است و تاثیر بسزایی در قیمت تمام‌شده کالا در دنیا داشته است. رشد قیمت‌ها از ابتدای سال 2021 اتفاق افتاده که بخشی از آن مرتبط به مسائل حمل‌ونقل است. این موضوع باعث شده ارزش کالاها در بازارهای مقصد تغییر کند. در خصوص بحث فروش، روش‌های آن و این‌که ممکن است مشکلی وجود داشته باشد نیز باید بگویم مهم‌ترین مساله ایجاد تعادل بین عرضه‌وتقاضاست. روش فروش فوری بر مبنای آیین‌نامه حمایت از مصرف‌کننده به‌صورت تحویل یک‌ماهه است. وقتی تحویل یک‌ماهه است، قاعدتا شرکت هم باید برنامه تولید و تحویل یک‌ماهه را انجام دهد. بنابراین در بازه یک ماه به اندازه همان یک ماه می‌توان تعهد ایجاد کرد.

افزایش تعهد و معوق‌شدن آن مفید نیست و اطمینان مشتری را از بین می‌برد. افتخار ما این است که تعهد معوق نداریم. وقتی توان تولید ما مثلا 300 دستگاه خودرو است، طی یک ماه و برای برنامه فروش تنها همان 300 دستگاه خودرو را عرضه می‌کنیم. اما با برنامه‌های توسعه‌ای روند تولید افزایشی خواهد بود. بنابراین چه دامپینگ قیمت و چه قیمت‌گذاری‌های نجومی صحیح نیست. ما قیمت‌گذاری ارزنده داریم، یعنی مشتری متوجه است چقدر می‌پردازد و چه محصول و چه امکاناتی را از شرکت دریافت می‌کند.

سطوح هدف‌گذاری‌شده برای داخلی‌سازی را با جدیت دنبال می‌کنیم

پارسا نوری، مدیر مهندسی بهمن‌موتور

شرکت تیوان با هدف توسعه موتورهای جدید و در سطحی بزرگ‌تر از نیاز شرکت بهمن‌موتور فعالیت می‌کند و قرار است یکی از شرکت‌های بزرگ تولیدکننده موتورهای نوین برای تمامی خودروسازان ایران باشد و پیشرانه‌های جدیدی را در گریدها و تایپ‌های مختلف به بازار عرضه کند. ارتباط خودرو فیدلیتی با پروژه تیوان در بحث داخلی‌سازی موتور خواهد بود.

برنامه ما این است که پیشرانه‌ها را برای فیدلیتی و حتی خودرو RESPECT و بقیه خودروهایمان از یک تولیدکننده داخلی تامین کنیم. قطعا اگر شرکت تیوان به آن سطح برسد، موتور از این شرکت تامین خواهد شد. درخصوص مالکیت معنوی پلت‌فرم خودرو فیدلیتی نیز باید عنوان کنم از این پلت‌فرم خانواده خودروهای فیدلیتی تولید خواهد شد و ما می‌خواهیم که در این خانواده، پلت‌فرم را توسعه و گسترش دهیم. یعنی موتورهای مختلف، گیربکس‌های متنوع، سطح آپشن‌های مختلف و همچنین یک خودرو برقی روی این پلت‌فرم خواهیم داشت.

به همین دلیل در این پروژه نوع همکاری ما با شریک‌مان متفاوت با پروژه‌های دیگر است که در ایران به اسم پلت‌فرم انجام شده است. کم‌کم با ورود خودرو فیدلیتی پرستیژ این پازل‌ها تکمیل می‌شود. خودروهای دیگر هم روی این پلت‌فرم عرضه می‌شوند و عمق ساخت داخل این پلت‌فرم با محصولات جدید بیشتر و یک خانواده کامل از فیدلیتی در بهمن تولید خواهد شد. درخصوص بحث ساخت داخل نیز در کشور یک سری الزامات و ضروریات داریم؛ تولید خودرو باید با الزام ساخت داخل 20 درصدی آغاز شود. یعنی ما وقتی محصولی به بازار عرضه می‌کنیم، در همان عرضه اولیه 20 درصد ساخت داخل را خواهیم داشت. وظیفه ما تعمیق ساخت داخل در محصولات مختلف است. هدف ما روی محصولات مختلف متفاوت است. برای مثال در خودرو فیدلیتی هدف ما ساخت داخل 40 درصدی طی 2 سال است. درحال‌حاضر 25 درصد ساخت داخل را گذراندیم و با تغییراتی که در قطعات داده‌ایم، به‌سرعت به 30 درصد خواهیم رسید. اما در محصولی مانند کارگو ون سطح داخلی‌سازی بیش از 50 درصد خواهد بود. در مورد محصول سواری نیز سطح داخلی‌سازی به 30 درصد خواهد رسید. ضمن این‌که برخی قطعات سطح تکنولوژی بالایی دارند و ما سعی داریم به‌وسیله شرکت‌های همکار آن‌ها را داخلی‌سازی کنیم. همچنین برای محصولات جدیدی از متریال جدید استفاده‌ کرده‌ایم که نمونه آن در کشور وجود ندارد. سعی ما بر این است در کشور زنجیره تامین بزرگی برای تولید خودروهای با تکنولوژی بالاتر آماده شود. درخصوص برخی خودروهای تجاری سبک مانند وانت کارا نیز سطح داخلی‌سازی ما بالای 70 درصد است.

خودروسازان خصوصی در خرید خارجی چابک‌تر از دولتی‌ها بوده‌اند

علی پورابراهیم آبادی، عضو هیات‌مدیره شرکت بهمن‌موتور

در دوران تحریم شرکت بهمن نیز استثنا نبوده و نیست و ما هم درگیر بوده‌ایم. اما با همت همکارانمان در مجموعه و به دلیل این‌که به‌عنوان یک مجموعه خصوصی، چابک‌تر از دولتی‌ها عمل کرده و در بحث خرید خارجی و انتقال ارز بهتر کار کردیم، توانستیم بر مشکلات تحریم غلبه کنیم. البته پیش آمده است که به دلیل عدم ترخیص کالا از گمرک یا به دلیل عدم تامین مواد اولیه تولیدکنندگان داخلی‌مان با مشکل مواجه شویم. اما این مشکلات تقریبا حل شده و تعداد خودروهای ناقص ما بسیار اندک است. درخصوص کیفیت وضعیت ما در بهمن متفاوت از سایر شرکت‌هاست. شاید به لحاظ تیراژ تولید به اندازه سایر شرکت‌های بزرگ نباشیم، اما قطعا به لحاظ کیفیت رقابتی هستیم. از سال 95 که بخش خصوصی وارد مجموعه شد، با شرکت‌های بزرگی مانند رنو- نیسان، به‌منظور بحث کیفی همکاری داشتیم. درحال‌حاضر نیز سیستم کیفی بهمن را داریم که روزبه‌روز در حال ارتقاست. به‌عنوان مثال خط رنگ شرکت بهمن ارتقا پیدا کرده است و آماده تعویض ربات‌های خط رنگ قدیمی با مجموعه‌ای مدرن هستیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =