سایپا

۲۹ پروژه با «نهاجا» تعریف شده که از ۱۰ مورد به قرارداد رسیده، ۲ مورد در مرحله انعقاد قرارداد است و امکان‌سنجی برای امضای قرارداد ۱۷پروژه دیگر نیز درحال انجام است.

به گزارش «اخبار خودرو»،در نخستین روز از هفته جاری، جلسه‌ای با حضور مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا و فرمانده نیروی هوایی ارتش برگزار شد. در این جلسه، مقرر شد علاوه بر پیگیری و تسریع در اجرای پروژه‌های مشترک در حال اجرا، همکاری‌هایی در زمینه‌های جدید نیز آغاز شود. همچنین در دیدار فرماندهان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با مدیران ارشد گروه خودروسازی سایپا، روند پیشرفت پروژه‌های مشترکی که براساس تفاهم‌نامه سال پیش، بین دو مجموعه آغاز شده بود، مورد بررسی قرار گرفت و تصمیم‌های لازم جهت تسریع در اجرای آن‌ها اتخاذ شد.

آمادگی نهاجا برای افزایش تعداد پروژه‌های مشترک در سایپا

فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی (نهاجا) در این دیدار اظهار کرد: «نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان سربازان جان‌برکف کشور همواره با کمترین امکانات، بیشترین رشادت‌ها و دستاوردها را از خود نشان داده‌اند.»

امیر سرتیپ خلبان حمید واحدی ادامه داد: «در گام نخست همکاری‌ها و براساس تفاهم‌نامه سال قبل بین نیروی هوایی ارتش و سایپا، پروژه‌هایی تعریف شده است که در حال اجرا هستند، اما آمادگی کامل داریم تا تعداد این پروژه‌ها را افزایش دهیم.» امیر واحدی افزود: «توان مهندسی و تکنولوژیکی قابل توجهی در نیروی هوایی ارتش به‌ویژه در مجتمع اوج وجود دارد که می‌تواند بیشتر از گذشته در خدمت توسعه صنعت کشور به‌ویژه صنایع پیشران خودروسازی قرار گیرد.» وی در پایان پیشنهاد کرد جلسات مشترک فرماندهان نیروی هوایی ارتش و مدیران ارشد گروه ساپیا هر سه ماه یکبار برگزار شده و روند پیشرفت پروژه‌های مشترک بررسی شود که مورد استقبال مدیرعامل سایپا قرار گرفت.

تعریف ۲۹ پروژه مشترک برای همکاری

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا نیز در این دیدار، همکاری‌های انجام‌شده براساس تفاهم‌نامه مشترک سایپا و نیروی هوایی ارتش در یک‌سال گذشته را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: «امیدواریم با حضور امیر سرتیپ خلبان واحدی، شاهد توسعه و تسریع همکاری‌ها باشیم.» سیدجواد سلیمانی ادامه داد: «براساس تفاهم‌نامه مشترک، ۲۹ پروژه تعریف شده که از این تعداد ۱۰ مورد به قرارداد رسیده، ۲ مورد در مرحله انعقاد قرارداد است و امکان‌سنجی برای امضای قرارداد ۱۷پروژه دیگر نیز درحال انجام است.» وی با بیان این‌که تولید و ساخت داخل قطعات ارزبر گلوگاهی و دارای تکنولوژی بالا یکی از اولویت‌های اصلی همکاری‌ها به شمار می‌آید، افزود: «پروژه‌های مختلفی بین سایپا و ارتش تعریف شده است که اجرای آن‌ها در قالب چند کارگروه در دانشگاه شهید ستاری، مجتمع اوج و... با تمرکز بر رفع گلوگاه‌های تولید قطعات موردنیاز صنعت خودرو دنبال می‌شود.» در پایان این دیدار، امیر سرتیپ خلبان حمید واحدی، فرمانده نیروی هوایی ارتش، ماکت هواپیمای جنگنده کوثر را به‌عنوان نماد توانمندی صنایع دفاعی کشور به مدیرعامل گروه سایپا اهدا کرد.

83 پروژه مشترک با صرفه‌جویی سالیانه حدود 100میلیون یورو

بنا بر آن‌چه پیش از این توسط گروه خودروسازی سایپا اعلام شده است، این مجموعه 83 پروژه بومی‌سازی قطعات خودرو را با سه نهاد نظامی یعنی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دست اجرا دارد. از این میان، 28 پروژه مشترک بومی‌سازی با شرکت‌های زیرمجموعه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تعریف شده و 7 قطعه پیچیده و دارای فناوری پیشرفته تاکنون به تولید انبوه رسیده است. نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز تاکنون برای تولید 26 قطعه پیشرفته از محصولات گروه سایپا اعلام آمادگی کرده که بسیاری از این قطعات در حال نمونه‌سازی اولیه و انجام مراحل پیش از تولید انبوه است. تعداد 29 پروژه مشترک داخلی‌سازی نیز میان گروه سایپا و نیروی هوایی ارتش تعریف شده که طراحی اولیه این قطعات نیز در حال اجراست. تولید قطعات پیشرفته خودرویی نظیر ECU، مدولاتور، انژکتور، ایربگ، مالتی‌مدیا، موتورهای DC، انواع سنسورهای الکتریکی، جلوآمپر دیجیتال و فرمان برقی با هر سه نهاد و مجموعه نیروهای مسلح در حال اجرا بوده و عزم سایپا بر این است که با تکیه بر توان داخلی، ارزبری محصولات و وابستگی خود را در این بخش‌ها به حداقل برساند. همچنین با توجه به این‌که نیروهای مسلح در طراحی و تولید سامانه‌های موقعیت‌یاب، سیستم‌های راداری و سنسورهای الکتریکی توانمند بوده و اقدامات ارزشمندی را انجام داده‌اند، تفاهم همکاری میان گروه خودروسازی سایپا و مجموعه‌های نیروهای مسلح برای ساخت و به‌کارگیری سامانه موقعیت‌یاب، سیستم رادار و سنسورهای الکتریکی در خودروهای برقی، خودروهای متصل و خودران و فراگیری این سیستم‌ها منعقد شده است. با اجرای این پروژه‌های مشترک بومی‌سازی با نیروهای مسلح، سالیانه 100میلیون یورو صرفه‌جویی خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =