کد خبر: 237433
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۷
رونیز

چهره قابل قبول این خودرو یکی از مزایای رونیز است. SUV های آفرودی در کشور ما به‌دو دسته تقسیم می‌شوند: دسته اول مدل‌های قدیمی مثل انواع جیپ، پاژن و نیسان پاترول هستند و دسته دوم را خودروهای مدرن و گران‌قیمتی همچون تویوتا لندکروزر و تویوتا پرادو تشکیل می‌دهند.

به گزارش «اخبار خودرو»،تب شاسیبلندسواری چند سالی است که نهتنها در کشور ما، بلکه تقریبا در تمام دنیا بالا گرفته است. از اینرو هر روز خودروهای قدبلند بیشتری در معابر رفتوآمد میکنند. البته اکثر این خودروهای بهاصطلاح شاسیبلند، در زمره کراساوورها یا حتی هاچبکهای کراس قرار میگیرند و بهجز اندکی ارتفاع بیشتر و بعضا وجود ضربهگیرهای پلاستیکی اطراف بدنه، مزیت خاصی درمقایسه با سدانها و هاچبکهای همرده خود ارائه نمیدهند. نیسان رونیز یکی از همین SUV های واقعی است که بهرغم گذشت حدود یک دهه از توقف تولیدش، همچنان مورد توجه بسیاری از علاقهمندان بهسفرهای آفرودی قرار دارد. «دنیایخودرو» قصد دارد بررسی کند که چهدلایلی کماکان خرید این پیرمرد بیراههنورد ژاپنی را توجیهپذیر میکنند.

قبل از اینکه بهبررسی مزایای رونیز بپردازیم، این خودرو را بهطور کلی معرفی میکنیم. برای آشنایی با این خودرو لازم است ابتدا با پدر این خودرو یعنی ایکسترا (Xterra) آشنا شویم. ایکسترا یک SUV کامپکت است که حدفاصل سالهای 1999 تا 2015 در دو نسل از سوی نیسان بهبازار عرضه میشد. جوینتونچر (شرکت مشترک) ژنگژو-نیسان (Zhengzhou Nissan) در سال 2003 یک نسخه تغییریافته از نسل اول Xterra را با نام پالادین (Paladin) بهصورت اختصاصی برای بازار چین معرفی کرد که رونیز ما ایرانیها، درواقع همین پالادین چینیهاست.

سال 1382 یعنی دقیقا پس از توقف تولید پاترول بود که شرکت پارسخودرو بهسراغ شریک چینی شرکت Nissan رفت و پالادین را بهعنوان جانشین پاترول روی خط مونتاژ خود آورد. البته پارسخودرو در یک حرکت هوشمندانه، نام زیبای رونیز (نام یک شهر کوچک از توابع شهرستان استهبان استان فارس) را برای این خودرو انتخاب کرد. پیشرانه این خودرو یک نمونه 2.4 لیتری تنفسطبیعی با حداکثر قدرت 150 اسببخار و حداکثر گشتاور 208 نیوتونمتر است که با اتصال بهیک گیربکس پنجسرعته دستی، نیروی خود را بههر دو محور این SUV کامپکت منتقل میکند. نیسان رونیز بهدلیل چهره بسیار مدرن خود درمقایسه با پاترول، خیلی زود مورد توجه قشر ثروتمند جامعه قرار گرفت و بهیکی از محصولات موفق پارسخودرو تبدیل شد. البته ممنوعیت واردات و تشنگی بازار در آن زمان را نیز نمیتوان در موفقیت این خودرو بیتاثیر دانست. اجباری شدن نصب ترمز ABS و سپس ایربگ برای محصولات خودروسازان داخلی در اواخر دهه 80 شمسی و عدم بهرهگیری رونیز از تجهیزات یادشده سبب شد تولید این خودرو در سال 1389 برای همیشه متوقف شود.

چرا نیسان رونیز بخریم؟

مزیت اول: چهره و پرستیژ قابل قبول

چهره قابل قبول این خودرو یکی از مزایای رونیز است. SUV های آفرودی در کشور ما بهدو دسته تقسیم میشوند: دسته اول مدلهای قدیمی مثل انواع جیپ، پاژن و نیسان پاترول هستند و دسته دوم را خودروهای مدرن و گرانقیمتی همچون تویوتا لندکروزر و تویوتا پرادو تشکیل میدهند. رونیز از هر نظر درمیانه دسته اول و دوم قرار میگیرد و درعین فاصله قیمتی قابل توجه با خودروهای دستدوم، بهاندازه خودروهای دستاول نیز قدیمی نشده است و کماکان پرستیژ نسبتا مناسبی در بین مردم دارد. این ویژگی سبب میشود نیسان رونیز از حالت آفرودی صِرف خارج شود و بتواند هرازگاهی نقش یک خودرو عادی و روزمره را نیز برای مالک خود ایفا کند.

مزیت دوم: کابین و صندوق بار جادار

فضای کابین بسیار مناسب از دیگر مزایای رونیز است که در اختیار سرنشینان قرار دارد و پنج نفر سرنشین بزرگسال میتوانند یک سفر نسبتا راحت را با این خودرو تجربه کنند. صندوقبار این خودرو نیز با گنجایش 1260 لیتر، یک صندوقبار ایدهآل محسوب میشود و مالک را قادر میسازد که درمسافرت یا حتی آفرود، تمام لوازم مورد نیاز را بههمراه داشته باشد.

چرا نیسان رونیز بخریم؟

مزیت سوم: توانایی آفرود بسیار خوب

توانایی بالای آفرود این خودرو از دیگر مزایای رونیز است و این خودرو بهدلیل برخورداری از شاسی مستقل از بدنه، گیربکس کمکی مجهز بهحالت چهارچرخ سنگین (4L) و اکسل صلب عقب با فنر تخت، یک آفرودر تمامعیار محسوب میشود که حتی برای پیمایش دشوارترین مسیرها نیز روی مالک خود را زمین نمیاندازد! علاوهبراین انبوهی از لوازم آفرود افترمارکت نیز برای این خودرو در بازار موجود است که دست مالک را برای شخصیسازی و بهبود هرچهبیشتر قابلیتهای خارج جادهای نیسان رونیز بازمیگذارد.

مزیت چهارم: استهلاک پایین و دوام فنی بالا

پیشرانه این خودرو که با کد KA24 شناخته میشود، یکی از بادوامترین و کماستهلاکترین پیشرانهها در نوع خود است که درصورت نگهداری صحیح تا سالها هزینه خاصی را بهمالک خودرو تحمیل نخواهد کرد که این مورد از دیگر مزایای رونیز بهشمار میرود. البته همانطور که اشاره شد، درحال حاضر حدود یک دهه از آخرین نمونههای تولیدی این خودرو میگذرد و طی این سالها، بروز برخی مشکلات فنی در برخی از نسخههای آن که رانندگیهای پرفشاری را طی سفرهای آفرودی تحمل کردهاند، امری طبیعی است. اما حتی در این موارد نیز جای نگرانی چندانی وجود ندارد؛ چراکه با یک تعمیر اساسی و تعویض برخی قطعات فنی میتوان مجددا این خودرو را برای چندسالی در برابر خرابیها بیمه کرد و با خیال راحت با آن بهدل طبیعت زد.

مزیت پنجم: فراوانی قطعات یدکی

هرچند بسیاری از قطعات یدکی نیسان رونیز قیمت نسبتا بالایی دارند، اما نکته مثبت اینجاست که این قطعات بهراحتی در بازار یافت میشوند و برخلاف اکثر خودروهای قدیمی، مالک این خودرو تقریبا دغدغهای از بابت تامین قطعات و لوازمیدکی نخواهد داشت.

مزیت ششم: رانندگی نسبتا آسان

این خودرو برخلاف آفرودرهای قدیمی موجود در بازار ایران، عملکرد نرمی درمجموعه فرمان، کلاچ و گیربکس خود دارد و برای رانندگی با آن احتیاج بهصرف انرژی چندان زیادی نیست که این خود از دیگر مزایای رونیز است. این نکته شاید در نگاه نخست پیشپاافتاده بهنظر برسد؛ اما برای افرادی که بهتازگی این خودرو را خریداری کردهاند و بهابعاد آن عادت ندارند یا حتی قصد استفاده درونشهری از این خودرو را دارند، یک نقطه قوت مهم محسوب میشود.

در این مقاله مزایای رونیز را مورد بررسی قرار دادیم و درمجموع میتوانیم بگوییم که نیسان رونیز یک SUV آفرودی سختجان است که میتواند برای افراد علاقهمند بهطبیعتگردی و سفرهای ماجراجویانه یک گزینه بسیار مناسب و مقرونبهصرفه باشد. اما این خودرو معایبی نیز دارد که از جمله آنها میتوان بهکمبود امکانات رفاهی و ایمنی، سواری خشک، مصرف سوخت بالا و شتابگیری ضعیف آن اشاره کرد. بنابراین اگر قصد خرید خودرو دارید و خیلی گذارتان بهبیراهه نمیافتد و بیشتر قصد تردد در مسیرهای شهری و اتوبان را دارید، بهتر است بهجای رونیز یک کراساوور یا حتی سدان جوانتر را خریداری کنید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =