خودروهای برقی

کشورهای پیشگام در استفاده از وسایل نقلیه پاک و دوستدار محیط زیست سعی دارند با ارائه تسهیلات ویژه و تبلیغات گسترده، مردم را به  خرید و استفاده از وسایل نقلیه برقی و هیبرید تشویق و ترغیب کنند.

به گزارش «اخبار خودرو»،موتوربرقی یکی از وسایل حمل‌ونقلی است که به‌تازگی پا به بازار گذاشته اما در همین مدت کم توانسته است طرفداران زیادی پیدا کند و در بسیاری از کشورها تردد دارد. اولین حق انحصار موتوربرقی مربوط به سال 1895 میلادی است. اما پس از آن، موتورسیکلت‌های برقی با کاربردهای جدیدتر و متنوع‌تری اختراع شدند.

خودروهای برقی در ایران از جایگاه مناسبی برخوردار نیستند

کشورهای پیشگام در استفاده از وسایل نقلیه پاک و دوستدار محیط زیست سعی دارند با ارائه تسهیلات ویژه و تبلیغات گسترده، مردم را به خرید و استفاده از وسایل نقلیه برقی و هیبرید تشویق و ترغیب کنند. دولت چین اعلام کرده است تا سال ۲۰۲۵ میلادی باید حداقل یک دستگاه از پنج خودرویی که در این کشور وجود دارد، برقی و هیبرید باشد.

کشورهای بسیاری همچون انگلستان، فرانسه، نروژ، اسپانیا، یونان، مکزیک، چین و هند نیز ازجمله پیشگامانی هستند که قصد دارند به منظور جلوگیری از آلودگی هوا، حفظ محیط‌زیست و کاهش دمای کره‌زمین، تولید و فروش خودروهای بنزینی و دیزلی را تا دهه ۲۰۳۰ و درنهایت تا دهه ۲۰۴۰ میلادی (حدودا دو دهه آینده) ممنوع و متوقف اعلام خواهند کرد. درهمین‌خصوص چند روز پیش به یک خودرو برقی در ایران مجوز پلاک‌گذاری داده شد. تولید اولیه این خودرو که درواقع یک موتورسیکلت برقی ۴چرخ است در سال ۹۴ کلید خورد. اگرچه این موتورسیکلت در سال۹۸ تولید شده اما تا زمانی که استانداردهای لازم را به‌دست آورد، ماجراهای بسیاری را پشت سر گذاشته است. علاوه‌براین، یک شرکت خودروساز هم اعلام کرد در آینده نزدیک یک مدل خودرو برقی را به تولید انبوه خواهد رساند. درحالی‌که دنیا تقریبا استفاده از وسایل نقلیه برقی را به‌طور جدی دنبال می‌کند، اما به‌نظر می‌رسد وسایل حمل‌ونقل برقی در کشور ما هنوز از جایگاه مناسبی برخوردار نیستند. این خودروها از انرژی تجدیدپذیر استفاده می‌کنند و آلودگی ندارند. بنابراین می‌توانند جایگزین مناسبی برای خودروهایی باشند که از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنند.

گران بودن خودروهای برقی در ایران

در این راستا دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به ضرورت حرکت کشور به سمت انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر اشاره کرد. پرویز کرمی یکی از مصادیق این حوزه را برقی شدن خودروها، موتورسیکلت‌ها، قطارها و وسایل دیگر حمل‌ونقل دانست و گفت: «این اقدام هم برای مردم به‌عنوان استفاده‌کنندگان هم برای تولیدکنندگان و هم برای حاکمیت به‌عنوان فراهم‌کننده زیرساخت و تسهیلات، نیاز به فرهنگسازی دارد.» کرمی با اظهار تاسف از اینکه متولی اصلی سراغ این حوزه نرفته است، گفت: «معاونت علمی از زمان دولت قبل این کار را شروع کرد و اکنون با جدیت در حال پیگیری آن است. یک پروژه طرح کلان ملی در زمینه موتوربرقی داریم. وقتی چنین موتوری داشته باشیم در همه وسایل نقلیه ازجمله اتوبوس، مترو، خودرو قابل استفاده خواهد بود.» کرمی درباره مشکلات قانونی برای دریافت استاندارد این موتورسیکلت ۴چرخ برقی و زمان‌بر بودن این فرآیند تصریح کرد: «وقتی نمونه اولیه این موتورسیکلت ساخته شد، سازمان ملی استاندارد ‌گفت این وسیله، موتورسیکلت نیست، چون ۴چرخ دارد و باید استانداردهای خودرو را بگیرد. اما مساله این بود خودرو ۳۰ استاندارد دارد که برخی از آنها شامل استانداردهای بدنه، ترمز، ایربگ، انسان، ایمنی، آتش‌سوزی و موارد دیگر است. بنابراین موتورسیکلت نمی‌توانست این استانداردها را کسب کند، چون به‌عنوان مثال نمی‌توانست ایربگ داشته باشد.» دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق همچنین معتقد است در مقیاس بزرگ، ۵۰درصد مسیر راهبردی را طی کرده‌ایم. یعنی اگر سوال شود آیا امسال در خیابان‌ها خودرو برقی دیده می‌شود، پاسخ مثبت است. کرمی ادامه داد: «قیمت خودروهای برقی فعلی ایرانی در مقیاس موجود گران است، اما اگر در کارخانه‌ای خط تولید به این کار اختصاص یابد و این مدل به تعداد زیاد تولید و یا رقابت افزایش یابد، هزینه‌ها کاهش و در نتیجه قیمت نهایی نیز کاهش می‌یابد.»

معضلات خودروهای برقی در کشور

معاون فنی شرکت کنترل کیفیت هوا در گفت‌وگوی اختصاصی با روزنامه «دنیای‌خودرو» درخصوص تولید خودروهای برقی گفت: «ازآنجاکه خودروهای درون‌سوز علاوه‌بر آلاینده‌های گازی، تولید ریزگرد و آلودگی صوتی نیز دارند، کشورهای توسعه‌یافته و درحال توسعه برنامه‌ها و سیاست‌های بلندمدتی برای استفاده از خودروهای الکتریکی به جای خودروهای درون‌سوز و همچنین استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر برای تولید برق دارند. ایران نیز به‌منظور کاهش آلودگی هوا باید برای استفاده از خودروهای برقی و تامین انرژی آنها زیرساخت‌های لازم را محقق و توسعه دهد. این زیرساخت‌ها شامل تولید انرژی تجدیدپذیر و رساندن آن به مصرف‌کننده نهایی به‌وسیله ایستگاه‌های شارژ است. فرشید باباخانی در رابطه‌با معضلات خودروهای برقی در ایران بیان کرد: «درحال‌حاضر قیمت بالای باتری یکی از چالش‌ها بر سر راه قیمت‌گذاری خودروهای برقی است. البته مشکل سرعت شارژ و میزان پیمایش نیز باید حل شود تا مردم روی خوش به خودروهای برقی نشان دهند. اما متاسفانه در حال حاضر بررسی وضعیت فعلی خودروهای برقی و زیرساخت‌های لازم برای شارژ آنها در ایران، نشان می‌دهد تاکنون اقدام موثری توسط صنعت خودرو کشور هم‌راستا با اقدامات تحقیقاتی دانشگاهی، صورت نگرفته و مطالعات و تحقیقات دانشگاهی به مرحله تجاری‌سازی نرسیده است.» وی در ادامه افزود: «اگرچه مشوق‌های متعددی در قوانین و مصوبات دولت برای توسعه خودروهای برقی در کشور پیش‌بینی شده اما تاکنون اثربخشی و کمک چندانی به توسعه بازار خودرو برقی در کشور نکرده است.» فرشید باباخانی در انتها عنوان کرد: «باید در شهرها و جاده‌های کشورد زیرساخت شارژ خودرو برقی وجود داشته باشد تا استفاده از آن عمومیت یابد. نمی‌توان از مردم انتظار داشت این خودرو را با برق ساختمان شارژ کنند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =