سایپا

فاز نخست فعالیت تکنوسنتر سایپا نیز اقدام برای توسعه و ارتقای موتور و قوای محرکه و همچنین گیربکس محصولات گروه سایپا به‌ویژه مگاپلت‌فرم SP است.

به گزارش «اخبار خودرو»،مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا به‌تازگی با اذعان به ضعف گذشته سایپا در زمینه قوای محرکه، از برنامه تدوین‌شده این گروه خودروسازی با سرمایه‌گذاری‌ در مگاموتور سخن گفت که طی دو سال آینده سایپا را صاحب یک خانواده موتور مناسب و به‌روز برای محصولات خود خواهد کرد. یک سال پیش نیز قائم‌مقام مدیرعامل سایپا اعلام کرده بود: «مدیریت ارشد این گروه خودروسازی به‌صورت ویژه پیگیر برنامه‌های توسعه‌ای و تولید قوای محرکه است و تاکید دارد که مگاموتور طی دو سال باید صاحب خانواده موتور خاص خود باشد و اقدامات لازم در این خصوص شروع شده است.» در صورت تحقق این برنامه، گروه خودروسازی سایپا خواهد توانست از موتور و گیربکس نسل جدید در محصولاتی مانند شاهین استفاده کند.

ماحصل همکاری سایپا با شرکت AVL اتریش و بخش خصوصی

در فروردین‌ماه امسال نیز شرکت توسعه قوای محرکه تیوان، تولید یک پیشرانه جدید سه‌سیلندر و کم‌مصرف را آغاز کرد که برای محصولات خانواده SP سایپا در نظر گرفته شده و مقدمات تولید آن با همکاری شرکت AVL اتریش، گروه خودروسازی سایپا و معاونت علم‌وفناوری نهاد ریاست‌جمهوری فراهم آمده است. این موتور سه‌سیلندر توربوشارژر که 999 سی‌سی حجم و 12سوپاپ دارد، در گام نخست روی کراس‌اوور شهری سایپا آریا نصب خواهد شد و در سال آینده در برخی تیپ‌های خودرو شاهین نیز قرار خواهد گرفت تا این خودروهای ملی با به‌روزترین فناوری موجود در زمینه قوای محرکه راهی جاده‌های کشور شوند. این پیشرانه آلومینیومی همچنین به فناوری‌هایی مانند زمان‌بندی متغییر دوگانه سوپاپ‌ها، پمپ روغن متغیر، بالانسر، پاشش سوخت مستقیم، توربوشارژر، نسل جدید خنک کاری و... مجهز است و می‌تواند به‌صورت استاندارد ۱۴۳اسب‌بخار قدرت را با گشتاور ۲۲۲نیوتون‌متر تولید کند. استاندارد آلایندگی این پیشرانه نیز از نوع یورو ۶ است و در هر کیلومتر تنها ۹۰ گرم دی‌اکسیدکربن تولید می‌کند. موتور مذکور در خودروهایی همچون آریا و شاهین (خودروهای با جرم خالص کمتر از ۱۳۰۰ کیلوگرم) مصرف سوخت بهینه ۵لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر را دارد.

تکنوسنتر سایپا

به موازات این برنامه‌ها، فاز نخست فعالیت تکنوسنتر سایپا نیز اقدام برای توسعه و ارتقای موتور و قوای محرکه و همچنین گیربکس محصولات گروه سایپا به‌ویژه مگاپلت‌فرم SP است. این مرکز، مجهز به تیم‌های متخصص طراحی استایل، طراحی بدنه و تزیینات، طراحی شاسی و سیستم تعلیق، طراحی مجموعه‌ها و تجهیزات، محاسبات مهندسی، فناوری‌های پیشرفته و تولید است که در کنار مجموعه کارگاه‌های نمونه‌سازی و آزمایشگاه‌های تخصصی، بزرگ‌ترین مجموعه متمرکز طراحی، نمونه‌سازی و تست خودرو کشور محسوب می‌شود. تکنوسنتر سایپا درحال‌حاضر پروژه توسعه خانواده قوای محرکه شامل موتور و گیربکس را در دستور کار دارد تا خانواده موتور منطبق با فناوری‌های روز و پیشرفته و براساس نیازمندی‌های پلت‌فرم‌های جاری و آینده سایپا طراحی و تولید شود. گام بعدی تکنوسنتر گروه سایپا، توسعه پلت‌فرم‌های جدید خودرویی و طراحی محصولات جدید با فناوری‌های روز و منطبق با استانداردهای ۸۵گانه خواهد بود. بر این اساس، تیم‌های مختلف طراحی خودرو در قالب فرایند ایده‌پردازی کارشناسانه، استفاده از نظرات مراکز و نخبگان علمی و دانشگاهی، نظرسنجی‌های مردمی در کنار دانش موجود در نخبگان فعال در مرکز تحقیقات سایپا و تکنوسنتر این مجموعه در حال فعالیت روی طراحی محصولات آینده منطبق با پلت‌فرم‌های روز هستند تا خروجی مبتنی بر ایده گروهی و جمعی را خلق کنند.

ارتقا و بهینه‌سازی موتورهای موجود

گروه خودروسازی سایپا، علاوه‌بر تلاش برای طراحی و ساخت خانواده پیشرانه‌های جدید، برنامه‌هایی را نیز برای اصلاح، ارتقا و تقویت موتورهای موجود ارائه کرد تا کارایی لازم را برای استفاده در محصولات جدید سایپا پیدا کنند. بدین‌منظور، طراحی قطعات و سیستم‌های اصلی موتور M15TC که بخشی از آن شامل مجموعه بلوک، مجموعه سرسیلندر، مجموعه پیستون و رینگ‌های پیستون، پمپ‌آب و پمپ‌روغن، کاتالیست متناسب با سطح استاندارد آلایندگی یورو5 و مجموعه میل‌لنگ بوده، متناسب با شرایط خودرو شاهین بازطراحی شده و انواع آزمون‌های عملکردی را به‌خوبی پشت سر گذاشته است. این موتور با کمک فناوری توربوشارژ تقویت شده و کوئل‌های متفاوتی نسبت به نسخه‌های به‌کاررفته در خودروهای پیشین سایپا دارد که درمجموع تنفس آن را در دورهای بالاتر تسهیل می‌کند. ازجمله مزایای این موتور 110 اسبی، گشتاور 178نیوتون‌متری آن است که برتری قابل‌توجهی نسبت دیگر سدان‌های هم‌رده داخلی دارد. این پیشرانه تا امروز بالاترین سطح ضمانت (۲۰هزار کیلومتر بیشتر) را در میان پیشرانه‌های نصب‌شده روی خودروهای ملی جدید به مشتریان شاهین اعطا کرده است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    2 0
    کشور های خارجی علاوه بر تمرکز زیاد روی ساخت خودروهای جدید روی ساخت موتورهای جدید و قدرتمند هم تمرکز زیادی دارند ولی تو ایران فقط به ساخت خودرو اهمیت می دهند و همون موتورهای قدیمی و ضعیف را روی محصولات جدیدشون پیاده می کنند .
  • سعید IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    1 0
    شعار خودرویی کشورهای خارجی : خودروی جدید نیاز به موتور جدید دارد .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =